Добри практики от България

През годините сме събрали и публикували над 300 добри практики от български училища и класни стаи. Практични идеи, които може да откраднете!

Добри практики от България

Филтрирай

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

“Научна пещера за бягство от класната стая” – практика, която обединява знания, творчество и спечелване на код за бягство от класната стая

Схващането, че преподаването на химия трябва да се случва основно по класическия начин, тъй като трудно се прилагат иновативни подходи, е мит,

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Морячетата на г-жа Петрова – ситуационна игра, която повишава мотивацията за учене и ангажираността на учениците и родителите

“За да се увлекат учениците, трябва да им е интересно. За да им е интересно на децата, на учителя не трябва да

Добри практики от България
Култура на класната стая

“Празникът – моят и на другите”

България е държава с богата история и култура. Земята ни е населявана още от древни времена от различни народи, които са оставили

Добри практики от България
Кариерно ориентиране и личностно развитие

Как да приобщим максимално учениците към училищния живот и професионалното обучение

Може ли пасивните учениците да се превърнат в активни участници в училищния живот? Могат ли да променят негатовното си отношението към училището

Добри практики от България
Академичен напредък на учениците

Как да учим математика с колоритни български шевици?

Ако накарате съвременния средностатистически ученик да нарисува учебния предмет математика, вероятно ще получите в отговор стряскащо изображение на многоглаво чудовище с хищно

Добри практики от България
Дигитално образование и технологии

Как да посетим виртуално Париж с учениците под мотото “Науката разбирам, щом експериментирам”

“Еднообразието е скучно. Успехът на учениците зависи изцяло от мотивацията на учителя – ако той иска да учи нови неща и да

Добри практики от България
Социално-емоционално учене

Предизвикателства за сплотяване – практика за управление на взаимоотношенията в класната стая

Галина Дингилева е учител в ОУ „Райна Княгиня“, гр. Пловдив. Тя прилага практиката, след като поема ролята на класен ръководител на ученици

Добри практики от България
Екологично образование

Моят зелен домашен любимец – практика за социално-емоционално и екологично възпитание в класната стая

„Времето, което си изгубил за твоята роза, я прави толкова важна.“ – Антоан дьо Сент-Екзюпери  Тази практика ни бе изпратена от Радина

Добри практики от България
Приобщаващо образование

Обединени в полза на децата: Екип от ресурсен учител, общообразователен учител и психолог провеждат комбинирани уроци в гр. Лом

II Основно Училище “Константин Фотинов” в гр. Лом е едно от първите в България, които още през далечната 2006 г. участват по

Добри практики от България
Работа с родители

Супертатковци в училищния двор

Или как едно училище в град Искър дава главна роля на родителите в общностните събития По-голямата част от деня децата прекарват в

Добри практики от България
Социално-емоционално учене

Как учениците от СУ “Д-р Петър Берон” подобряват комуникативните си умения

“Като училищен психолог и практикуваща дейността си в други институции забелязвам, че взаимоотношенията между младите хора са емоционално нестабилни.” – споделя г-жа

Добри практики от България
Гражданско образование

Как учениците от ПТГ “Симеон Велики” повишават осведомеността си за трафика на хора

Трафикът на хора е проблем в световен мащаб, а местоположението на България като външна граница на Европейския съюз  изправя страната ни пред

Добри практики от България
Четивна грамотност

Как третокласниците развиват четене с разбиране в часовете по самоподготовка в 58 ОУ “Сергей Румянцев”

Как се поощрява самостоятелното учене и се създава желание за напредък? Как да научим децата да четат с разбиране? Как целенасочено да

Добри практики от България
Социално-емоционално учене

“Да сме щастливи заедно” – как един начален учител постига целта в 163 ОУ в София”

Ежедневието на един учител е изключително натоварено и пълно с разнообразни дейности – планиране на уроци, преподаване, дежурства, проверяване на домашни и

Добри практики от България
Социално-емоционално учене

Алиса в страната на сетивата

Или как второкласници в гр. Аксаково учат чрез провеждане на опити Преди да прочетете тази статия, затворете очи, идете до най-близката съседна

Добри практики от България
Игрови подход и игровизация

Как отбелязването на патронния празник на училището в село Калугерово се превръща в забавна игра на знания

На 6 януари общността на ОУ “Христо Ботев” – с. Калугерово ежегодно отбелязва рождената дата на патрона на училището – големия български

Добри практики от България
Социално-емоционално учене

Спокойствие, книжки и самостоятелно учене в класната стая на един млад учител от ОУ “Николай Петрини” – град Ямбол

В началото на учебната 2022/2023 г. Пламена Михайлова влиза в класната стая за първи път като учител в ГЦОУД. Групата ѝ в

Добри практики от България
Игрови подход и игровизация

Как в Софийската математическа гимназия повишават мотивацията за учене чрез игровизация в часовете по науки

Тази практика беше споделена от Лилия Въжарова, учител в Софийската математическа гимназия “Паисий Хилендарски”.  Според Лилия Въжарова някои от причините за интегрирането

Добри практики от България
Интердисциплинарно обучение

Силата на традицията и изпитанията на новото време – бинарен урок по БЕЛ и гражданско образование

Тази практика споделиха с нас преподавателите по български език и литература, и гражданско образование в Професионална гимназия по мениджмънт и хранителни технологии,

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Проектнобазирано обучение: “Моят роден град в миналото и днес”

Вероятно повечето от нас си спомнят термина “краеведски подход” от обучението в университета и прилагат този принцип в работата си под една

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

На живо по вашите екрани: четвъртокласници впечатляват със знания в собствено телевизионно предаване

Г-жа Димитрова, учител в СУ “Димитър Талев” в град Добрич, предлага на вниманието ни един много интересен проект, който увлича нейните четвъртокласници

Добри практики от България
Социално-емоционално учене

Как да развиваме социално-емоционалните компетентности на учениците във всички часове – добрият пример от с. Румянцево

Село Румянцево се намира в община Луковит, област Ловеч, в полите на Предбалкана и на двата бряга на река Златна Панега. В

Добри практики от България
Умения за учене

Кубчето на Блум

Няма учител, който да не е чувал за Блум и неговата т.нар. “таксономия”. Таксономията на Блум класифицира учебните цели на няколко познавателни

Добри практики от България
Академичен напредък на учениците

Разкрийте твореца във всяко дете с нестандартни задачи по БЕЛ

Модерното образование все повече преориентира фокуса си от традиционното предаване на знания, които учениците трябва да запаметяват и възпроизвеждат, към формиране на

Добри практики от България
Социално-емоционално учене

Как учителите от ЧСУ “Юрий Гагарин” в к.к. Камчия развиват емоционална интелигентност в учениците

В процеса на съзряване децата и младежите срещат много предизвикателствата и сблъсъкът с тях често се изразява в неприемане на правилата, които

Добри практики от България
Интердисциплинарно обучение

Интегрирани уроци? Мисията възможна!

“Според вас нещата в света едностранни ли са? Докато гледаме в един предмет, ние само една страна ли виждаме?” С тези въпроси

Добри практики от България
Интердисциплинарно обучение

Пътешествие до Чудесата на Древния свят – интердисциплинарен урок по история и английски език

Пети клас, разказвателен предмет, чужд език. Звучи като трудна за преглъщане комбинация. През първата година от прогимназиалния етап и учители, и ученици

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Повишаване компетентността на дванадесетокласниците чрез самостоятелна работа по междупредметни теми

Незабравка Пенкова се самоопределя като възрожденски тип учител – от тези с “розовите очила”, които влагат много време и енергия в това

Добри практики от България
Социално-емоционално учене

Стаята на гнева в с. Горно Сахране

Гняв, враждебност обиди и агресия – взаимосвързани явления, които за съжаление са част от ежедневието на немалко ученици в България. Разпознават ли

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Дигитално-литературен театър в село Ярлово или как училището се превръща в място, което прави децата щастливи

В последните три години се наложи образователната система да функционира в условията на епидемиологична обстановка, което доведе до редица предизвикателства. Видя се,

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Училищният вестник на ЧНУ “Селестен Френе”

Всеки, който е бил в екипа на училищен вестник, знае, че подготовката на всеки брой е предизвикателна задача, която изисква добре изграден

Добри практики от България
БЕЛ

Как патронът на АЕГ “Гео Милев” в гр. Русе дава възможност за развитие на умението за взаимопомощ?

Г-жа Магдалена Миланова и г-жа Светлана Колчева, преподаватели в АЕГ “Гео Милев” в гр. Русе, наблюдават как учениците от осмите класове всяка

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Как учениците от с. Бата казват  “Добре дошли в България” с виртуална покана за екскурзия?

Развитието на технологиите променя начина, по който учениците придобиват знания и общуват помежду си. Образователната среда също се променя – въвеждат се

Добри практики от България
Интердисциплинарно обучение

От музикалните инструменти, през географските компоненти, с екологични елементи

Какво е общото между географските координати, музикалния инструмент укулеле и опазването на световния океан от замърсяване?  Тези теми намират място в един

Добри практики от България
STEM

STEM урок за здравословно хранене

Живеем в динамично и интересно време на развитие и нововъведения. Напредъкът на технологиите и интердисциплинарният подход позволява навлизането им във всички сфери

Добри практики от България
Математика

Многознайка – вълшебна математическа кутия

Онагледяването на учебното съдържание е от изключителна важност за учениците, особено за по-малките сред тях. Визуализацията им помага да възприемат и запаметят

Добри практики от България
Извънкласни дейности

Учим и творим в музея

Обичта към родния край е една от най-силните принадлежности, които изпитват хората. Говорим за “корени”, сякаш сме неразривно свързани с мястото, където

Добри практики от България
Гражданска активност

Памет и паметници – интердисциплинарен проект

Как си спомняме миналото? Има ли монопол над паметта за миналото? Какво налага преосмислянето на миналото? Трябва ли да загърбим миналото и

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Как ученици, вдъхновени от Диор, създават своя колекция

“Това е най-мащабният проект, който сме реализирали в училище през последните години”, разказва за своята идея г-жа Свещарова-Канариева,  заместник-директор по учебната дейност

Добри практики от България
Приобщаващо образование

Арт терапия за деца със СОП

Специалните деца – така ги наричаме в 21. век. Съвременните общества са ориентирани към приобщаване и максимално ефективно включване на различните хора

Добри практики от България
Приобщаващо образование

Подпомагане на ученето с жестов език

В държавните образователни институции понякога липсва адекватно отношение към децата със специални образователни потребности, децата със слухови или други комуникативни нарушения и

Добри практики от България
Игрови подход и игровизация

Интерактивно обучение в детската градина

“Всеки, който е започнал да прилага интегрирано, проектно базирано обучение, никога не се е върнал към традиционната фронтална урочна форма. Представеното педагогическо

Добри практики от България
Ефективно сътрудничество

Тайните на съвместното преподаване

Преподаването в класове с много ученици е предизвикателство, особено когато 50% от тях са билингви. Безспорно всеки учител, който е работил в

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Забавна еколаборатория

Интегрираните уроци дават възможност на учениците да участват активно в учебния процес, да придобиват много повече нови знания за кратък период и

Добри практики от България
Дигитално образование и технологии

Математика с “Кан Академия”

Могат ли учениците да използват телефоните си, за да решават задачи по математика, и при това да го правят с огромно желание

Добри практики от България
История и цивилизация

Пропагандни вестници

За учениците е важно не само да се научат как да формират мнението си по различни въпроси, но и как да го

Добри практики от България
Култура на класната стая

Артевита – училище за живота

“Почти всички наши ученици са от ромски произход, от бедни необразовани семейства, чиито майчин език не е български. Децата не владеят добре

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Интерактивен урок по човекът и природата

Онагледяването на учебното съдържание повишава степента на усвояването му от учениците. По този начин се задействат всички сетива на възприемане – зрителните,

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Пъзел и лексикон на паметта по история

Без да познаваме миналото, няма как да имаме бъдеще. Важно е да разбираме правилно събитията, които са се случили в миналото, и

Добри практики от България
Умения за учене

Ученическа тетрадка с граматични правила

Сигурно и във вашата класна стая се е случвало учениците да недоволстват, че трябва да преговорят твърде много информация преди изпитване, а

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Планетата Земя от бисквитки и бонбони

Всяко дете си мечтае за учител, който разбира чувствата му, предусеща нуждите му и адаптира учебното съдържание, така че да може лесно

Добри практики от България
Социално-емоционално учене

Оценяване в края на часа чрез емотикони

Много често учениците изпитват силно притеснение, когато стане време за оценяване на домашни работи, проекти или при решаване на задачи в час.

Добри практики от България
Екологично образование

Екологията през погледа на ученика в СУ “Свети Константин-Кирил Философ”, гр. Пловдив

Екологичното образование намира все повече място в съвременния образователен процес. Негова основна цел е изграждането на положително отношение към природата. Важно е

Добри практики от България
Ефективно сътрудничество

Как да превърнем класа в сплотен екип – история от ПГ по транспорт “Н. Й. Вапцаров”, гр. Сливница

Младена Германова-Шуманова е педагогически съветник в ПГ по транспорт “Н. Й. Вапцаров”, гр. Сливница. Работила е като журналист, а нейна страст си

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

С България в сърцето

“Любовта към родината не идва наготово. Тя се възпитава. Избрах тази тема, защото смятам, че е важно учениците да знаят нашите корени

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Гласът на младите: Училищен вестник

“Изслушвайте учениците си и използвайте любопитството им, за да го превърнете в нещо градивно! Ако училището ви няма училищен вестник, създайте такъв!

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Приключения в часовете по история и география

Често учителите са изправени пред предизвикателството как да провокират интереса на учениците си към учебния материал и да задържат вниманието им.  Ивелина

Добри практики от България
Умения за учене

Обърнати роли в класната стая

“Госпожо, кога пак ще дойде моят ред?” – този въпрос чува най-често учителката по български език и литература Цвета Виткова, когато третокласниците

Добри практики от България
STEM

STEM урок: ДНК – Тайната на живота

Във все повече училища се изграждат STEM центрове и се залага на STEM уроци. Като учебна програма STEM се базира на идеята

Добри практики от България
Дигитално образование и технологии

Децата в света на интернет

“Не обичам да ми е скучно, затова не искам и на децата да им е скучно в учебните часове, защото правейки едно

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Биология и химия за здрави деветокласници

Интегрираното обучение е стратегия за учене, която обхваща едновременно поне две учебни дисциплини. Използвайки знания и умения от различните области, учениците са

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Ферментациите в българската кухня: Интердисциплинарен урок за прилагане на знанията по биология, физика и химия

Доста ученици изпитват смут в часовете по биология, химия или физика и се затрудняват с учебния материал. Виждат формули, слушат за сложни

Добри практики от България
Добри практики

Как да подсигурим позитивна училищна атмосфера с инструмент „Себегриж” за учители?

Грижата за психологическото благополучие на учениците като необходимо условие за ефективно учене все по-често попада във фокуса на българските училища. Директори, учители

Добри практики от България
Добри практики

Многоликото О или как третокласниците затвърждават знанията си в интердисциплинарен дигитален урок

„Ако днес преподаваме така, както вчера, то ограбваме нашите деца за утре.”, твърди популярният американски философ, психолог и педагог Джон Дюи. Съвременният

Добри практики от България
Игрови подход и игровизация

Образователни игри навън

Рогош е уютно и приятно селце, намиращо се на 7 км. североизточно от град Пловдив с около 3500 жители. Там през 2009

Добри практики от България
Гражданска активност

Ученически парламент

Людмила Карамитева е всеотдаен учител в Софийска гимназия по строителство, архитектура и геодезия “Христо Ботев”. Зад гърба си има 30 години преподавателски

Добри практики от България
Социално-емоционално учене

Super improver wall

Понякога изглежда много лесно да мотивирате децата да учат с желание: те имат нужда от признание за усилията, които полагат, но и

Добри практики от България
Креативност

Еко дизайн на детски дрехи

Много възрастни избягват да говорят с децата за неща като финанси, работни процеси и бизнес идеи, защото мислят, че те все още

Добри практики от България
Креативност

Читателски клуб и електронни ресурси

Често учителите искат да запалят и поддържат интереса на децата към книгите чрез читателски клуб. Звучи лесно, но дейността изисква сериозно планиране.

Добри практики от България
Гражданска активност

Световни религии

Ако искате учениците ви да внимават в час и да учат с интерес, най-лесният начин е да им позволите сами да решат

Добри практики от България
Работа в екип

“Бягащ” тест

Често учителите и родителите се притесняват за адаптацията на децата при прехода от домашната обстановка към детската градина или от предучилищната група

Добри практики от България
Социално-емоционално учене

Планината на знанието & Танцът на мозъка

Мотивацията на децата за учене е от основно значение за придобиването на нови знания и умения. Важното е да откриете нещо, което

Добри практики от България
Социално-емоционално учене

Как „Дневникът на постиженията” насърчава първокласниците да изградят позитивна учебна среда?

Като всяко първо нещо, първи клас е особено труден за малките ученици. Преходът от игра към учене е стресиращ, спазването на правилата

Добри практики от България
Социално-емоционално учене

Батерия на емоциите

В последно време все повече се говори за социално-емоционалните компетентности, които е важно учениците да притежават. Все повече родители и учители се

Добри практики от България
Култура на класната стая

Тържествени обещания

Малчугани, които пристъпват училищния праг за първи път, с лекота проявяват отговорност и изпълняват училищните си задължения с усмивка. Родители, които нямат

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

ПБО и Умения на 21. век, Училища за пример: Варна

Проектно базираното обучение е един от подходите в образованието, който наистина дава възможност да поставим учениците в центъра и да развием реални

Добри практики от България
Кариерно ориентиране и личностно развитие

Фестивал на професиите или как да ангажираме родителите в училищния живот?

Като учител винаги съм смятала, че ефективното партньорство с родителите е изключително важно за успехите в класната ми стая. Като родител обаче

Добри практики от България
Ефективно сътрудничество

Как учители обучават учители в съвременни педагогически практики? Опитът на едно училище в Силистра

Вътрешноинституционалната квалификация е едно добре познато словосъчетание в училище. От опит знаем, че тя може да се случва по много различни начини

Добри практики от България
STEM

Природни науки и изкуство – защо не?

Едва ли първата асоциация на много хора, свързана с природни науки, ще е театър. По-често в главата ни се появяват престилки, колби,

Добри практики от България
Социално-емоционално учене

Как учениците да се справят със стреса? Опитът на Спортно училище “Дръстър” в Силистра

Всеки ученик чувства напрежение в ежедневието си, породено от интензивно учене, изпитвания, разнообразни лични взаимоотношения със съученици и учители и др. Когато

Добри практики от България
Социално-емоционално учене

За да променим оценките си, първо трябва да ги разбираме или как в с. Лехчево се променят нагласи

Немалко ученици срещат затруднения в часовете по математика. А когато им се наложи да работят с информация, представена във вид на диаграма

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Голямата тема за сезоните в интегрирано обучение за начален етап в ОУ “Васил Левски” – Белене

Началният етап на образование е интересен с това, че съчетава нуждата от създаване на навици за учене, от полагане на основите на

Добри практики от България
Социално-емоционално учене

Как притчата за спуканата делва помага на петокласниците в село Търън да възприемат недостатъците си като ценност

Г-жа Диана Димитрова е учител по БЕЛ в ОУ “Стою Шишков” в село Търън, Смолянско. С течение на годините забелязва, че учениците

Добри практики от България
Здравна компетентност

Как учители от село Търън подобряват здравната култура на учениците си

Мариана Чаушева, Кина Невенова, Силвия Кейванова и Диана Димитрова преподават в ОУ “Стою Шишков” в смолянското село Търън. Диана споделя, че с

Добри практики от България
Ефективно сътрудничество

Ползите от бинарни уроци за училищната общност

Разказват учителите от Професионална гимназия по мениджмънт и хранителни технологии в Плевен В професионалната гимназия в Плевен учат около 117 ученици от

Телевизията в час
Проектно базирано обучение

Телевизия в час? Не е това, което си мислите! Споделена практика от Владислав Карталов

“Опитът ми като професионален волейболист и треньор, ми дадоха възможност да изградя качества у децата, които ги научиха на екипна работа. Предадох