Полина Манолова е начален учител в 21 СУ “Христо Ботев” в град София и създател на платформата “УчителвБГ” – онлайн пространство, което събира различни идеи, ресурси и съвети, свързани с детското развитие. Използвайки своя иновативен подход към образованието, Полина и нейните първокласници работят за изграждане на социално-емоционални умения. Така се появява идеята за “Седмичен фокус върху ценностите и добродетелите” – практика, в която всяка учебна седмица е посветена на определена тема, например приятелство, доброта, емоции или самоувереност.
“Всяка седмица отделяме време на различни дейности и дискусии, фокусирани върху ключови социални и емоционални умения”, споделя Полина Манолова.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ?
Практиката „Седмичен фокус върху ценностите и добродетелите“ осигурява на учениците необходимите инструменти и знания, за да растат като уверени, съпричастни и отговорни личности, а това е важно за успешната им адаптация в училищна среда. Г-Манолова преминава през следните стъпки за реализиране:
Стъпка 1: Планиране и споделяне на темите на седмицата
Полина определя седмичните теми за всяко тримесечие от учебната година предварително. Тя планира подходящи дейности за първокласниците и умението/качеството на фокус за всяка седмица. Към всяка тема тя изготвя авторска презентация.
Стъпка 2: Информиране на родителите
На първата родителска среща учителката информира родителите относно практиката. Като съдействие от страна на родителската общност е достатъчно да довеждат децата около 5-10 минути по-рано на училище, за да използват това време за седмичната тема.
Стъпка 3. Изпълнение на дейностите
Нека разгледаме примера на Полина със “Седмица на емоциите”. Тази тема е сред първите реализирани, тъй като е изключително важна за адаптацията на малчуганите.
Понеделник:
Учителката обявява темата на седмицата и представя на учениците своята презентация. Чрез героите от филма “Отвътре навън” всеки ученик определя как се чувства (щастлив, тъжен, ядосан и т.н.).
След това споделя на класа, че през тази седмица ще говорят за емоциите – нашите и тези на околните; ще обсъждат още как да разпознаваме различните емоции и по какъв начин да се справяме с емпционалните предизвикателства.
В края на деня отново всеки споделя каква емоция споделя.
Вторник:
Вторникът започва с “проверка” на емоциите, същото се прави и в края на деня.
Класът дискутира това, че няма грешни емоции и нормално е да изпитваме различни – позитивни и негативни. Полина чете книгата “Двете кралства” на Катя Антонова, в която емоциите са представени като герои от кралствата на щастието и нещастието.
Сряда:
Отново се прави проверка на емоциите в началото и в края на деня. Учениците обсъждат как по уважителен начин да поставят граници, когато нещо не им е приятно, чрез формулата: “Чувство + желание”. Дава се пример: “Не ми е приятно, (когато ме гъделичкаш), моля те спри”. Тази формула се припомня през цялата седмица в различни предизвикателни ситуации.
Четвъртък:
В четвъртък проверката на емоциите в началото и в края на деня се прави чрез снимки на животни.
Следва прочитане на нова глава от книгата “Двете кралства”. Припомня се формулата “Чувство + желание”, а после и работа по работен лист. В него децата виждат четири лица, които трябва да дорисуват спрямо емоцията, която изпитват (щастие, тъга, гняв или изненада).
Петък:
Отново се прави проверка на емоциите в началото и в края на деня, но този път чрез картинки на приказни герои. Припомня се формулата “Чувство + желание”.
В следващата активност учениците дават идеи как куклата Пипи Дългото Чорапче, която им показва учителката, може да се успокои, след като се е скарала с приятелите си.
Стъпка 4: Споделяне на резултатите
Полина Манолова регулярно споделя дейностите и дискусиите на родителите чрез информационен бюлетин.
Стъпка 5: Периодично припомняне
През следващите седмици, когато учениците имат нужда, учителката им припомня дейностите и разговорите, посветени на емоциите.
“Въведох тази практика, защото вярвам, че социално-емоционалното обучение е от съществено значение за деца в първи клас, които преминават през важен етап на адаптация и социализация. В този период учениците развиват основни социални умения, които ще им служат за основа в бъдеще. СЕУ им помага не само да се справят с предизвикателствата на училището, но и да създават здрави връзки с връстниците си“, споделя Полина.
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?
Практиката “Седмичен фокус върху ценностите и добродетелите” насърчава децата да разбират и управляват своите емоции. Умението е ключово за цялостното им благосъстояние и успех в училище. Всяка седмица е посветена на определена тема, което позволява на учениците да правят връзки между знанията и реалния живот. Темите като доброта, приятелство и самоувереност се интегрират в ежедневните дейности, което прави обучението по-практично и приложимо.
Полина забелязва, че първокласниците започват да се отнасят с повече уважение и подкрепа един към друг. Те стават по-уверени в себеизразяването и в изразяването на мнение по време на групови дискусии.
Учениците на г-жа Манолова показват подобрение в разпознаването и изразяването на емоции. Те успешно прилагат изучените техники, а всичко това води до по-позитивна атмосфера в класната стая, в която конфликтите намаляват.