Как учениците от Граф Игнатиево попаднаха в света на емоциите?

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • Учениците да могат да:

    • Развият социално-емоционалните умения;
    • Подобрят взаимоотношенията си;
    • Повишат академичната си мотивация и самоувереност.

Необходими материали:

  • крафт материали

В ОУ “Граф Н. Игнатиев” – с. Граф Игнатиево, общ. Марица се обучават ученици от 5 населени места. От няколко години училищният екип участва в редица проекти, включително и в програмата “Училища за пример”

Добрата практика “В света на емоциите” развива социално-емоционални умения у учениците и цели да подобри взаимоотношенията им, да повиши академичните знания и самоувереност. “Тези умения и знания бяха избрани поради значимостта им за успеха на учениците не само в училище, но и в реалния живот. В условията на съвременния свят, където способността за адаптиране и работа с хора става все по-важна, училището цели да подготви учениците си да се справят със стреса, да бъдат отговорни и самостоятелни, да създават и поддържат добри взаимоотношения”, допълва г-жа Бонова.

В началото идеята на г-жа Бонова е била дейностите да се приложат в часа на класа, но обсъждайки темата с колегите, заедно решават, че съвременните ученици имат нужда от повече време, за да вникнат в същината. В проектната дейност са ангажирани класните ръководители от начален етап и родителите на учениците. Добрата практика се реализира като отделен учебен предмет (ИУЧ), който оказва пряко влияние и на останалите дисциплини. Иновативният подход включва уроци с казуси, ролеви игри и използване на различни видове текстове, които стимулират развитието на СЕУ. “Програмата „В света на емоциите“ не само подобрява училищния климат и взаимоотношенията между учениците, но също така повишава тяхната академична мотивация и увереност. Практиката следва съвременните образователни приоритети, като развива ключови умения за живота и работата в 21-ви век”, разказва г-жа Бонова.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

Подготовка и планиране

Сформирайте екип от обучени учители и класни ръководители, които желаят да прилагат добрата практика. Проучете нуждите на учениците си. Разпишете визията на проектната дейност. Учителите от ОУ “Граф Н. Игнатиев” черпят ресурси и информация от различни източници.

“Проведохме срещи с родителите на учениците от начален етап, за да представим програмата и за да ангажираме вниманието на родителите в подкрепа на учебния процес”, споделя г-жа Бонова.

Разработване на учебни програми и съдържание 

Втората стъпка е от голямо значение, тъй като в нея екипът синтезира идеите си и поставя точните цели и дейности, които да използва. За всеки клас от начален етап се подготвя годишен план с 64 часа годишно за 3. и 4. клас  и 51 часа за 1. и 2. клас, според нуждите на учениците. Създават се уроци и дейности, включващи дискусии, ролеви игри, казуси, приказкотерапия и игри с карти за емоциите. 

Обучение в клас

Провеждат се уроци за СЕУ с казуси, дизайн-мислене и проектно-базирани задачи. Основата, която използват са готовите уроци за социално-емоционално учене от prepodavame.bg. Учителите допълват часовете, използвайки споделения опит на колеги от цялата страна. Водеща дейност са и терапевтичните приказки, които показват на учениците емоциите в реални ситуации. 

v sveta na emotsiite kazusi

В края на миналата учебна година учениците засягат темата за самоосъзнаване и решителност. Урокът е наречен “Балон от чувства”, а малките ученици влизат в ролята на следотърсачи. Ето през какви дейности протича часът:

  • “Как се чувствам аз сега?” – учениците изразяват емоциите си чрез табелки, на които са изрисувани емотикони. Определят в коя зона на емоциометъра попадат.
  • Учителят задава гатанка на класа. Всеки, който знае отговора, трябва да го посочи като предмет в стаята. В класната стая на г-жа Бонова има изкуствено дърво, което тя използва за “скривалище” на следващата стъпка. 
  • Учениците се разпределят по двойки на случаен принцип. Влизат в ролята на следотърсачи. Всяка двойка взима своите указания от дървото, а те ги отвеждат до балон със ситуации. 
  • Всяка двойка има индивидуална ситуация от реалния живот, която трябва да прочете внимателно и да определи основната емоция на героя. 
  • Двойките се връщат до дървото, намират емоцията, която им е необходима и отиват при втория балон. Залепват емоцията върху него. 
  • В края на часа се провежда рефлексия. Учителят използва въпроси като: “Какво е чувството да работиш със съученик?”, “Какво е чувството да си в обувките на следотърсач?”, “Кое беше най-голямото предизвикателство?”

v sveta na emotsiite baloni na chuvstva i mechti

Включване на родителите

Родителите се включват в различни инициативи, организирани от училището, проектни задачи на учениците и интерактивни родителски срещи. 

Родителски срещи от този тип са традиция от години. От въвеждането на добрата практика, те са още по-целенасочени. Провеждат се два пъти годишно, където родителите участват в ролеви игри, казуси и дискусии, свързани със СЕУ. Срещите целят не само да запознаят родителите с проектната дейност, но и заедно с децата си да съпреживеят занятието. 

Целта на учителите, които участват в добрата практика е и вкъщи родителите да говорят за видовете емоции с децата си. 

“Преди време поставих за домашна работа една задача, в която учениците трябваше да интервюират семействата си на тема “Какво е доброто за…”. Учениците изготвят малка таблица, в която записват:

  • Какво е доброто за мен? – споделят личните си наблюдения и опит
  • Какво е доброто за мама? 
  • Какво е доброто за тате?  

Целта на домашната работа бе да се повдигне въпроса за добротата в човешките сърца и вкъщи”, допълва г-жа Бонова.

Оценка и наблюдение

Учителският колектив организират редовни месечни срещи, в които споделят опита си и отчитат резултатите на децата. Обсъждат предстоящите родителски срещи и открити уроци. Те също използват инструменти за рефлексия.

Открити уроци и обмен на опит

Екипът от учители споделя добрия пример с колегите си от прогимназиален етап чрез провеждането на открити уроци. “От други населени места също идваха колеги, които да видят “Света на емоциите”. Родителите също са посещавали часовете ни”, допълва г-жа Бонова

v sveta na emotsiite uchenitsi v deystvie

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

По време на добрата практика чрез измерване с анкети, учителите установяват, че има 15% подобрение в категориите „принадлежност към училището“, „взаимоотношения с учители“ и „безопасност на училищната среда“. Академичните резултати също се повишават. Учениците постигат по-високи средни оценки и по-добри резултати на тестове, благодарение на повишената мотивация и фокус върху учебния процес. Отсъствията намаляват, което показва по-добра ангажираност и желание за присъствие. Активност на родителите – над 90% участие на родителите в интерактивни родителски срещи, с отчетена 100% удовлетвореност от работата по проекта. Тези резултати доказват ефективността на практиката за изграждане на емоционална стабилност и мотивация за учене сред учениците, което води до подобряване на цялостния училищен живот.

Добрата практиката „В света на емоциите“ предлага иновативен подход в училищната система. За разлика от традиционните методи, при които акцентът пада върху преподаване на учебно съдържание и оценка на усвоените знания, тази практика интегрира емоционалното образование като ключова част от учебния процес. Учителите използват техниките на приказкотерапия, дискусии и игри с карти за емоции, за да стимулират не само разпознаването, но и управлението на емоциите. Това трансформира класната стая в пространство за обмен на идеи и емоции, където учениците участват активно, развивайки критично и креативно мислене. 

v sveta na emotsiite deynosti

Изцяло гъвкавата структура позволява лесно адаптиране към различни контексти и възрастови групи. Чрез подходящо адаптиране на съдържанието, тя може да се приложи и при по-големи ученици. На практика, „В света на емоциите“ може да бъде интегрирана и в различни учебни предмети, например литература или гражданско образование, където дискусиите за емоции и социални взаимоотношения естествено допълват учебния материал. 

Основната цел на добрата практиката „В света на емоциите“ е да създаде приобщаваща и подкрепяща среда, където всеки ученик е ценен и разбран, независимо от своите културни, социални или образователни потребности. “Те получават подкрепа да изразяват своите емоции, да управляват конфликтите и да изграждат самоувереност, което ги прави по-ангажирани и интегрирани в училищната среда. Тази практика стимулира приобщаването, като създава пространство, в което всички ученици се чувстват приети и мотивирани да развиват своята емоционална интелигентност и академичен потенциал”, споделя г-жа Бонова.

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

За автора на практиката

Елена Генчева
Специалист "Подкрепа на училищни екипи"
Елена е магистър по предучилищна и начална училищна педагогика. През 2015 г. завършва магистърска степен „Обучението по информатика и информационни технологии в училище“. Работи като учител 16 г. Като две от тях е зам. директор по учебната дейност. Дълги години оказва подкрепа на деца с проблемно поведение и разбира, че успехите на децата започват с повишаване на самооценката и увереността в собствените възможности. Дълги години с учениците си рабпоти по JUMP Math - иновативна система за преподаване на математика JUMP Math, по-късно става част от екипа на Институт за прогресивно образование като учител-методик, обучител на учители и доброволец в адаптирането на учебни материали по JUMP Math. Елена има интереси в областта на сътрудничество между училището и семейството и през 2016 г. става сертифициран обучител по международната програма на д-р Томас Гордън „Трениране на успешни родители.“ В работата си търси различни начини да ангажира ефективно родителите в училищния живот на техните деца. От 2024 г. запова работа към фондация "Заедно в час" като специалист "училищна подкрепа" в програма "Училища за пример".
Софка Бонова
Учител
Г-жа Бонова е начален учител от 30 години. Тя е класен ръководител на 3. клас и преподава в училище ОУ “Граф Н. Игнатиев” - с. Граф Игнатиево, общ. Марица. Нещо лично/специфично за мен е: “Обичам предизвикателствата!”

Още полезни статии:

Разпределяне на роли на ротационен принцип
Работа в екип

Разпределяне на роли на ротационен принцип

След като учениците свикнат да работят по групи на случаен принцип, може да надградите, като приложите стратегията за разпределяне на роли на ротационен принцип. В

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.