Защо и как да преподаваме съвместно с ресурсния учител?

Ресурсен учител подпомага обучението на ученик със специални образователни потребности

Мълчалив свидетел или активен участник е ресурсният учител в учебния процес? Каква подкрепа оказва на общообразователния учител и как двамата биха могли да обединят усилия? Това са основните акценти в настоящата статия, която разгръща идеята, че ресурсният учител и общообразователният учител могат да преподават съвместно в клас, за да достигне до всеки един ученик поднесената в часа информация.

Съвременният учител ежедневно се изправя пред различни предизвикателства. Едно от тях е работата с деца със специални образователни потребности /СОП/. Училището трябва да посрещне всички ученици и да предостави подходяща за потребностите им подкрепа, но разнородните аспекти на различието често формират бариери. Учителите често споделят, че не се чувстват добре подготвени да посрещнат по-специфичните потребности на деца с различни затруднения. Притесненията им са свързани с академичния успех, с поведението на децата със СОП и отражението му върху дисциплината в класа, както и с коментари и нападки от страна на родителите на другите ученици. 

Тези реалности от ежедневието водят натрупване на голямо напрежение и е за учителите е лесно да се поддадат на негативните нагласи. Но ако си поставят за цел да бъдат приобщаващи учители, биха могли да надскочат стереотипното възприемане. В изпълнение на трудната задача да подкрепят всички ученици – независимо от техните силни или слаби страни – общообразователните учители могат да разчитат на стабилна подкрепа от ресурсния учител.

Роля и функции на ресурсния учител

Дейността на ресурсния учител се разгръща в три основни посоки:

  • Подкрепа за децата със специални образователни потребности;
  • Подкрепа за учителите в детски градини и училища;
  • Подкрепа за родителите на деца със специални образователни потребности.

Ресурсният учител е в позиция на ежедневен диалог, партньорство и сътрудничество на различни нива. Съвместно с учителя участва в планирането на образователно-възпитателния процес и в изготвянето на плановете за подкрепа. Подкрепя го в оценяването и отчитането на напредъка на ученика със специални образователни потребности. Съдейства за организирането на подкрепяща среда и адаптиране на пространството в класната стая и работи с родителите на детето и с другите заинтересовани страни.

По време на учебните часове ресурсният учител е в класа и подкрепя ученика със СОП в процеса на възприемане, осъзнаване и възпроизвеждане на поднесената информация. Старае се да го включи с подходящи по трудност задачи и дейности, така че детето да не се чувства изолирано. Съдейства му да преодолява различните налични предизвикателства и да участва в часа заедно със своите съученици. Присъствието на ресурсния учител в класната стая цели именно да се избегне аутсайдерско и мълчаливо присъствие на детето със СОП. В случаи на по-специфични потребности и особени ситуации е възможно подкрепата да се реализира и в ресурсен кабинет или друго подходящо място.

Много често обаче самият ресурсен учител има нужда от приобщаване – не са малко случаите, в които той не е добре дошъл в часа на учителя и се налага да се абстрахира от неприемливи коментари.

Как да обединим усилия?

Понякога за преподавателите е трудно да споделят пространството на класната стая с друг учител. Но това възприемане на ситуацията може лесно да се промени, защото възможностите в класната стая в наши дни са много разнородни, потребностите са богата палитра от разнообразие, а всички ученици се нуждаят от подкрепа в различни аспекти. Специалният педагог е подготвен да работи с друго ниво на успеваемост от това, което се преследва в класната стая.

Предлагаме Ви няколко стъпки, с които да превърнете пространството в класната стая в арена на споделена отговорност.

Ориентиране за ситуацията в клас

Не се колебайте да потърсите подкрепа от ресурсния учител. Поканете го да присъства в часовете, за да наблюдава наличните компетенции на класа. Ресурсният учител ще се ориентира за стила на преподаване, за темпото на работа и за общото ниво на успеваемост. След това обсъдете заедно къде в целия пъзел се нарежда детето със специалните потребности.

Набелязване на стратегии за работа

Предвид различните нива на успеваемост в класа изключително работещ модел би била работата по групи, която подобрява комуникацията между съученици и обикновено повишава ангажираността по време на час. Обмислете внимателно в кой от екипите ще попадне детето със специални потребности (ако в класа са повече от едно, не е задължително да са заедно). Гласувайте доверие на някои от другите ученици да следят за потребности и  нежелателно поведение, да оказват подкрепа и да помагат.

Съвместното преподаване е друга стратегия, която се налага като ефективен модел през последните години. Тя регистрира високо ниво на успеваемост, когато в класа има деца със СОП, защото предлага възможности за комплексна подкрепа на различните потребности в класа.

Планиране на съвместно преподаване

Планирането на съвместно преподаване с ресурсния учител преминава през няколко стъпки:

  • избор на тема за часа;
  • определяне на цели и задачи за класа и адаптирани такива за учениците със СОП;
  • открояване на базово ядро от информация за класа и адаптирано такова за учениците със СОП;
  • методи на преподаване и адаптирани такива според по-различните потребности;
  • групова дейност;
  • помощни средства и технологии, изкуствен интелект

Планирайте Вашето съвместно преподаване като структурирате в две направления: спрямо общото ниво на класа и с оглед адаптирано поднасяне според децата със СОП и тези, които се затрудняват с овладяването на учебното съдържание.  

Така ще разпределите и ролите си по време на урока. Общообразователният учител ще поеме средното за класа темпо и поднасянето на информацията, а ресурсният учител ще отговаря за всички необходими адаптации на информацията и диференцирани стратегии, така че учебното съдържание да да достигне и до децата, които имат различни предизвикателства по време на учебния час.

Реализирайте смело урока на различни скорости. Не се притеснявайте, ако нещата не вървят по сценарий, бъдете гъвкави и използвайте за трамплин различните реакции на учениците.

Анализ на проведения урок

Не пропускайте да направите обзор на съвместното преподаване и екипно проведения урок. Диференцирайте успешните моменти и моментите, които смятате за несполучливи.

Обърнете внимание на общата атмосфера в класа, на ангажираността на учениците, на включването и участието на всички в работата по задачи или проекти. Оценете реализирането на целите за часа – общи за класа и адаптирани за по-различно ниво на успеваемост. Направете реалистична самооценка, а след това потърсете обратна връзка и от учениците. 

Набелязване на нови теми за съвместно преподаване

Независимо от оценката, която сте поставили на състоялия се съвместен урок, непременно опитайте отново. Понякога първият опит за използване на нови методи на преподаване не е най-успешният, но със сигурност усилията ви няма да останат незабелязани. Опитът Ви да прилагате нови стратегии на преподаване със сигурност ще доведе до положителни резултати в посока: повишаване на мотивацията за учене на вашите ученици, подобряване на нивото на  успеваемост на класа, ефективно приобщаване, възможно включване и гарантирано участие на всички деца в учебния процес.

Съвместната работа на общообразователният и ресурсният учител може да се трансформира в ключ към успеха на всички ученици, а обединените усилия – в реализация на устрема за ефективно приобщаване.

Източници:

Още полезни статии:

Групиране по критерии
Критично и аналитично мислене

Групиране по критерии

Тази стратегия помага на учениците да откроят различни характеристики на отделните елементи от проблема, като фокусира вниманието им към идентифициране на сходни и/или повтарящите се

Научна десетка за месеца
Научна грамотност

Научна десетка за месеца

В рамките на раздела отправяме предизвикателство към учениците да генерират научни въпроса по темата на раздела. Избираме ден, в който гласуваме за десетте най-добри въпроса.

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.