Как да научим първокласниците да формират собствено мнение?

В първи клас децата вече осъзнават, че хората са различни, мислят по различен начин и се интересуват от различни неща. Това е възрастта, в която се учат как да формират собствено мнение. Защо предпочитат дадена игра пред друга? Къде биха искали да прекарат празниците? Как е възможно да имат разногласия с най-добрия си приятел?

Важно е още в най-ранна детска възраст да възпитаваме критично мислене в учениците, защото това умение им позволява да поставят под съмнение предположенията, залегнали в основата на обичайния им начин на мислене, а след това да са готови да мислят и действат различно. Първокласниците трябва да осъзнаят, че няма нищо нередно в това да променят възгледите си въз основа на допълнителна или нова информация. Тези процеси са част от развитието на всеки човек.

Безплатен бюлетин с ресурси

Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи

Как да научим първокласниците да формират собствено мнение?

Но как вие като учители можете да обясните на първокласниците си тези толкова сложни концепции? Ние можем да ви подкрепим в тази задача! Споделяме ви един подробно разписан урок за първи клас по темата, който можете директно да свалите и приложите в час дума по дума. Към него ще намерите и допълнителна информация и съвети за учители и родители. Урокът “Аз пък мисля друго” показва на децата как да формират собствено мнение и защо това е важно. С помощта на увлекателната история на приятелите Яна и Янко, вашите ученици ще разсъждават върху важни въпроси като “Какво би станало, ако всички мислихме еднакво?” и “Проблем ли е, че понякога не съм съгласен с най-добрия си приятел?”.

Кои са Яна и Янко, по какви въпроси са на различно мнение и това пречи ли на тяхното приятелство, ще разберете само ако си свалите урока тук.

Урокът “Аз пък мисля друго” е част от системата “Стъпка по стъпка” на Световната банка – инструментариум за насърчаване на социалното и емоционално учене (СЕУ) при деца и младежи.

Искате да включите повече елементи от СЕУ в часовете си? Разгледайте и други уроци за развитие на социално-емоционални умения в първи клас.

Още полезни статии:

Определяне на основните идеи
Комуникативни умения

Определяне на основните идеи

В тази стратегия учениците работят самостоятелно и определят основни идеи (оригинално 3-5, но зависи от фокуса и задачата) от текст/филм/урок. След определеното време се събират

Възможно ли е?
Математическа грамотност

Възможно ли е?

Тази стратегия стимулира учениците да оценяват получен резултат, като го сравняват с разбирането си за проблема, и поставя акцент върху разбирането на проблема, а не

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Абонирай се и всяка седмица ще получаваш по един нов урок за първи клас

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.