Как коледните картички зародиха едно междуучилищно приятелство

Празниците са повод за радост и много усмивки. Особено любими на всички са коледните празници, които свързваме с размяна на подаръци и на коледни картички. А в две български училища Коледа винаги ще напомня за началото на ново приятелство. Приятелство, започнало от размяна на картички, и прераснало в нещо много по-значимо за учениците. За своята прекрасна инициатива ще ни разкажат Тодора Попова и Виолета Миленина.

ВИЗИТКА НА ПРАКТИКАТА

Име на практиката: Коледни картички

Подходяща е за: ученици от начален етап и ученици от 5. клас

Необходими материали: цветна хартия, моливи, флумастери, апликации

Цели: Учениците създават коледни картички и ги изпращат на свои съученици от друго училище.

Информация за учителя: Тодора Попова е учител ЦДО на петокласници в ОУ “Александър Георгиев – Коджакафалията”, град Бургас. Виолета Миленина е начален учител в ОбУ “Христо Ботев”, село Калугерово, обл. Пазарджик и преподава на 2. клас. След обучение, на което и двете присъстват, решават да осъществят инициативата за размяна на коледни картички.

Как коледните картички зародиха едно междуучилищно приятелство

КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА?

Учениците на Тодора Попова стартират размяната на коледни картички. Това се случва в часовете по самоподготовка, където те тренират писането на картичка за повод, правописните норми, писменото си представяне, както и краснописа си. Второкласниците на Виолета Миленина от своя страна упражняват четене с разбиране. Ценното в тази практика е, че след реализирането ѝ всички участници си дават сметка, че могат да имат приятели извън училище и с малък жест да зарадват някого.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ?

Размяната на коледни картички преминава през няколко етапа.

Представяне на идеята

На този етап г-жа Попова запознава нейните ученици с идеята за размяна на картички. Представя другата учителка – г-жа Миленина, както и разказва за учениците от село Калугерово. Целта е учениците да бъдат въвлечени в инициативата и да я приемат за своя.

Как коледните картички зародиха едно междуучилищно приятелство

Изработване на картичките и изращане

Учениците самостоятелно подготвят картичките – представят се писмено, редактират ги при нужда и ги украсяват. Всяка картичка е адресирана поименно до конкретно дете от класа на Виолета Миленина.

Учителят изпраща готовите картички. По възможност учениците също могат да бъдат включени в изпращането.

Как коледните картички зародиха едно междуучилищно приятелство

Заснемане на клип/снимки

Виолета Миленина заснема клип как всяко дете отваря и чете своята картичка и изпраща клипа на учениците в ОУ “Александър Георгиева – Коджакафалията”. На този етап учениците, които са изпратили картичките и гледат клипа, осъзнават какво получават в замяна – щастието, че са зарадвали някого. 

Рефлексия

Важна част от осъзнаването на целия процес е рефлексията, през която минават учениците на Тодора Попова. Те обсъждат полученото видео и емоциите на второкласниците, получили картичките. Също така дискутират с какво им е била полезна тази дейност и какви емоции са изпитвали, когато са гледали видеото.

Надграждане

Двете учителки правят планове да продължат комуникацията между класовете си и по други поводи.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Виолета Миленина споделя: Резултатът, до който води тази практика, е разширяване обмена на информация, която учениците получават. Децата се запознават с техни връстници, създава се чувството, че има и други на тяхната възраст и те преминават през същите емоции и предизвикателства.”

Тодора Попова смята, че изпращането на картички е накарало нейните ученици да се поставят в обувките на другите и да се замислят, че когато правиш добро, го правиш не за да получиш, а за да дадеш.

ЗА КАКВО ДА ВНИМАВАМЕ?

Осъществявайки тази практика в своята класна стая, според двете учителки най-важно е:

  • да имаме цел, която да следваме;
  • винаги да обясняваме на учениците защо го правим;
  • да споделяме реакциите на другите ученици.

Практиката е селектирана в инициативата „Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Още полезни статии:

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали