Добри практики от България

През годините сме събрали и публикували над 300 добри практики от български училища и класни стаи. Практични идеи, които може да откраднете!

Добри практики от България

Филтрирай

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

От училище към кариера: Умения за живот и работа през проектното обучение

Учителите Васка Белчовска-Неделчева, Светла Николаева и Анатоли Анков от ПГСС “Никола Пушкаров” в Попово се изправят пред предизвикателството да подготвят учениците си

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Училищен подкаст в 7 стъпки

Подкастът, най-общо казано, е интернет радио, което добива популярност в началото на 21. век. Форматът позволява асинхронно разпространение на информация и бързо

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Песен за STEM в гимназията

От осем години инж. Нина Райчева преподава специални предмети на ученици от 8. до 12. клас в пловдивската Професионалната гимназия по електротехника

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Как да сложим край на глада?

През 2015 г. ООН си поставя 17 цели за устойчиво развитие. “Да преобразим нашия свят: Програма за устойчиво развитие до 2030” ни

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Междупредметие: гимназисти решават практически казуси в интердисциплинарни занятия

Неотдавна умението на българските младежи да прилагат учебните си знания в житейски ситуации (т. нар. функционална грамотност) бяха тествани за пореден път

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Как учениците от ІV Езикова гимназия “Фредерик Жолио – Кюри” във Варна разглеждат различните културни епохи от различни гледни точки?

Проектът “Културните епохи през моя поглед” възниква в резултат на стремежа да се съчетае изучаването на различни културни епохи с иновативен и

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Как да създадем интерес към науката и развием компетентностите на учениците си със STEAM Days?

Учителката по биология Eмел Манушева от ЧСУ “Дружба”, гр. София се изправя пред предизвикателството да обедини учениците във вълнуващо и образователно преживяване

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Иновативни методи за обучение в математика

Учителката Вероника Василева от СУ “Емилиян Станев”, гр. Велико Търново се изправя пред предизвикателството да преодолее отрицателното отношение на учениците към геометричните

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Учене през обектива: Как практиката “Училищни медии” формира лидери и иноватори?

Проектът “Училищни медии” възниква като решение на предизвикателството, което стои пред съвременното образование – как да съчетаем разнообразните потребности и интереси на

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Приключение в страдателен залог – ученици създават сайт с авторски истории на български и английски език

ПГ по механотехника “Професор Цветан Лазаров”, гр. Пловдив” има над 70-годишна история. Педагогическият екип е отдаден на това да предоставя качествено обучение

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Здравословен начин на живот: Как да променим хранителните си навици?

Наситени с технологии и предизвикателства, инж. Здравка Георгиева, старши учител по ИТ, се изправя, заедно със своите колеги инж. Тодорка Добрева, учител

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Икономика в действие: Как бизнесът и учебният свят се срещат

Предизвикателствата пред учителите в света на образованието се решават предимно със смелост и иновации. По сходен начин г-жа Ферихан Ахмедова от Професионалната

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Как учениците развиват умения за учене и придобиват знания за демокрацията след Втората Световна Война

Случвало ли ви се е да се чувствате ограничени от учебника? Да имате толкова много интересна информация, която да споделите с учениците,

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Как учениците от село Дълго поле помагат на Колумб?

Интердисциплинарните проекти имат огромен потенциал за покриване на голям обем информация, демонстриране на междупредметни връзки и поставяне на фокус върху сътрудничеството, както

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Как гражданското образование в начален етап формира умения за успех

Нуждата от подобряване на гражданските компетентности на учениците е неотложна. Това сочат резултатите от третото издание на Международното изследване на гражданското образование

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

“Не яж боклуци, яж зеленчуци”: как един клас промени хранителните си навици

Във все по-забързания начин на живот, всички ние понякога взимаме прибързани решения, които не са съвсем полезни за здравето и благополучието ни.

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

“Никой не е по-голям от хляба” – предизвикателство за учениците от начален етап в с. Орешак

От къде идва хлябът? Какво символизира той? Защо присъства толкова силно в българските традиции? Това са част от въпросите, които изследват учениците

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

“STEM експерименти” – YouTube каналът на второкласниците от ИОУ “Николай Петрини”, гр. Ямбол

В съвременния дигитален свят децата откриват различни вдъхновители – хора, на които искат да подражават. Впечатлени от известен влогър, едни второкласници решават

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Ако през Средновековието имаше вестници… Как шестокласници създават вестници, вдъхновени от Средновековието

Още в началото на учителската си кариера като преподавател по история г-н Марков се сблъсква с незаинтересованост на учениците към неговия предмет:

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Как да променим отношението на учениците към данъците само за месец?

Сред предизвикателствата пред съвременното образование, се появява и необходимостта от по-ефективни методи за развиване на икономическа грамотност на учениците. Сблъсъкът с млади

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Как да интегрираме компютърното моделиране и предприемачеството в уроците си?

Инженер и учител по компютърно моделиране и предприемачество, Милиодора Христова от 143 ОУ “Георги Бенковски”, София, стъпва в предизвикателния свят на образованието

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Как учениците от НУ “Св. св. Кирил и Методий”, гр. Долни Дъбник учат интересно, забавно и лесно в STEM среда

На всеки учител се е случвало да се сблъсква с различни предизвикателства, свързани с преподаването на научни знания, част от които с

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Проект “Оцеляване в гората” на първокласниците от град Берковица

Практиката “Оцеляване в гората”, с която ще ви запознаем в тази статия, представлява проектно базирано обучение, реализирано с първокласниците от Първо основно

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Ученици представят туристически атракции от родния град чрез дигитални приложения

43. ОУ „Христо Смирненски”, гр. София, е училище с дългогодишна история и традиции, което същевременно е ориентирано към модерните технологии и съвременните

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

От земята до чинията: как селскостопанската практика подпомага личностното и образователното развитие?

В селските райони децата контактуват със земята по-често, отколкото децата в градовете. Въпреки това и на тях им липсват знания за нея.

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Детско царство в ефир: как радио-предаването превръща образованието в приключение

Г-жа Атанасия Петрова, която е учител по актьорско майсторство и организатор към ЦПЛР – Бургас, въвежда новаторската практика „Детско царство в ефир“.

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Как да приложим библиотерапия?

Много често учителите забелязват “проблем” в своите ученици. Това може да е прекалена активност в часа или липсата на себеизява въобще. Невинаги

Добри практики от България
Интерактивни методи на обучение

Лятно училище по английски език? Ура!

Допускам, че фразата „на училище през лятото” звучи еднакво ужасяващо както на ученици, така и на учители. След приключване на изтощителната учебна

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Пролетни празници и обичаи – как да ангажирате учениците и техните родители

“Една от най-големите трудности при нас е задържането на учениците от ромски произход в образователната система. Много от учениците отпадат от училище

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Мадам Бовари – практика, която обединява литературата, историята и модните тенденции

Неотложната необходимост от иновации и методи, с които да вдъхновят учениците си и да поддържаме мотивацията им през учебната година е всекидневие

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Шестокласници в търсене на алтернативни източници на енергия

Изследователският подход в училище насърчава учениците да бъдат активни, самостоятелни и целенасочени в своето обучение, насърчава ги да изследват, анализират и изграждат

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Седмично предизвикателство

По време на обучението си в университета Петя Петрова-Павлова се вдъхновява от свой преподавател, който често дискутира със студентите дали постиженията на

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Как Тракийско-Странджанска област е представена чрез музика и традиции в СУ “Любен Каравелов” – гр. Пловдив

СУ “Любен Каравелов” – гр. Пловдив е сред училищата, които се включват в програмата “Училища за пример” на фондация “Заедно в час”.

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Как “Новини в облака” обединява учениците от ОУ “Елин Пелин” – гр. Пловдив

Основното предизвикателство, с което се сблъсква в работата си преподавателката по БЕЛ Нели Кръстева, е разделението сред учениците и ниската им мотивация

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Проектно базирано STEM обучение в начален етап

Американският философ Джон Дюи, считан за един от бащите на функционалната психология, казва, че човек „…мисли, когато се сблъска с конкретен проблем

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Театър от игла до конец

Всички шестокласници изучават главите “Представлението” и “Радини вълнения” от великолепния роман “Под игото” на Иван Вазов. Децата често се сблъскват с думи

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Как първокласниците от ОУ “Стефан Караджа”, гр. Добрич влязоха в обувките на еко инженери

В последните десетилетия се наблюдава нарастване на осъзнатостта за неотложната нужда от екологично образование в училище. Това не е просто модерна тенденция,

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Първокласници доказват, че ПБО е мисия възможна

Често пъти проектно-базираното обучение в начален етап се определя като голям залък поради факта, че учениците са малки и нямат достатъчно натрупани

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

“Научна пещера за бягство от класната стая” – практика, която обединява знания, творчество и спечелване на код за бягство от класната стая

Схващането, че преподаването на химия трябва да се случва основно по класическия начин, тъй като трудно се прилагат иновативни подходи, е мит,

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Морячетата на г-жа Петрова – ситуационна игра, която повишава мотивацията за учене и ангажираността на учениците и родителите

“За да се увлекат учениците, трябва да им е интересно. За да им е интересно на децата, на учителя не трябва да

Добри практики от България
Култура на класната стая

“Празникът – моят и на другите”

България е държава с богата история и култура. Земята ни е населявана още от древни времена от различни народи, които са оставили

Добри практики от България
Кариерно ориентиране и личностно развитие

Как да приобщим максимално учениците към училищния живот и професионалното обучение

Може ли пасивните учениците да се превърнат в активни участници в училищния живот? Могат ли да променят негатовното си отношението към училището

Добри практики от България
Академичен напредък на учениците

Как да учим математика с колоритни български шевици?

Ако накарате съвременния средностатистически ученик да нарисува учебния предмет математика, вероятно ще получите в отговор стряскащо изображение на многоглаво чудовище с хищно

Добри практики от България
Дигитално образование и технологии

Как да посетим виртуално Париж с учениците под мотото “Науката разбирам, щом експериментирам”

“Еднообразието е скучно. Успехът на учениците зависи изцяло от мотивацията на учителя – ако той иска да учи нови неща и да

Добри практики от България
Социално-емоционално учене

Предизвикателства за сплотяване – практика за управление на взаимоотношенията в класната стая

Галина Дингилева е учител в ОУ „Райна Княгиня“, гр. Пловдив. Тя прилага практиката, след като поема ролята на класен ръководител на ученици

Добри практики от България
Екологично образование

Моят зелен домашен любимец – практика за социално-емоционално и екологично възпитание в класната стая

„Времето, което си изгубил за твоята роза, я прави толкова важна.“ – Антоан дьо Сент-Екзюпери  Тази практика ни бе изпратена от Радина

Добри практики от България
Приобщаващо образование

Обединени в полза на децата: Екип от ресурсен учител, общообразователен учител и психолог провеждат комбинирани уроци в гр. Лом

II Основно Училище “Константин Фотинов” в гр. Лом е едно от първите в България, които още през далечната 2006 г. участват по

Добри практики от България
Работа с родители

Супертатковци в училищния двор

Или как едно училище в град Искър дава главна роля на родителите в общностните събития По-голямата част от деня децата прекарват в

Добри практики от България
Социално-емоционално учене

Как учениците от СУ “Д-р Петър Берон” подобряват комуникативните си умения

“Като училищен психолог и практикуваща дейността си в други институции забелязвам, че взаимоотношенията между младите хора са емоционално нестабилни.” – споделя г-жа

Добри практики от България
Гражданско образование

Как учениците от ПТГ “Симеон Велики” повишават осведомеността си за трафика на хора

Трафикът на хора е проблем в световен мащаб, а местоположението на България като външна граница на Европейския съюз  изправя страната ни пред

Добри практики от България
Четивна грамотност

Как третокласниците развиват четене с разбиране в часовете по самоподготовка в 58 ОУ “Сергей Румянцев”

Как се поощрява самостоятелното учене и се създава желание за напредък? Как да научим децата да четат с разбиране? Как целенасочено да

Добри практики от България
Социално-емоционално учене

“Да сме щастливи заедно” – как един начален учител постига целта в 163 ОУ в София”

Ежедневието на един учител е изключително натоварено и пълно с разнообразни дейности – планиране на уроци, преподаване, дежурства, проверяване на домашни и

Добри практики от България
Социално-емоционално учене

Алиса в страната на сетивата

Или как второкласници в гр. Аксаково учат чрез провеждане на опити Преди да прочетете тази статия, затворете очи, идете до най-близката съседна

Добри практики от България
Игрови подход и игровизация

Как отбелязването на патронния празник на училището в село Калугерово се превръща в забавна игра на знания

На 6 януари общността на ОУ “Христо Ботев” – с. Калугерово ежегодно отбелязва рождената дата на патрона на училището – големия български

Добри практики от България
Социално-емоционално учене

Спокойствие, книжки и самостоятелно учене в класната стая на един млад учител от ОУ “Николай Петрини” – град Ямбол

В началото на учебната 2022/2023 г. Пламена Михайлова влиза в класната стая за първи път като учител в ГЦОУД. Групата ѝ в

Добри практики от България
Игрови подход и игровизация

Как в Софийската математическа гимназия повишават мотивацията за учене чрез игровизация в часовете по науки

Тази практика беше споделена от Лилия Въжарова, учител в Софийската математическа гимназия “Паисий Хилендарски”.  Според Лилия Въжарова някои от причините за интегрирането

Добри практики от България
Интердисциплинарно обучение

Силата на традицията и изпитанията на новото време – бинарен урок по БЕЛ и гражданско образование

Тази практика споделиха с нас преподавателите по български език и литература, и гражданско образование в Професионална гимназия по мениджмънт и хранителни технологии,

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Проектнобазирано обучение: “Моят роден град в миналото и днес”

Вероятно повечето от нас си спомнят термина “краеведски подход” от обучението в университета и прилагат този принцип в работата си под една

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

На живо по вашите екрани: четвъртокласници впечатляват със знания в собствено телевизионно предаване

Г-жа Димитрова, учител в СУ “Димитър Талев” в град Добрич, предлага на вниманието ни един много интересен проект, който увлича нейните четвъртокласници

Добри практики от България
Социално-емоционално учене

Как да развиваме социално-емоционалните компетентности на учениците във всички часове – добрият пример от с. Румянцево

Село Румянцево се намира в община Луковит, област Ловеч, в полите на Предбалкана и на двата бряга на река Златна Панега. В

Добри практики от България
Умения за учене

Кубчето на Блум

Няма учител, който да не е чувал за Блум и неговата т.нар. “таксономия”. Таксономията на Блум класифицира учебните цели на няколко познавателни

Добри практики от България
Академичен напредък на учениците

Разкрийте твореца във всяко дете с нестандартни задачи по БЕЛ

Модерното образование все повече преориентира фокуса си от традиционното предаване на знания, които учениците трябва да запаметяват и възпроизвеждат, към формиране на

Добри практики от България
Социално-емоционално учене

Как учителите от ЧСУ “Юрий Гагарин” в к.к. Камчия развиват емоционална интелигентност в учениците

В процеса на съзряване децата и младежите срещат много предизвикателствата и сблъсъкът с тях често се изразява в неприемане на правилата, които

Добри практики от България
Интердисциплинарно обучение

Интегрирани уроци? Мисията възможна!

“Според вас нещата в света едностранни ли са? Докато гледаме в един предмет, ние само една страна ли виждаме?” С тези въпроси

Добри практики от България
Интердисциплинарно обучение

Пътешествие до Чудесата на Древния свят – интердисциплинарен урок по история и английски език

Пети клас, разказвателен предмет, чужд език. Звучи като трудна за преглъщане комбинация. През първата година от прогимназиалния етап и учители, и ученици

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Повишаване компетентността на дванадесетокласниците чрез самостоятелна работа по междупредметни теми

Незабравка Пенкова се самоопределя като възрожденски тип учител – от тези с “розовите очила”, които влагат много време и енергия в това

Добри практики от България
Социално-емоционално учене

Стаята на гнева в с. Горно Сахране

Гняв, враждебност обиди и агресия – взаимосвързани явления, които за съжаление са част от ежедневието на немалко ученици в България. Разпознават ли

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Дигитално-литературен театър в село Ярлово или как училището се превръща в място, което прави децата щастливи

В последните три години се наложи образователната система да функционира в условията на епидемиологична обстановка, което доведе до редица предизвикателства. Видя се,

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Училищният вестник на ЧНУ “Селестен Френе”

Всеки, който е бил в екипа на училищен вестник, знае, че подготовката на всеки брой е предизвикателна задача, която изисква добре изграден

Добри практики от България
БЕЛ

Как патронът на АЕГ “Гео Милев” в гр. Русе дава възможност за развитие на умението за взаимопомощ?

Г-жа Магдалена Миланова и г-жа Светлана Колчева, преподаватели в АЕГ “Гео Милев” в гр. Русе, наблюдават как учениците от осмите класове всяка

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Как учениците от с. Бата казват  “Добре дошли в България” с виртуална покана за екскурзия?

Развитието на технологиите променя начина, по който учениците придобиват знания и общуват помежду си. Образователната среда също се променя – въвеждат се

Добри практики от България
Интердисциплинарно обучение

От музикалните инструменти, през географските компоненти, с екологични елементи

Какво е общото между географските координати, музикалния инструмент укулеле и опазването на световния океан от замърсяване?  Тези теми намират място в един

Добри практики от България
STEM

STEM урок за здравословно хранене

Живеем в динамично и интересно време на развитие и нововъведения. Напредъкът на технологиите и интердисциплинарният подход позволява навлизането им във всички сфери

Добри практики от България
Математика

Многознайка – вълшебна математическа кутия

Онагледяването на учебното съдържание е от изключителна важност за учениците, особено за по-малките сред тях. Визуализацията им помага да възприемат и запаметят

Добри практики от България
Извънкласни дейности

Учим и творим в музея

Обичта към родния край е една от най-силните принадлежности, които изпитват хората. Говорим за “корени”, сякаш сме неразривно свързани с мястото, където

Добри практики от България
Гражданска активност

Памет и паметници – интердисциплинарен проект

Как си спомняме миналото? Има ли монопол над паметта за миналото? Какво налага преосмислянето на миналото? Трябва ли да загърбим миналото и

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Как ученици, вдъхновени от Диор, създават своя колекция

“Това е най-мащабният проект, който сме реализирали в училище през последните години”, разказва за своята идея г-жа Свещарова-Канариева,  заместник-директор по учебната дейност

Добри практики от България
Приобщаващо образование

Арт терапия за деца със СОП

Специалните деца – така ги наричаме в 21. век. Съвременните общества са ориентирани към приобщаване и максимално ефективно включване на различните хора

Добри практики от България
Приобщаващо образование

Подпомагане на ученето с жестов език

В държавните образователни институции понякога липсва адекватно отношение към децата със специални образователни потребности, децата със слухови или други комуникативни нарушения и

Добри практики от България
Игрови подход и игровизация

Интерактивно обучение в детската градина

“Всеки, който е започнал да прилага интегрирано, проектно базирано обучение, никога не се е върнал към традиционната фронтална урочна форма. Представеното педагогическо

Добри практики от България
Ефективно сътрудничество

Тайните на съвместното преподаване

Преподаването в класове с много ученици е предизвикателство, особено когато 50% от тях са билингви. Безспорно всеки учител, който е работил в

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Забавна еколаборатория

Интегрираните уроци дават възможност на учениците да участват активно в учебния процес, да придобиват много повече нови знания за кратък период и

Добри практики от България
Дигитално образование и технологии

Математика с “Кан Академия”

Могат ли учениците да използват телефоните си, за да решават задачи по математика, и при това да го правят с огромно желание

Добри практики от България
История и цивилизация

Пропагандни вестници

За учениците е важно не само да се научат как да формират мнението си по различни въпроси, но и как да го

Добри практики от България
Култура на класната стая

Артевита – училище за живота

“Почти всички наши ученици са от ромски произход, от бедни необразовани семейства, чиито майчин език не е български. Децата не владеят добре

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Интерактивен урок по човекът и природата

Онагледяването на учебното съдържание повишава степента на усвояването му от учениците. По този начин се задействат всички сетива на възприемане – зрителните,

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Пъзел и лексикон на паметта по история

Без да познаваме миналото, няма как да имаме бъдеще. Важно е да разбираме правилно събитията, които са се случили в миналото, и

Добри практики от България
Умения за учене

Ученическа тетрадка с граматични правила

Сигурно и във вашата класна стая се е случвало учениците да недоволстват, че трябва да преговорят твърде много информация преди изпитване, а

Добри практики от България
Проектно базирано обучение

Планетата Земя от бисквитки и бонбони

Всяко дете си мечтае за учител, който разбира чувствата му, предусеща нуждите му и адаптира учебното съдържание, така че да може лесно

Добри практики от България
Социално-емоционално учене

Оценяване в края на часа чрез емотикони

Много често учениците изпитват силно притеснение, когато стане време за оценяване на домашни работи, проекти или при решаване на задачи в час.

Добри практики от България
Екологично образование

Екологията през погледа на ученика в СУ “Свети Константин-Кирил Философ”, гр. Пловдив

Екологичното образование намира все повече място в съвременния образователен процес. Негова основна цел е изграждането на положително отношение към природата. Важно е

Добри практики от България
Ефективно сътрудничество

Как да превърнем класа в сплотен екип – история от ПГ по транспорт “Н. Й. Вапцаров”, гр. Сливница

Младена Германова-Шуманова е педагогически съветник в ПГ по транспорт “Н. Й. Вапцаров”, гр. Сливница. Работила е като журналист, а нейна страст си