Камишибай театър в класната стая: Защо да?

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Камишибай театър в класната стая

Цели по умения и предметно знание:

  • Да обогати лексикалния запас на учениците като учат нови думи чрез визуалните образи в илюстрациите;
  • Да подобри четенето с разбиране чрез задачи за разделяне на текста на части, обсъждане на героите и детайлите във всяка от тях;
  • Чрез разказване на истории да развие комуникационните умения;
  • Да развие работа в екип чрез сътрудничество по изработка на сцена;
  • Да повиши интереса на децата към художествените текстове чрез “потапяне” в театъра с драматизация, влизане в роли и игра.

Необходими материали:

  • Картонена рамка за сцена;
  • Листа за рисуване;
  • Цветни пишещи средства за рисуване по избор – флумастери, моливи, пастели, бои;
  • Работен лист

Какво е камишибай театър ще попитате? Това е японска форма на драматично изкуство, което разказва истории чрез хартия и образи. Този вид театър е съвсем приложим в училище и носи висока добавена стойност, както ще видим в рамките на статията. 

Зорница Йорданова е учител в начален етап. В края на миналата учебна година тя решава да интегрира камишибай театър в нейните часове, вдъхновена от събитие на библиотеката в морската столица. Тя избира приказката “Всеки остава завинаги” на Мая Дългъчева. Приказката е подходяща за класа на г-жа Йорданова, тъй като той е много разнороден и не се знае в какъв състав ще бъде след края на учебната година. Сред 25-те първокласници има пет деца от турски произход, трима със специални образователни потребности, три деца от украински произход, по един ученик от ромски, руски и молдовски, останалата част от класа е от български етнос. За това и приказката, че всеки човек в живота ни носи уроци, независимо колко време сме прекарали заедно, е толкова подходяща!

В рамките на една седмица (седем учебни часа) класът се потапя в магията на камишибай театър, воден от г-жа Йорданова. Те изработват сцена от картон, работят в малък екип, разделят приказката на епизоди, рисуват илюстрации към всеки епизод и репетират. В последния ден всяка двойка представя своята интерпретация пред класа, а това “остави значим спомен у децата, историята ги сплоти и развълнува”, споделя преподавателката в начален етап. 

Практиката е приложима освен в начален етап, още и в прогимназиален и гимназиален, като се адаптират изучаваните произведения. Освен в часовете по БЕЛ, тя може да бъде интегрирана в различни проектни седмици, извънкласни дейности и клубове по интереси. 

КАК ДА ПРИЛОЖИМ: 

Стъпка 1. Един учебен час

В първия учебен час от мини-проекта, учениците се запознават с изкуството на камишибай театъра. За да представи идеята на учениците си, учителката им показва няколко видеа с камишибай театър и изработват картонена сцена. 

Ето и едно от видеата, което г-жа Йорданова е споделила с учениците си. 

Стъпка 2. Два учебни часа

Следва групирането на учениците в екипи от по двама. Чрез приложението WordWall учителката ги обединява в двойки на случаен принцип. Първокласниците четат заедно приказката “Всеки остава завинаги” на Мая Дългъчева и работят с текста по различни задачи: 

  1. Разделете текста на епизоди
  2. Обсъдете героите и детайлите във всеки епизод 

За по-ефективно изучаване на приказката за Гъбката, Рекичката и научените уроци, г-жа Йорданова създава работен лист с приказката и пет задачи към нея. Изпълнявайки задачите, децата развиват четене с разбиране, което им помага да пресъздадат по-автентично приказката. 

Стъпка 3. Два учебни часа

На този етап от проекта, всеки екип рисува илюстрации към всеки епизод. В края на творчески процес г-жа Йорданова създава пространство за обсъждане и оценяване на всяка рисунка. 

kamishibay teatar v klasnata staya uchenitsi v deystvie

Стъпка 4. Два учебни часа

В първия час всяка двойка има възможност да направи кратки репетиции на своята постановка като сменя изображенията и разказва по тях. По време на тази активност ролята на учителя е основно да коригира грешките, които децата допускат. 

Във втория час отборите представят своята интерпретация на приказката “Всеки остава завинаги” чрез камишибай театър. В края на дейността децата и учителката обсъждат представленията на екипите и оценяват представянето им. 

“По време на представленията си бяхме само ние, не сме канили външни гости. Въпреки това имаше голям отзвук от камишибай театъра – децата се вдъхновиха и заредиха с много положителна енергия. С нетърпение очакват тазгодишната постановка “Снежният човек и врабчето” на Светослав Минков, която ще представим и пред родители съвсем скоро”, разказва г-жа Йорданова.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ:

Драматизациите се използват широко в извънкласните дейности, докато за часовете по български език и литература това все още се смята за нестандартен подход. Но много необходим, тъй като, както и Зорница Йорданова споделя “интересът към четенето намалява”, а чрез изкуството се поддържа интереса на децата. Освен, че е интересно и ангажиращо, театъра помага значително на ученици, които имат обучителни затруднения от всякакъв тип. 

Камишибай театърът е прекрасна възможност за постигане на горните цели без да изисква финанси и логистика за декори и костюми. Дори създава условия за интердисциплинарно преподаване, обединявайки часовете по БЕЛ и изобразително изкуство, например. Ако приложим практиката с по-големите ученици от прогимназиален и гимназиален етап, бихме могли да интегрираме повече предмети като история, география, изкуства – всичко това зависи до голяма степен от произведението, което ще изберем да пресъздадем. 

Учениците на г-жа Йорданова завършват първи клас пленени от чара на камишибай театър. Те искат да четат още от приказките на Мая Дългъчева. Включват се в конкурси за писане на приказки. “Като цяло забелязах, че в класа намаляха конфликтните ситуации. Родителите споделят, че при децата се е увеличило желанието да посещават училище и е повишена мотивация за участие в учебни дейности”, споделя учителката. 

Социално-емоционалните компетенции, които развива тази практика също са много ценни за учениците и те бързо започват да общуват уважително помежду си. Увеличават се търпимостта и толерантното отношение към различните нужди на всяко от децата. Например работата в екип, с избран на случаен принцип съученик, ги изкарва извън зоната на комфорт, тъй като не работят лесно със своите приятелчета. Обсъждането на епизодите, героите и посланията в приказката им помага да развият своята емоционална интелигентност и емпатия към околните. 

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Още полезни статии:

Четивна грамотност

Кои елементи изграждат четивната грамотност?

Формирането на четивната грамотност е продължителен процес, който започва още от първите месеци в училище и преминава през усвояване на умението за четене на различни

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.