Prepodavame.bg

Читателски клуб и електронни ресурси

Често учителите искат да запалят и поддържат интереса на децата към книгите чрез читателски клуб. Звучи лесно, но дейността изисква сериозно планиране. Малките ученици трудно ще останат мотивирани, ако просто разлистват страниците, четат и преразказват на съученик различни истории. Но ако репетирате пиеса по текста, от който децата са запленени, ако строите дженга с литературни въпроси или давате възможност на учениците да участват в гласуване и оценяване на книги – тогава със сигурност вашият читателски клуб ще бъде успешен и известен в цялата страна. 

Визитка на практиката

Име: Читателски клуб и електронни ресурси

За кого е подходяща: всички класове

Продължителност: през цялата учебна година

Необходими материали/умения: създаване на сайт, списък с най-новата детска литература, книги

Информация за учителя: Мария Петрова е учител с 25-годишен стаж. 10 години е работила в частно училище. Към момента е класен ръководител на 3. клас в ОУ “Райна Княгиня”, гр. Пловдив. Определя се като творческа личност, която обича да измисля предизвикателства за учениците си. Обича работата с деца и в тази връзка споделя: “Когато говориш с един човек, се получава един разговор, а когато зададеш въпрос пред целия клас, получаваш поне 20 различни мнения и това е чудесно”.

 Цели:

  • развиване на качества като отговорност и ангажираност в учениците;
  • изграждане на положително отношение към детската литература;
  • стимулиране на мисловните процеси и създаване на креативни дейности по книгите .

Описание на практиката

Началото на читателския клуб е поставено, когато г-жа Петрова решава да сподели вълненията си от една детска книга с учениците: в историята от книгата героите създават читателски клуб. Тази идея толкова вдъхновява децата, че те изразяват силно желание също да основат такъв клуб, в който да четат и да се забавляват. 

От този момент нататък Мария Петрова използва книгите за всякакви стимули и образователни цели. Самата тя е доброволец към библиотека “Иван Вазов” в Пловдив и през лятната ваканция организира литературни четения с деца. Въвлича учениците си във всякакви творчески дейности, защото смята, че е важно децата да развиват латералното си мислене. 

Освен че учителката и децата се събират и четат откъси от книги, те създават и много образователни ресурси – театрални пиеси и творчески работилници, дженга с литературни въпроси, математически задачи с герои от книгите и т.н. Любовта към книгите по естествен начин се пренася извън пределите на класната стая, като децата се срещат с автори на детска литература, издатели, илюстратори. По време на срещите теч поставят различни предизвикателства пред учениците.

Най-голямата гордост за децата е сайтът, който тяхната учителка е създала по време на дистанционното обучение – Читателски клуб “Възвишение”. Там са включени всички техни дейности под формата на мисии, които са достъпни за интернет аудиторията не само в България, но и в цяла Европа. Учениците създават и множество безплатни електронни ресурси, които също могат да бъдат видяни на сайта – гатанки, тестове, презентации, видеа със съвети, електронни книги с илюстрации, които представят заниманията им по интереси. Два от най-интересните ресурси, които г-жа Петрова създава със своите ученици са наръчниците “Как да си изработите читателски дневник” и “Как да създадете читателски клуб”.

Читателски клуб и електронни ресурси

Читателски клуб и електронни ресурси

Защо да опитате тази практика:

  • използват се творчески дейности, които засилват интереса на учениците към учебния материал;
  • децата се чувстват по-мотивирани и активни в училище, когато учителят следва желанията им за извънкласни дейности.

Практиката е селектирана в инициативата „Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

На 29-30 април ще се проведе събитие, на което ще бъдат представени отличените добри практики. Вижте повече ТУК.

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Училищният абонамент на Prepodavame.bg, дава достъп до екслузивно съдържание, видео курсове, сертификация и много други ресурси на всички учители във вашето училище. Ако заявите абонамент до края на седмицата, ще получите безплатен период  на ползване до края на учебната година. 

Популярни статии:

5 К (кой, какво, къде, кога и как)

5 К (кой, какво, къде, кога и как)

След като учениците разполагат с няколко различни източника на информация по темата, дайте им бял лист. Всеки ученик трябва да обобщи петте К от всеки

Получавай най-новите ресурси по имейл

Още популярни статии:

Получи достъп до още повече ресурси и практични материали

Училищният абонамент на Prepodavame.bg, дава достъп до екслузивно съдържание, видео курсове, сертификация и много други ресурси на всички учители във вашето училище. Ако заявите абонамент до края на седмицата, ще получите безплатен период  на ползване до края на учебната година.