Prepodavame.bg

Проектно-базирано обучение по история с филмите на Дисни

Проекто-базирано обучение по история

Дали има човек, който не е гледал поне един от филмите на Дисни? Пепеляшка, Цар лъв, Мулан, Херкулес, Красавицата и звяра, Аладин Филмите на Дисни спокойно могат да се считат за заместител на детската литература – някои ги възхваляват, други мразят, но всички ги познават. 

Но замисляли ли сте се колко възможности за исторически анализ предоставят те? Ако обикновено ги гледаме с цел забавление, то има ли как, за целите на обучението по история, да извлечем от тях полезни сведения за различните исторически периоди, показани във филмите? В тази статия ще ви покажем точно това – как да направите гимназиален проект с цел анализ на филм на Дисни. 

Този проект е най-подходящ за горните класове в гимназията, където учениците вече имат натрупани общи знания по история. Проектът изисква известна запознатост с различни исторически епохи, тъй като ще дадем на учениците автономия като сами изберат филм и го анализират както решат. Ако сметнете за добре, може да се фокусирате само върху определен исторически период, като изберете един филм, върху който всички ученици ще работят, но това значително ще намали възможността за креативност.

А ето и задачите към проекта:

  1. Обобщете историята, както е разказана от филма.
  2. Установете произхода на детската приказката, която е основа на филма. От кой региона в света е тя? Колко различна е от интерпретацията на Дисни?
  3. Определете времето и мястото на събитията във филма. Съответстват ли им архитектурата и забележителностите? Например, ако във филма Мулан е показан Забраненият град, то бил ли е той построен през епохата на филма?

Подходящо ли е спрямо времето използваното от героите облекло? Колко исторически издържано изглеждат героите? Има ли географски неточности? Например, споменава ли Херкулес, че ще качва вр. Килиманджаро в Гърция?

  1. Проучете какви са водещите събития в света по време на събитията във филма. Изведете поне едно ключово събитие от всеки континент (без Антарктика).
  2. Какви исторически неточности намирате във филма? Като изключим говорещите животни и магическите предмети, какви грешки има филмът?
  3. Изберете двама съвременници на събитията във филма, живели на същите места и ги използвайте като първични източници на информация. Например, за Красавицата и звяра, приемайки, че е по време на Френската революция, може да използвате писмо от Робеспиер. Източниците трябва да са свързани по някакъв начин с филма. Ако използвате писмото от Робеспиер, може да го свържете с Гастон и неговия опит да щурмува замъка на Звяра.

Сигурно ви притеснява, че резултатът от този проект няма да е както си го представяте. Ами ако учениците просто гледат филма за забавление и не го анализират в детайл? Ами ако учениците просто предадат резюме на филма? Ами ако учениците не са достатъчно подготвени да анализират филмите на Дисни в един по-глобален аспект с критична оценка на историческите събития и обстоятелства? А дали не трябва да имат по-детайлни критерии за финалния продукт? 

Това са основателни притеснения, но проектно-базираното обучение изисква свобода на действието и известен риск. Понякога учим от неуспехите си, а понякога постигаме по-големи успехи от очакваното. Това е харизмата на проектно-базираното обучение.

Като финален продукт на проекта учениците могат да представят работата си, използвайки Prezi или PowerPoint презентация, видео компилация, PowToon, плакат, диорама и др. Учениците ще оценят свободата, която им предоставяте за избор на крайния продукт – сигурно им е втръснало от есета и доклади. А може да измислят и нещо, което не сте подозирали! Във всички случаи този проект има потенциала да предизвика задълбочено учене в неструктурирана обстановка. А това е най-доброто, което може да се случи в гимназията. Успех!

 

 

Статията е адаптирана от Edutopia.

Сподели статията с колеги:

Училищният абонамент на Prepodavame.bg, дава достъп до екслузивно съдържание, видео курсове, сертификация и много други ресурси на всички учители във вашето училище. Ако заявите абонамент до края на седмицата, ще получите безплатен период  на ползване до края на учебната година. 

Популярни статии:

Получавай най-новите ресурси по имейл

Още полезни статии:

Мозъчна атака
Креативност

Мозъчна атака

Брейнсторминг, или мозъчна атака, е една от най-разпространените стратегии за генериране на идеи. Това е креативна техника за работа в група, чрез която екипът се

Игрови подход и игровизация

Предметите говорят – две креативни дейности от образователната драма

Игровизацията, драматизирането и разказването на приказки и истории са подходи, които обикновено свързваме с преподаването в начален етап. Но всички опитни учители разполагат с по

Получи достъп до още повече ресурси и практични материали

Пълен достъп до цялото съдържание на Prepodavame.bg

  • Над 1000 статии по всички предмети
  • Готови уроци и приложими практики
  • 25+ онлайн обучения със сертификат
  • Над 100 работни листове, шаблони и наръчници
  • Обучения за вътрешноучилищна квалификация
  • Архив с над 150 уебинари и бюлетини