Седмичен фокус върху ценностите и добродетелите

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • Да развие социално-емоционални умения, необходими за справяне с предизвикателства на училището;
  • Да осигури инструменти и стратегии за изграждане на увереност, съпричастност и отговорност у учениците.

Необходими материали:

  • презентации, работни листове

Полина Манолова е начален учител в 21 СУ “Христо Ботев” в град София и създател на платформата “УчителвБГ”онлайн пространство, което събира различни идеи, ресурси и съвети, свързани с детското развитие. Използвайки своя иновативен подход към образованието, Полина и нейните първокласници работят за изграждане на социално-емоционални умения. Така се появява идеята за “Седмичен фокус върху ценностите и добродетелите” – практика, в която всяка учебна седмица е посветена на определена тема, например приятелство, доброта, емоции или самоувереност.

“Всяка седмица отделяме време на различни дейности и дискусии, фокусирани върху ключови социални и емоционални умения”, споделя Полина Манолова.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

Практиката „Седмичен фокус върху ценностите и добродетелите“ осигурява на учениците необходимите инструменти и знания, за да растат като уверени, съпричастни и отговорни личности, а това е важно за успешната им адаптация в училищна среда. Г-Манолова преминава през следните стъпки за реализиране:

Стъпка 1: Планиране и споделяне на темите на седмицата

Полина определя седмичните теми за всяко тримесечие от учебната година предварително. Тя планира подходящи дейности за първокласниците и умението/качеството на фокус за всяка седмица. Към всяка тема тя изготвя авторска презентация.

Стъпка 2: Информиране на родителите

На първата родителска среща учителката информира родителите относно практиката. Като съдействие от страна на родителската общност е достатъчно да довеждат децата около 5-10 минути по-рано на училище, за да използват това време за седмичната тема.

Стъпка 3. Изпълнение на дейностите 

Нека разгледаме примера на Полина със “Седмица на емоциите”. Тази тема е сред първите реализирани, тъй като е изключително важна за адаптацията на малчуганите.

Понеделник: 

Учителката обявява темата на седмицата и представя на учениците своята презентация. Чрез героите от филма “Отвътре навън” всеки ученик определя как се чувства (щастлив, тъжен, ядосан и т.н.). 

След това споделя на класа, че през тази седмица ще говорят за емоциите – нашите и тези на околните; ще обсъждат още как да разпознаваме различните емоции и по какъв начин да се справяме с емпционалните предизвикателства.

В края на деня отново всеки споделя каква емоция споделя.

Вторник: 

Вторникът започва с “проверка” на емоциите, същото се прави и в края на деня. 

Класът дискутира това, че няма грешни емоции и нормално е да изпитваме различни – позитивни и негативни. Полина чете книгата “Двете кралства” на Катя Антонова, в която емоциите са представени като герои от кралствата на щастието и нещастието.

Сряда: 

Отново се прави проверка на емоциите в началото и в края на деня. Учениците обсъждат как по уважителен начин да поставят граници, когато нещо не им е приятно, чрез формулата: “Чувство + желание”. Дава се пример: “Не ми е приятно, (когато ме гъделичкаш), моля те спри”. Тази формула се припомня през цялата седмица в различни предизвикателни ситуации.

Четвъртък: 

В четвъртък проверката на емоциите в началото и в края на деня се прави чрез снимки на животни. 

Следва прочитане на нова глава от книгата “Двете кралства”. Припомня се формулата “Чувство + желание”, а после и работа по работен лист. В него децата виждат четири лица, които трябва да дорисуват спрямо емоцията, която изпитват (щастие, тъга, гняв или изненада).

Петък: 

Отново се прави проверка на емоциите в началото и в края на деня, но този път чрез картинки на приказни герои. Припомня се формулата “Чувство + желание”. 

В следващата активност учениците дават идеи как куклата Пипи Дългото Чорапче, която им показва учителката, може да се успокои, след като се е скарала с приятелите си.

Стъпка 4: Споделяне на резултатите

Полина Манолова регулярно споделя дейностите и дискусиите на родителите чрез информационен бюлетин

sedmitsa na emotsiite informatsionen byuletin

Стъпка 5: Периодично припомняне

През следващите седмици, когато учениците имат нужда, учителката им припомня дейностите и разговорите, посветени на емоциите.

“Въведох тази практика, защото вярвам, че социално-емоционалното обучение е от съществено значение за деца в първи клас, които преминават през важен етап на адаптация и социализация. В този период учениците развиват основни социални умения, които ще им служат за основа в бъдеще. СЕУ им помага не само да се справят с предизвикателствата на училището, но и да създават здрави връзки с връстниците си“, споделя Полина.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Практиката “Седмичен фокус върху ценностите и добродетелите” насърчава децата да разбират и управляват своите емоции. Умението е ключово за цялостното им благосъстояние и успех в училище. Всяка седмица е посветена на определена тема, което позволява на учениците да правят връзки между знанията и реалния живот. Темите като доброта, приятелство и самоувереност се интегрират в ежедневните дейности, което прави обучението по-практично и приложимо.

Полина забелязва, че първокласниците започват да се отнасят с повече уважение и подкрепа един към друг. Те стават по-уверени в себеизразяването и в изразяването на мнение по време на групови дискусии.

Учениците на г-жа Манолова показват подобрение в разпознаването и изразяването на емоции. Те успешно прилагат изучените техники, а всичко това води до по-позитивна атмосфера в класната стая, в която конфликтите намаляват.

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

За автора на практиката

Полина Манолова
Учител
Г-жа Манолова всеки ден сбъдва детската си мечта – да бъде начален учител. Завършва Софийския университет, специалност „Начална училищна педагогика с чужд език“. По време на следването си започва работа като преподавател по математика в частна школа, а от шест година преподава в 21. СУ „Христо Ботев“, гр. София като начален учител. Създател е на платформата „УчителвБГ“, където споделя идеи, съвети и ресурси, посветени на детското развитие. Обича работата си, вдъхновението, което тя ѝ носи, и възможността да оставя следа у своите ученици.

Още полезни статии:

Емоционална интелигентност
Социално-емоционално учене

Как в село Бохот развиват емоционална интелигентност в час по немски език?

Тази статия беше създадена в сътрудничество с г-жа Диана Йолова-Варджиева от ОУ “Антон Страшимиров” в с. Бохот, община Плевен. Емоционалната интелигентност е ключова за това

Постери от проект посветен на употребата на изкуствени интелект
Социално-емоционално учене

За или против изкуствения интелект? Изследването на учениците от ОУ “Васил Априлов”

Учениците от Основно училище “Васил Априлов” – гр. Русе се впускат в изучаването на възможностите на изкуствения интелект, създавайки табла на тема “За или против

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.