fbpx

Креативност

Креативност

Креативност е способността да се погледне на познатото по нов начин, да се сътвори нещо оригинално от нещо отдавна известно. Креативност е измислянето на прости, но иновативни решения на проблемите и предизвикателствата на всекидневието. Креативността не е талант или нещо, с което човек се ражда, а по-скоро навик да се гледа нестандартно на проблемите и да се търсят нови гледни точки към тях. Креативността има много разновидности и названия. Наричаме я още творческо мислене, иновация, въображение, оригинално решение и изобретение. Човекът с креативно мислене е едновременно творец, но и изследовател в областта, в която твори. Той стъпва на вече съществуващи идеи, генерира нови, анализира ги и избира най-ефективната и оригиналната от тях, като накрая намира начин да я осъществи и да я „продаде” на публиката.

Креативност

Описание

Развиването на това умение помага за изграждането на нагласата, че всеки от нас трябва да се стреми да търси подход към затрудненията и предизвикателствата на всекидневието.

Хората, които са креативни, по традиция се боят по-малко от грешка и провал и виждат неуспеха просто като временно явление и ценен урок по пътя на своето израстване. Креативността е свързана и подпомага развитието и на други умения – като критично мислене, презентационни умения, умения за взимане на решения. Креативните хора преодоляват по-лесно ограничения, поемат риска да опитат това, от което останалите се страхуват, търсят различни начини да преодолеят обстоятелствата и предизвикателствата, за да постигнат целта си.

Как да развиваме креативност?

Чудесно е да бъдем креативни, но противно на схващането, че това е вид вроден талант, креативността се развива с времето и е резултат от предварителна подготовка. Много често в желанието си да дадем интересна и близка до учениците задача и да ги насърчим да бъдат креативни ние им даваме проекти за мечтаната къща, училище или за създаване на нов продукт. Често обаче учениците се затрудняват да стигнат отвъд идеите, които ние представяме или даваме за пример, и реален креативен процес не се осъществява. Защо се случва това?

Практиката показва, че иновативните идеи и решения не могат да съществуват „във вакуум“, а са резултат от познания и натрупвания, които се придобиват с времето. Ето защо, когато дадем задача/проблем и очакваме разнообразни и оригинални идеи в изпълнението, трябва да създадем предпоставки за проучване и осмисляне на вече направеното по тази тема. Колкото и креативен да е човек, ако не познава добре областта, в която трябва да прояви творчество, трудно ще успее да измисли нещо ново.

Първата и може би най-важна стъпка в креативния процес е проучването на различни съществуващи вече подходи и решения. Така ученикът събира градивните елементи за своето ново творение. Ученик, който е виждал само своето собствено училище, трудно ще измисли коренно различен вътрешен дизайн на „Училище на бъдещето”, защото просто няма от какво да избира, измежду какви идеи да комбинира.

Важно е да помним, че нашият опит и знания са причината да имаме много идеи и да можем да гледаме на нещата от нестандартна гледна точка, и да осмисляме ролята си на учители – да сме хората, които създават предпоставки за натрупване на този опит и знания и у учениците.

Карта

Ето елементите, на които условно можем да разделим това умение, за да работим последователно и целенасочено за развиването му.

Ако искате да видите идеи как да работите за конкретен елемент, кликнете върху кръгчето на елемента. По-долу също ще намерите списък със стратегии, които може да използвате.

Креативност

Измерване

Измерването на умения може да бъде сложно само с количествени измерители, затова тук ви предлагаме рубрика с нива, която може да използвате готова или да адаптирате според целите си. Ако искате да прочетете как да използвате рубрики в часовете си, вижте и тази статия.

Креативност
Креативност

Стратегии

За да обикнеш физиката, опознай физиците: Уилям и Каролайн Хершел 

Астрономията е завладявала съзнанията на предците ни и все още продължава да ни кара да търсим отдалечени обекти в растящата вселена. Трудността на възприятието на всеобятния космос, неговото начало с Големия взрив, както и нашата гледна точка, правят науката за небесните тела и движения малко по-сложни, отколкото ни се иска. За огромна тъга на Айнщайн,…

За да обикнеш физиката, опознай физиците: Брайън Мей и как да направим домашен телескоп

Астрофизик с няколко издадени книги зад гърба си, като една от най-известните от тях е тази за “Големия взрив”. Сега е моментът да разкрием и повече за него пред учениците – кой точно е този астрофизик и защо е толкова интересен? Брайън Мей е водещият китарист в една от най-великите рок групи, стъпвали някога на…

“Изгубени” по Омир: образователна драма в действие

Ако преподавате литература в гимназиален етап, знаете, че като компетентност в учебната програма се цели ученикът да съпоставя с личния си опит интерпретирани в изучените текстове ценности и норми, проблеми и конфликти и да обосновава позиция по тях1. Но да намериш и покажеш на един съвременен тийнейджър общото между неговото ежедневие и класическия героически епос…

Предметите говорят – две креативни дейности от образователната драма

Игровизацията, драматизирането и разказването на приказки и истории са подходи, които обикновено свързваме с преподаването в начален етап. Но всички опитни учители разполагат с по някоя и друга креативна активност, която използват в часовете си за завладяване на аудиторията. Предлагаме на вниманието ви още две идеи от полето на образователната драма, които може да добавите…

3 драматични способа за вдъхновяващи уроци 

Ако искате да осигурите на учениците си социално и активно учене, да насърчите креативността и сътрудничеството между тях и да им дадете защитено пространство за изразяване, то вероятно драмата като способ за преподаване вече е попаднала в полезрението ви. Драмата е свързана с въображението и с неговото използване, с потребността да изживеем силни емоции, но…

Как да се справим с агресията на учениците?

Знаем, че във всеки випуск има ученици с агресивно поведение. Понякога те имат емоционални или поведенчески проблеми, разстройство на вниманието, хиперактивност или успех под средния за класа. Склонни са да доминират и контролират другите чрез сплашване, ирационално поведение и избухливост. В тази статия ще обърнем внимание на класическите характеристики на враждебността и агресията, ще разгледаме…

STEM в училище – една добра практика от Кнежа

Последните години настойчиво говорим за STEM в училище и на много места учителите се опитват да организират учебните часове спрямо принципите на STEM обучението. Невинаги обаче ни е напълно ясно как да направим това. В следващите редове ще ви споделим за един успешен STEM проект, който ПГЗ “Стефан Цанов” в гр. Кнежа осъществява, благодарение на…

Как да разчитаме “скритите кодове” на  предизвикателното поведение на учениците?

Замисляли ли сте се някога дали чрез лошата дисциплина учениците не се опиват да ни кажат нещо? Изследването на тази възможност може да ни научи да разбираме и декодираме тези съобщения. Ако решим задачата, можем да откликнем адекватно на поведението на децата и да променим поведението им като изберем друг начин на действие или на…

Образователна драма за активни граждани

Навярно няма учител, който да не се стреми да възпита учениците си в добронамереност и толерантност,… За да видиш статията влез в профила си или абонирай. Абонамент към Преподаваме.bg Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit….

10 стратегии, които да помогнат на децата да осмислят насилието в света и да не губят вярата си в доброто

Дали напоследък децата стават все по-често свидетели на насилие или светът винаги е бил изпълнен с него под различни форми? Истината е, че от древни времена до наши дни има войни, престъпления и бедствия. Имало е и времена, в които невинни хора са горели на кладата, до сравнително скоро е имало и публични екзекуции, както…