Креативност

Краетивност

Креативност е способността да се погледне на познатото по нов начин, да се сътвори нещо оригинално от нещо отдавна известно. Креативност е измислянето на прости, но иновативни решения на проблемите и предизвикателствата на всекидневието. Креативността не е талант или нещо, с което човек се ражда, а по-скоро навик да се гледа нестандартно на проблемите и да се търсят нови гледни точки към тях. Креативността има много разновидности и названия. Наричаме я още творческо мислене, иновация, въображение, оригинално решение и изобретение. Човекът с креативно мислене е едновременно творец, но и изследовател в областта, в която твори. Той стъпва на вече съществуващи идеи, генерира нови, анализира ги и избира най-ефективната и оригиналната от тях, като накрая намира начин да я осъществи и да я „продаде” на публиката.

Описание

Развиването на това умение помага за изграждането на нагласата, че всеки от нас трябва да се стреми да търси подход към затрудненията и предизвикателствата на всекидневието.

Хората, които са креативни, по традиция се боят по-малко от грешка и провал и виждат неуспеха просто като временно явление и ценен урок по пътя на своето израстване. Креативността е свързана и подпомага развитието и на други умения – като критично мислене, презентационни умения, умения за взимане на решения. Креативните хора преодоляват по-лесно ограничения, поемат риска да опитат това, от което останалите се страхуват, търсят различни начини да преодолеят обстоятелствата и предизвикателствата, за да постигнат целта си.

Как да развиваме креативност?

Чудесно е да бъдем креативни, но противно на схващането, че това е вид вроден талант, креативността се развива с времето и е резултат от предварителна подготовка. Много често в желанието си да дадем интересна и близка до учениците задача и да ги насърчим да бъдат креативни ние им даваме проекти за мечтаната къща, училище или за създаване на нов продукт. Често обаче учениците се затрудняват да стигнат отвъд идеите, които ние представяме или даваме за пример, и реален креативен процес не се осъществява. Защо се случва това?

Практиката показва, че иновативните идеи и решения не могат да съществуват „във вакуум“, а са резултат от познания и натрупвания, които се придобиват с времето. Ето защо, когато дадем задача/проблем и очакваме разнообразни и оригинални идеи в изпълнението, трябва да създадем предпоставки за проучване и осмисляне на вече направеното по тази тема. Колкото и креативен да е човек, ако не познава добре областта, в която трябва да прояви творчество, трудно ще успее да измисли нещо ново.

Първата и може би най-важна стъпка в креативния процес е проучването на различни съществуващи вече подходи и решения. Така ученикът събира градивните елементи за своето ново творение. Ученик, който е виждал само своето собствено училище, трудно ще измисли коренно различен вътрешен дизайн на „Училище на бъдещето”, защото просто няма от какво да избира, измежду какви идеи да комбинира.

Важно е да помним, че нашият опит и знания са причината да имаме много идеи и да можем да гледаме на нещата от нестандартна гледна точка, и да осмисляме ролята си на учители – да сме хората, които създават предпоставки за натрупване на този опит и знания и у учениците.

Карта

Ето елементите, на които условно можем да разделим това умение, за да работим последователно и целенасочено за развиването му.

Ако искате да видите идеи как да работите за конкретен елемент, кликнете върху кръгчето на елемента. По-долу също ще намерите списък със стратегии, които може да използвате.

Измерване

Измерването на умения може да бъде сложно само с количествени измерители, затова тук ви предлагаме рубрика с нива, която може да използвате готова или да адаптирате според целите си. Ако искате да прочетете как да използвате рубрики в часовете си, вижте и тази статия.

Стратегии

Търсене на незададените въпроси по темата

След като учениците са синтезирали информация от различни източници и имат отговори на най-важните въпроси по темата, е време да намерят нестандартната гледна точка към проблема. Това означава да сравнят информацията, която имат, за да изчерпят всичко, което вече е правено по темата. След като знаят това, могат да потърсят оригиналната гледна точка: Какво все […]

Свързване на две противоположни или произволно избрани понятия/идеи/твърдения в едно

Тази стратегия представлява лесна игра, в която учениците трябва да намерят връзка между противоположни твърдения, понятия или идеи и така да създадат нова гледна точка към тях. В стратегията се изисква способността да си представим две противоположни концепции, които съществуват едновременно – или просто да свържем две думи/твърдения/идеи, които нямат връзка помежду си. Благодарение на […]

Свободно течаща мисъл

Свободно течащата мисъл е стратегия, която представлява нещо подобно на вътрешен монолог, стартиращ от темата, за която трябва да генерираме идеи. С тази техника човек пише непрестанно всичко, което му идва на ум за определен период от време, като не обръща внимание на правопис, пунктуация, логика на изреченията. За разлика от брейнсторминга, при който идеите […]

Преформулиране на проблема/задачата с цел да се намери нова гледна точка

Изборът на конкретни думи влияе на нашите възприятия за даден проблем. Когато се отнася до задача, чийто отговор търсим, думите могат да ни накарат да се втренчим само в една гледна точка, а преформулирането на проблема може да ни доведе до измислянето на креативни решения. Стратегията представлява поставянето на проблем и замяната на неговите ключови […]

Обратно планиране

Обратното планиране представлява начин за планиране на дългосрочна дейност от края към началото. Ако целта е да се направи макет на сграда, ученикът започва да мисли от края – как ще изглежда неговият макет, после начертава стъпките, през които трябва да мине във времето, за да се справи (какви материали ще са му нужни и […]

Мозъчна атака

Брейнсторминг, или мозъчна атака, е една от най-разпространените стратегии за генериране на идеи. Това е креативна техника за работа в група, чрез която екипът се опитва да измисли решение на даден проблем, събирайки списък с идеи, възникнали спонтанно и споделени от учениците в групата. Стратегията има разновидности, представен е класическият вид мозъчната атака. Резултат: Учениците […]

Мисловна карта

Мисловните карти са удобен начин за визуално изобразяване на идеи с помощта на схема, в която цялата информация е обединена от една ключова дума или идея. Могат да се използват за генериране, структуриране и нагледно представяне на идеи. Самата карта е лист с една централна идея, от която се разклоняват асоциираните с нея идеи, като […]

Каталог на идеите

След като учениците са синтезирали информация от различни източници и имат отговори на най-важните въпроси по темата, е време да документират изводите от своето проучване. Каталогът на идеите е вид портфолио, в което класът или всеки ученик индивидуално може да обобщи правеното до момента по темата. В каталога се записва информацията, подреждат се проучените области […]

Задаване на един и същи въпрос десет пъти и даване на различен отговор всеки път

Задаването на един и същи въпрос и даването на различни отговори позволява да се измислят идеи, след като се изчерпят обикновените и често срещани отговори. Тази стратегия е подходяща за индивидуална работа, след като учителят е поставил задачата. Учениците записват въпроса и си го задават наум 10 пъти, като всеки път трябва да дадат нов […]

Един въпрос с различни отговори

Задаването на един и същи въпрос и даването на различни отговори позволява да се измислят идеи, след като се изчерпят обикновените и често срещани отговори. Тази стратегия е подходяща за индивидуална работа, след като учителят е поставил задачата. Учениците записват въпроса и си го задават наум 10 пъти, като всеки път трябва да дадат нов […]