За четвърта поредна година г-жа Борисова и г-жа Мичева споделят своя опит с учениците си. Невероятният тандем от 97 Средно училище “Братя Миладинови”, гр. София усилено работи върху социално-емоционалните взаимоотношения между учениците, създавайки “Поща с добрини” и участвайки в доброволчески инициативи.
Тази година г-жа Борисова ни разказва за добрата практика “Самоконтрол и уважение”, която чрез различни дейности и прилагане на техники, учениците се учат как да разрешават конфликтите си сами без агресия. “Учениците от начален етап нямат добре развити социални умения, не познават добре добродетелите и често изпадат в ситуации на спор и конфликт. Емоционалната култура се развива в учениците бавно и постепенно и затова създадохме практиката „Самоконтрол и уважение“, с която насърчаваме разпознаването на емоциите, вземането на решения и дипломатичното излизане от напрегната ситуация..”, допълва г-жа Борисова.
Практиката включва уроци за определяне на емоции и тяхното овладяване; помощни табла с положителни убеждения, добродетели и техники, от които детето само да избере в определена ситуация как да постъпи; дейност за преодоляване на трудности и техниката „Кактус“ за проверка на напрежението. В следващите редове подробно ви разказваме как може да прилагате тези дейности и във вашата класна стая.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ?
Предварителна подготовка
Предварителната подготовка на учителя изисква обмисляне и разписване на план, който да се следва през учебната година. Г-жа Борисова съветва учителите да подходят индивидуално спрямо нуждите на своите ученици. Още по-ефективно ще бъде, ако колегите в училище са запознати с добрата практика и заедно са обсъдени нейните цели.
Стъпка 1: СЕК уроци
СЕК уроците са от изключена важност, особено ако решите да започнете добрата практика с първокласници. Учениците, които са емоционално стабилни и умеят да се справят със стреса, са по-концентрирани и мотивирани да учат. Това е една от целите, която покрива първата стъпка. “В няколко учебни часа дискутирахме с учениците си какви емоции съществуват, как да ги познаем и какво е правилно да се направи, когато изпитваме някоя от тях.”, споделя г-жа Борисова.
Стъпка 2: Табло „Ти избираш“
Учениците често попадат в малки или по-големи конфликтни ситуации. Таблото “Ти избираш” е инструмент, който успешно помага в проблемните ситуации. То събира 10 ефективни техники, които учениците от начален етап могат да прилагат и самостоятелно. “Обръщаме внимание, че според ситуацията детето може да избере една или няколко техники за действие. Важно е децата да разберат, че носят отговорност за своите постъпки и трябва да са готови да се извинят и да си простят.”, допълва г-жа Борисова.
Стъпка 3: Табло с положителни убеждения и добродетели
Таблото с положителни убеждения и добродетели е мощен инструмент, който може да помогне за промяна на мисленето и подобряване на цялостното благосъстояние. То служи като визуално напомняне за вашите цели, ценности и качества, които искате да култивирате.
“Насърчаваме извършването на добрини в класната стая и отвъд нея. С положителните убеждения показваме на учениците, че трябва да показват добро поведение, да уважават и благодарят.”, споделя г-жа Борисова
Таблото, което използват г-жа Борисова и г-жа Мичева в часовете си, е под формата на стихотворение:
“Всяка седмица работим с добродетелите и обсъждаме техните ползи и прояви. Насърчаваме изграждането на емоционална култура с прилагане на добродетели в училище и извън него.”, допълва г-жа Борисова.
Поставете таблото си на място, където ще го виждате всеки ден. Направете таблото си изцяло лично, отразяващо нуждите и основните цели на вашите ученици. За да постигнете максимални резултати, преглеждайте таблото си редовно и го коментирайте с учениците.
Стъпка 4: Кактус
Техниката “Нарисувай кактус” се използва най-често при възникнали конфликтни ситуации или при напрежение в класа. За да осъществите тази с дейност с учениците си, трябва да преминете през две основни стъпки.
“За да се премахнат дразнителите и лошите чувства от съзнанието на учениците, ги караме да излеят емоциите си върху лист хартия (пишейки или драскайки). Когато приключат, всеки смачква своя лист и го изхвърля в кошчето за боклук, така изхвърля там и лошите си чувства.”, разказва г-жа Борисова.
При по-ниски нива на напрежение, първата част от приложената техника е достатъчна. Но ако желаете да проследите до каква степен напрежението и негативните чувства са преодолени, приложете техниката „Кактус“.
“Дават се инструкции на учениците да нарисуват кактус, какъвто пожелаят. След като са готови, оставят го настрани или учителят ги събира. Върху друг лист изразяват всичките си лоши чувства – описват случка, описват човек, драскат и др. с условието, че никой няма да го чете и да са спокойни да изразят емоциите си. Смачкват листчето и го изхвърлят в коша, като така изхвърлят и лошите чувства. Отново рисуват кактус. Учителят сравнява двата кактуса и анализира кое дете е преодоляло ситуацията. Прави се дискусия и се обсъждат рисунките – обикновено в началото кактусите са големи и с много бодли, а в края на занятието – малки, без бодли и цъфнали.”, споделя г-жа Борисова.
Важен съвет: След запознаване на учениците с дейностите и техниките, практиката може да се прилага във всеки момент като нейната продължителност се адаптира според учениците в класа.
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?
Социално-емоционалното учене (СЕУ) е от съществено значение за цялостното развитие на учениците в начален етап. То им помага да разберат и управляват своите емоции, да изграждат здравословни взаимоотношения с връстници и възрастни, да решават конфликти по конструктивен начин и да развият умения за сътрудничество и емпатия.
“В началото на учениците им беше трудно. Разбираха понятията, но бавно прилагаха различните техники. В средата на учебната година започнаха да се саморегулират помежду си, да се успокояват и насърчават да избират набор от техники. Те разказват за актове на добрина и започват да използват добродетелите в ежедневието си.”, споделя г-жа Борисова.
Добрата практика “Самоконтрол и уважение” може да се адаптира спрямо различните етапи. Г-жа Борисова съветва практиката да се продължава особено в 4. и 5. клас, тъй като това “стъпало” е едно от най-трудните за учениците и именно тогава, те имат нужда от голяма подкрепа. “Практиката може лесно да се адаптира, защото всяка една стъпка може да се прилага отделно в зависимост от класа, ситуацията и възрастта на учениците. Практиката може да се надгради с други методи за проследяване на ефекта от прилагане на техниките. Смятам, че тя е ефективен метод, който може да допълни правилата на класната стая.”, допълва г-жа Борисова