Как ученици решават проблемите на космонавтите?

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Подходяща за

Необходими материали:
Време за активността: 1 месец

Цели по предметно знание

  • запознаване с явления, процеси и условия в космоса;
  • познания и компетентности за професионалния свят.

Цели по умения

  • умение за писмено и устно общуване на български език; дигитални компетентности;
  • предприемаческа компетентност;
  • анализиране и предлагане на решения;
  • формиране на критическо мислене и отстояване на позицията.

“Ученикът не е съд, който трябва да бъде запълнен, а факел, който трябва да бъде запален.” – Плутарх

Това е мотото, което следва Ели Сотирова, старши учител по физика и математика в СУ “Неофит Рилски” гр. Долна баня. През дългогодишния си стаж като учител тя винаги се е стремяла да запали искрата на любознанието в своите ученици и да им покаже приложимостта на знанията им в живота извън класната стая. Г-жа Сотирова търси различни начини да улесни усвояването и разбирането на изучавания материал и, не на последно място, иска да изгради активни млади хора в лицата на своите ученици.

Водена от тези цели, тя възлага проекта, описан в тази статия, на учениците си от 7 клас. Работейки в екип, забавлявайки се, научавайки много за природата, за науките и за различните професии, децата търсят решение на проблема с безсънието на космонавтите. 

Как да приложим?

Темата за космоса е необятна като самия него. Началото на тази проекто базирана задача е поставено, когато г-жа Сотирова говори с учениците си за живота на космонавтите на Международната космическа станция и за проблемите, с които те се сблъскват. Седмокласниците имат свобода да търсят информация по темата и да споделят своите открития.

Заедно със своята учителка те набелязват проблема със съня – пребиваването в условията на Космоса силно усложнява съня и нарушава естествения денонощен ритъм, с който човешкият организъм функционира на Земята.

Когато има проблем, трябва да има и решение! Г-жа Сотирова насърчава учениците да помислят за възможни средства за преодоляване на това предизвикателство. Заедно обсъждат предимствата и недостатъците на различните идеи на децата. Обединяват се около следното решение – билков чай за сън и торбички с ароматни билки за успокояване на ума и тялото.

Като следваща стъпка в проекта, учениците трябва да намерят и проучат информация за различните билки и техните свойства. Сред тях трябва да подберат лековитите природни богатства, които вярват, че ще бъдат най-полезни в състава на чая за космонавтите.

Но дори да разполагат с билки, как да изработят ароматни торбички за чай? За да научат това, седмокласниците решават да се допитат до експерти, а именно – до производители на чай и текстилни торбички.

Намират фирми производители на билки, с която се свързват по имейл с молба за информация за предлаганите билки и тяхната цена. Учениците отиват и на организиран излет за бране на билки.

След това седмокласниците се фокусират върху производството на чаените пакетчета. С помощта на г-жа Сотирова пишат имейл до Института по криобиология и хранителни технологии, от където им връщат любезен отговор. Експертите от института на достъпен език разясняват етапите за приготвяне на чай, подходящ за условията на Международната космическа станция, както и цената на услугата. След получаване на тази информация, учениците на г-жа Сотирова изчисляват колко би струвало производството на чая за сън. Те вече имат пълна и реална представа за процеса по изработването на такъв продукт.

Как ученици решават проблемите на космонавтите?

Последният важен въпрос, който трябва да проучат, е свързан с тексителните торбички за сушени билки. Учениците имат възможността да наблюдават отблизо процеса на тяхната изработка в един от шивашките цехове в града. Освен информация за самото шиене и кроене, децата получават възможността да работят с професионалните шевни машини. И тук учениците се снабдяват с ценоразпис, на базата на който могат да изчислят колко би струвало реалното осъществяването на техния продукт – чай против космическо безсъние.

За да приключат проекта си, учениците обобщават всичко, което са научили, в презентация. Освен нея те представят и мостри на събраните билки и примерни текстилни торбички. Споделят конкретни идеи за изработването на чая за спокоен сън.

 

Как ученици решават проблемите на космонавтите?

 

Как можем да надградим?

Тази практика може да бъде реализирана във всяко училище и нейната сложност може да бъде променена и адаптирана в зависимост от класа, с който се прилага. Може например да се потърсят по-сложни или детайлни решения, да се проведат реални експерименти и демонстрации. Добра идея е работата по проекта да започне още в 5. клас, като всяка следваща година се търсят решения на различни космически проблеми. Така знанията и уменията ще се надграждат, а практиката ще стане устойчива.

Приобщаващ характер на практиката

Макар проектната задача да няма ясно изразен приобщаващ характер, в нея без проблем могат да се включат всички ученици. Децата от малцинствени групи в класа на г-жа Сотирова активно изразяват мнение и предлагат възможни решения. Поощрявани са и им е предоставена допълнителна образователна подкрепа, за да могат да придобият увереност и да развият интерес към природните науки.

Възможността за прилагане на този проект няколко последователни учебни години ще спомогне за утвърждаването на уменията на учениците и ще създаде устойчивост на знанията им във времето.

Защо да опитаме?

Този проект показва на седмокласниците как могат да учат чрез действия. Чрез постоянен процес на проба и грешка, те достигат до решения на задачите и надграждат разбирането си. По този начин учениците намират реално приложение на материала по математика, физика, биология и технологии и предприемачество.

Наличието на ясни междудисциплинарни връзки е другото голямо предимство на подбраната тема за проекта.

Проблемите, върху които учениците размишшяват, насърчават активното търсене на информация, нейното критично разглеждане и създаването на връзка между вече познатата материя и новата такава.

Не на последно място, учениците развиват своите умения за писмено и говоримо общуване, за работа в екип, за изразяване и отстояване на личното мнението.

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

За автора на практиката

Ели Сотирова
Старши учител по физика и математика
Ели Велкова Сотирова е старши учител по физика и математика от 12 години (преди това е била възпитател ПИГ 5.-7. клас). Трудовият й стаж е общо 38 години. Преподава в СУ "Неофит Рилски", гр. Долна баня на ученици от 7. до 12. клас и по КМИТ на 5. клас. Като учител по физика често задава индивидуални проекти на учениците или за работа по групи. Това кара децата да търсят допълнителна информация и да обогатяват знанията си. Винаги набляга на реалната приложимост в живота на изучавания материал по физика. Използва нагледни материали, за да могат по-лесно да се усвоят новите знания. Опитва се да намира правилния начин да привлича вниманието на учениците.

Още полезни статии:

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали