Прави и учи с “Go green” – проект за любознателни ученици

Цели по умения и предметно знание:

  • запознаване с явления, процеси и условия, свързани с екологията.
  • решаване на проблеми;
  • развиване на критично мислене; 
  • работа в екип;
  • организация на времето и работата;
  • писмена и устна комуникация;
  • презентационни умения.

Необходими материали:

  • разнообразни, според темата на урока

„Non schole sed vitae discimus” – „Не заради училището, а заради живота се учим” – латинска сентенция

Ученето чрез преживяване и правене е доказано успешно и се оказва особено подходящо за любознателните ученици на Ралица Миладинова и Росица Тенжова. В центъра на серия занятия двете учителки по английски език с дългогодишен опит поставят преживяванията, знанията и уменията на децата в реални житейски ситуации, като разчупват стените на традиционната класна стая.

В тази статия ще ви представим проекта “Go green”, който успява да заинтригува четвъртокласниците от 40 СУ “Луи Пастьор” – София и да повиши осведомеността им за явления, процеси и условия, свързани с екологията и преди всичко – за водата, извора на живота.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ?

В началото на този многоетапен проект г-жа Миладинова проверява познанията по екология на своите ученици чрез тест. Това ѝ дава не само идеи за моментното им ниво, но и за възможните сфери на интерес и за темите, които имат нужда от да бъдат разгледани по-внимателно. Въоръжена с тази информация, учителката изготвя своя план за действие.

Като свои първи стъпки за постигане на тези цели, тя избира да представи новата за децата информация в презентационен формат, така че да надгради познанията на учениците и да грабне вниманието им. В част от подготовката на урочните единици участват и учениците, а по време на самото занятие те се включват дискусии по поставената тема за водата в света около нас. В тази част на проекта г-жа Миладинова и нейните ученици “посещават” и виртуалния Музей на водата в Ловеч, който допълнително ги заинтригува.

След натрупване на знания и вече развиващи се умения за критично мислене и търсене на информация учениците получават първата възможност да покажат какво знаят. За целта учителката им възлага да изработят табло за Деня на водата – 22 март.

Това не е единствената задача, по която учениците работят в екип. Други мини проекти, част от голямата тема за водата, са свързани с реките на България, с водата във всичките й форми и като част от човешкото тяло. Класът се включва и в кампанията “Без найлонови торбички” с фокус върху рециклирането, в която се изработват платнени торби.

wa1 Prepodvame.bg in blog visuals

Кулминацията на проекта “Go green” е пиесата “Как водата става чиста”, която учениците подготвят самостоятелно по предварително подбран сценарий, свързан с пречистването на водата от бактерии. Четвъртокласниците разпределят ролите и задачите помежду си, изработват костюмите и декорите за различните сцени, подбират музиката, измислят хореография за танците в пиесата и подготвят покани, стикери и брандирани тениски. Начинанието изисква редица умения, които учениците са развивали постепенно по време на занятията на клуба “Учим за природата” и разбира се, по време на часовете по различните учебни предмети. Пиесата е представена успешно пред ученици от другите класове, родители и учители.

wa2 Prepodvame.bg in blog visuals

Паралелно с темите и дискусиите в занятията на клуб “Учим за природата” г – жа Тенжова подпомага учениците в часовете по английски език. Заедно с нея децата разглеждат уроци на екологична тематика и подготвят презентации.

Тези междупредметни връзки са от значителна помощ на учениците при участието им в Еразъм програма и представянето на проекта пред международна публика в Кипър. С това завършва един обширен цикъл от дейности, които спомагат за това четвъртокласниците да добият добра представа за важността на водата и за опасността от замърсяването на питейните води. Децата са готови да търсят практични решения на проблема, искат да водят по-зелен начин на живот и развиват положителна нагласа към възможните промени. 

КАК МОЖЕМ ДА НАДГРАДИМ?

Описаната практика може да бъде адаптирана за ученици от 3. до 6. клас, като се вземат предвид сложността на представената информация и нейния фокус. Темите за дискусия и поставените задачи-мини проекти също могат да бъдат различни.

ПРИОБЩАВАЩ ХАРАКТЕР НА ПРАКТИКАТА

За да се подсигури поддържането на интереса и активното участие в проекта на всеки ученик, е важно децата да получат задачи, които отговарят на техните възможности, таланти и интереси. Това важи не само за поставянето на пиесата на сцена, но и при самата подготовка на драматизацията. Отговорностите и задачите са много и достатъчни разнообразни, така че да поддържат учениците мотивирани, кооперативни и активно участващи. 

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Проектът е добър пример как ученето може да бъде приятно и забавно. Г-жа Миладинова го определя като успешен, допринасящ за екологичното образование на учениците и формиращ отговорно отношение към околната среда.

Презентациите, екскурзията в Музея на водата, изготвянето на продукти и подготовката на пиеса допринасят за неусетното формиране на знания и умения в учениците. Не по-малко важни са и ученето чрез правене и междупредметните връзки (между английски език, музика и изобразително изкуство), които помагат на децата да развиват редица компетенции. 

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

За автора на практиката

Ралица Миладинова
и Росица Тенжова
Ралица Миладинова е начален учител с преподаване на английски език от 21 години. Работи в 40 СУ "Луи Пастьор" - София. Тази година преподава в 1. клас. Смята, че учениците трябва да учат чрез преживяване, да трупат опит, знания и умения в реални, житейски ситуации, "да разчупят" стените на класната стая и да се мотивират от своите успехи. Росица Тенжова е преподавател по английски език в начален етап, главен учител в начален етап. Нейният преподавателски стаж е 35 години в 40 СУ „Луи Пастьор” – София IV ПКС. Възпитаник на Класическата гимназия за древни езици и култури „Константин Кирил Философ” и на СУ „Св. Кл. Охридски”. Рецензент на учебници и учебни помагала по английски език за начален етап на изд. „Просвета” – `Hello`- New edition.

Още полезни статии:

ЗАПОЧВАНЕ НА СОБСТВЕНА ГРАЖДАНСКА ИНИЦИАТИВА

Цел Възрастова група Време за предварителна подготовка Време в час Учениците търсят решения на социални/граждански проблеми, организирайки подходящи инициативи. 12-18 години Около 1 астрономически час

Разделяне по групи чрез влизане в роля
Работа в екип

Разделяне по групи чрез влизане в роля

Предварително разпишете ролите, в които трябва да влязат учениците по време на часа, като имате предвид учебното съдържание. Ролите могат да бъдат групови и индивидуални.

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.