fbpx

Креативност

Креативност

Креативност е способността да се погледне на познатото по нов начин, да се сътвори нещо оригинално от нещо отдавна известно. Креативност е измислянето на прости, но иновативни решения на проблемите и предизвикателствата на всекидневието. Креативността не е талант или нещо, с което човек се ражда, а по-скоро навик да се гледа нестандартно на проблемите и да се търсят нови гледни точки към тях. Креативността има много разновидности и названия. Наричаме я още творческо мислене, иновация, въображение, оригинално решение и изобретение. Човекът с креативно мислене е едновременно творец, но и изследовател в областта, в която твори. Той стъпва на вече съществуващи идеи, генерира нови, анализира ги и избира най-ефективната и оригиналната от тях, като накрая намира начин да я осъществи и да я „продаде” на публиката.

5 инструмента за подкрепа на учителите по време на дистанционно преподаване

Описание

Развиването на това умение помага за изграждането на нагласата, че всеки от нас трябва да се стреми да търси подход към затрудненията и предизвикателствата на всекидневието.

Хората, които са креативни, по традиция се боят по-малко от грешка и провал и виждат неуспеха просто като временно явление и ценен урок по пътя на своето израстване. Креативността е свързана и подпомага развитието и на други умения – като критично мислене, презентационни умения, умения за взимане на решения. Креативните хора преодоляват по-лесно ограничения, поемат риска да опитат това, от което останалите се страхуват, търсят различни начини да преодолеят обстоятелствата и предизвикателствата, за да постигнат целта си.

Как да развиваме креативност?

Чудесно е да бъдем креативни, но противно на схващането, че това е вид вроден талант, креативността се развива с времето и е резултат от предварителна подготовка. Много често в желанието си да дадем интересна и близка до учениците задача и да ги насърчим да бъдат креативни ние им даваме проекти за мечтаната къща, училище или за създаване на нов продукт. Често обаче учениците се затрудняват да стигнат отвъд идеите, които ние представяме или даваме за пример, и реален креативен процес не се осъществява. Защо се случва това?

Практиката показва, че иновативните идеи и решения не могат да съществуват „във вакуум“, а са резултат от познания и натрупвания, които се придобиват с времето. Ето защо, когато дадем задача/проблем и очакваме разнообразни и оригинални идеи в изпълнението, трябва да създадем предпоставки за проучване и осмисляне на вече направеното по тази тема. Колкото и креативен да е човек, ако не познава добре областта, в която трябва да прояви творчество, трудно ще успее да измисли нещо ново.

Първата и може би най-важна стъпка в креативния процес е проучването на различни съществуващи вече подходи и решения. Така ученикът събира градивните елементи за своето ново творение. Ученик, който е виждал само своето собствено училище, трудно ще измисли коренно различен вътрешен дизайн на „Училище на бъдещето”, защото просто няма от какво да избира, измежду какви идеи да комбинира.

Важно е да помним, че нашият опит и знания са причината да имаме много идеи и да можем да гледаме на нещата от нестандартна гледна точка, и да осмисляме ролята си на учители – да сме хората, които създават предпоставки за натрупване на този опит и знания и у учениците.

Карта

Ето елементите, на които условно можем да разделим това умение, за да работим последователно и целенасочено за развиването му.

Ако искате да видите идеи как да работите за конкретен елемент, кликнете върху кръгчето на елемента. По-долу също ще намерите списък със стратегии, които може да използвате.

5 инструмента за подкрепа на учителите по време на дистанционно преподаване

Измерване

Измерването на умения може да бъде сложно само с количествени измерители, затова тук ви предлагаме рубрика с нива, която може да използвате готова или да адаптирате според целите си. Ако искате да прочетете как да използвате рубрики в часовете си, вижте и тази статия.

5 инструмента за подкрепа на учителите по време на дистанционно преподаване
5 инструмента за подкрепа на учителите по време на дистанционно преподаване

Стратегии

Как да разчитаме “скритите кодове” на  предизвикателното поведение на учениците?

Замисляли ли сте се някога дали чрез лошата дисциплина учениците не се опиват да ни кажат нещо? Изследването на тази възможност може да ни научи да разбираме и декодираме тези съобщения. Ако решим задачата, можем да откликнем адекватно на поведението на децата и да променим поведението им като изберем друг начин на действие или на…

Образователна драма за активни граждани

Навярно няма учител, който да не се стреми да възпита учениците си в добронамереност и толерантност,… Трябва да се абонирате за да виждате съдържанието на тази страница. Username or E-mail Password Remember Me     Forgot Password

10 стратегии, които да помогнат на децата да осмислят насилието в света и да не губят вярата си в доброто

Дали напоследък децата стават все по-често свидетели на насилие или светът винаги е бил изпълнен с него под различни форми? Истината е, че от древни времена до наши дни има войни, престъпления и бедствия. Имало е и времена, в които невинни хора са горели на кладата, до сравнително скоро е имало и публични екзекуции, както…

Гореща телефонна линия – образователна драма за малки и големи

Говорили сме за това колко възможности за учене предлага образователната драма и колко полезна може да бъде тя за развиване на гражданска активност. Но навярно немалко учители, особено преподаващите в гимназиален етап, все още поглеждат със смесица от любопитство и недоверие към този креативен образователен подход и не са сигурни как точно би могъл да…

Приказка по време на час? Да!

Когато говорим за приказки, навярно в мислите на повечето от нас изниква мила картинка. Връщаме се в спомените си и се виждаме като малки деца, сгушени в прегръдката на любим човек. Неслучайно приказки съществуват във всички култури и устояват във времето и пространството! Излишно е да казваме, че силната ангажираност към приказките носи много ползи…

Най-готината класна стая – 6 идеи за промяна на учебното пространство

Сигурно си спомняте как в първи клас трябваше да стоим обездвижени часове наред на чиновете и да слушаме какво говори учителката. Аз си спомням, че преди да стана първокласничка нямах търпение да отида в “голямото училище”, но когато пристъпих прага му, останах много разочарована. В детската градина можех да се движа свободно из стаите, имаше…

5 инструмента за подкрепа на учителите по време на дистанционно преподаване

Какво представлява подкрепата? Всички участници на “Нов път в преподаването” получават регулярна подкрепа на база индивидуални нужди и предварително планирани преживявания. Всеки участник работи с координатор – експерт, който отговаря за развитието и напредъка на участниците по програма  “Нов път в преподаването”.  Подкрепата от координатор се изразява в посещения на часове, обсъждане и даване на…

Няма драма: драма в образованието

Креативността е наистина важна в съвременния свят. Тя ни дава възможност да погледнем на заобикалящата ни среда от друг ъгъл, да генерираме нови идеи и да намерим може би неочаквани решения на съществуващите проблеми. И ако в нашите училища креативността рядко се развива целенасочено, то в световната образователна общност определено ѝ се придава необходимата тежест….

Програмиране за НЕпрограмисти: дигитални истории със Scratch

Като преподаватели ежегодно посещаваме различни семинари, обучения и конференции, където би трябвало да общуваме с ангажирани обучители и колеги, да научаваме нови и полезни неща и да “си крадем” по някоя добра практика. За съжаление, често се случва след поредния семинар учителите да останат с усещането за загубено време и безсмислена дейност. Ето защо винаги,…

Как да отключим креативността на учениците чрез мисловни карти?

Д-р Анита Николова е преподавател по български език и литература в ЧОУ „Роналд Лаудер“ – София. Описаната практика е приложима за всички хуманитарни предмети. Визитка на практиката Тема: мисловните карти в обучението по литература в 7. клас Предмет: БЕЛ (може да се приложи по хуманитарните предмети) Развивани умения: синтез на информация; визуалното представяне на идеи;…