Prepodavame.bg

Добри практики Инструменти за учители

Как да стимулирате любопитството на учениците чрез преживявания?

Как да стимулирате любопитството на учениците чрез преживявания?

Начинът, по който посрещате учениците в началото на учебната година, често предопределя как ще протече цялата учебна година. Ако още в началото привлечете вниманието на учениците и ги ангажирате с някаква цел, през цялата година ще бъдете обединени, спокойни и щастливи в училище.

Може да стартирате с т.нар. “входно събитие” като част от проект, по който възнамерявате да работите с учениците. Входното събитие трябва да е интересно за децата и те да очакват с нетърпение какво ще се случва след него.

Най-важните елементи на “входното събитие”:

  1. Роли – учениците трябва да знаят още от самото начало какви роли ще имат по време на проекта.
  2. Цел – учениците да са наясно каква е основната цел на проекта и защо ще работите точно по тази тема/проблем/казус.
  3. Улики или “трохи от хляб” – в рамките на входното събитие оставете улики, които провокират учениците да задават въпроси. Целта е да си тръгнат от входното събитие с обща представа за проекта, но и да имат въпроси относно необходимите умения, които трябва да притежават, за да участват пълноценно, какво предстои да се случи и т.н.
  4. Реално приложение – въз основа на входното събитие учениците ще могат да идентифицират приложението в “реалния свят” на проблема, който се опитват да решат. Входното събитие трябва да очертае аудиторията, която ще оценява крайния продукт и целта, на която ще служи техният труд.
  5. Входното събитие трябва да представи общата идея за това какво ще правят или създават учениците. След него може да имате часове, в които да добавяте повече разяснения и подробности към задачите им. Не правете неочаквани промени относно същността и целите на проекта.
  6. За ваше спокойствие и за улеснение на учениците съставете документ за участие. Това може да бъде писмо, покана или официална заявка за участие. Документът трябва да съдържа задачите за изпълнение и кратко описание на проблема, по който ще работите. Всеки ученик ще положи подписа си и така ще се съгласи с целта на проекта и ще се ангажира да участва.
  7. Вашият проект няма да се осъществи без най-важния елемент – партньорите от общността. Това обикновено са влиятелни личности, които се интересуват от нуждите, вълненията и проблемите на общността, в която живеят, и които с радост биха съдействали на учениците.  Поканете ги на събеседване преди входното събитие, представете идеята си и обсъдете с тях различни възможности за реализация на проекта.

Входното събитие е част от проектно базираното обучение. Всеки учител иска учениците наистина да се интересуват от учебните предмети, които изучават, да бъдат информирани и да имат собствена гледна точка за важните неща в живота. 

В следващите редове ще ви дадем няколко идеи за входни събития, с които да предизвикате любопитството на учениците и да ги въведете в новата учебна година с ясна цел и мисия.

1. Пътуване и предизвикателен въпрос

Направете пътуване с учениците си и ги провокирайте с голям въпрос, който да започнат да изследват по време на пътуването и да продължат да търсят отговор на него през целия проект. Екскурзията може да се случи и в класната стая – с помощта на дигитални инструменти като GoogleEarth, например.

Ако започвате проект, свързан с опазването на околната среда и природата във вашето населено място, планирайте реално пътуване в околността. Не е задължително да е на далечно разстояние. Може да отидете с учениците до минерален извор във вашия край и да ги попитате: “Какво би станало, ако нямахме този ресурс? Възможно ли е този извор да стане неизползваем, какви биха били последствията от това?” Заведете ги до сметището в града и ги питайте какво би станало, ако сметището се напълни и няма повече място за отпадъците от бита на хората. 

Ако сте планирали проект на тема запазване на историческата памет и наследство, може да направите екскурзия до местен исторически паметник и да попитате децата: “На кого бихте искали да издигнете паметник в днешно време? Как ще аргументирате избора си?” или “Трябва ли да се опазват историческото наследство и защо?” 

2. Изненада в класната стая

Ако проектът, който предвиждате, е свързан с екологични мерки за по-устойчив начин на живот, може да представите следните няколко дейности в рамките на входното събитие:

  • Разстелете брезент, подгответе ръкавици и изсипете коша за отпадъци. Заедно с учениците определете кои от отпадъците могат да се рециклират и кои могат да се компостират.
  • Изключете електрическото за един ден и се опитайте да извършвате ежедневните си дейности без него.
  • Напълнете бутилки с вода и ги оставете на слънце. След като водата се стопли, нека всеки ученик да измие ръцете си. След това изчислете колко вода ще е необходима, за да могат всички ученици от училището да си измият ръцете и за колко време ще се стопли тази вода.
  • А може би искате да изучавате устойчив транспорт? Занесете в класната стая стойка за велосипед и самия велосипед. Нека от велосипеда да липсват някои части. Задачата за учениците е да преценят какви материали ще са необходими, за да се ремонтира колелото, и колко време ще отнеме то отново да е в изправност.

Идеята е да направите нещо вълнуващо и неочаквано за учениците и да ги включите в различни практически дейности, които да разпалят интереса им.

3. Ролева игра

Ролевите игри помагат за развиване на много умения като емоционална регулация, емпатия, критично мислене и др. Може да използвате ролеви игри за всяко входно събитие, без значение какъв е проектът, по който ще работите. Ролевите игри обикновено предизвикват силни реакции в учениците и те имат желание да научат повече по темата.

Ако проектът е на историческа тема и цели да информира учениците за исторически събития, насърчете учениците да измислят военни стратегии, да опознават застрашени райони и да търсят скривалища, да проучват за какво служат различни предмети, използвани по време на война, или да разглеждат различни форми на диктаторски режими.

Заимствайте елементи от образователната драма! Може да поканите друг учител в класната стая, който да илюстрира концепцията за  диктатор. Нека той да влезе и да започне да дава нареждания на учениците – кой къде да седи, кой ученик за какво може да бъде използван, какъв цвят дрехи е позволено да обличат учениците, как да посрещат владетеля и т.н. 

4. Пренесете текущите събития в класната стая

Ако проектът, който сте избрали, цели да въвлече учениците в ежедневния живот и да ги направи по-съпричастни към нуждите и проблемите на хората, тогава пренесете текущите събития в класната стая с подходящо входно събитие. Погледнете вестникарските издания или включете телевизионния канал, разходете се сред хората от общността, в която живеете и поговорете с тях – разберете какво ги вълнува, кой проблем стои на дневен ред.

Ако във вашето населено място скоро са пристигнали бежанци, помислете заедно с учениците от какво имат нужда. Сигурно вече имат осигурени жилища, храна и дрехи, но може би има нещо друго, което им липсва. Това може да са приятели, успокоение и подкрепа, развлечения. Срещнете се с тези хора. Като част от проекта може да организирате творчески работилници, безплатни уроци по български език или мини-екскурзии. Входното събитие може да е свързано с езика на чужденците. Научете поздрави, изречения за опознаване и думи, с които да разкажете за проекта си.

В резултат на проучването си може да установите, че във вашето населено място няма книжарница или библиотека. Направете литературна среща, на която всеки да донесе любимата си книга и да прочете вдъхновяващи цитати от нея. Може да направите и екранизация на книга или откъс от нея. Учениците ще бъдат много развълнувани, ако заснемете с камера или дори с телефон филм, който разказва история от любима книга. Гледайте го задължително на лятно кино – под звездите, седнали на меки постелки, с пуканки в ръка. 

На входното събитие може да намерите съмишленици, които да ви подкрепят финансово, да откриете подходящо място за библиотека и заедно с учениците и други хора от общността да изберете книги за нея. Така живеещите в близост ще могат срещу минимална такса всеки месец да заемат интересна книга от библиотеката.

5. Фотоистории или други визуални опори

Всеки учител може да избере каква визуализация да използва, за да заинтригува учениците. Исторически кадри, филмови клипове или неподвижни изображения могат да отведат учениците на друго място и в друго време.

Напоследък проектите, свързани с фотоистории, са много популярни.  Такива се разказват в “People of New York”, както и в “People of Sofia”. Ако ще разказвате фотоистории, за входното събитие помолете учениците да ви покажат своя снимка и да разкажат за момента, който са преживели тогава. Покажете им и вие своя снимка – от пътуване, рожден ден, детската градина, и добавете текст, който разказва спомен. 

Целта на тези проекти е да разкажат увлекателните житейски истории на различни хора, да предадат мъдри послания от тяхната съдба, смешни моменти или трогващи до сълзи лични спомени. Четейки тези истории или срещайки се на живо с хората, които са ги разказали, всички присъстващи чувстват колко малък е светът, как едни и същи неща могат да ни разплачат или разсмеят.

По време на проекта учениците ще имат за задача да срещат различни хора в населеното място, където живеят, да ги снимат и да ги помолят за история. 

Така майсторът на керамични съдове в Троян ще бъде сниман с някое от най-красивите си произведения, ще разкаже как е избрал този занаят, колко години го практикува, с какви трудности се сблъсква, кой е най-любимият му предмет, който е изработил с ръцете си. Жената от сладкарският цех ще бъде снимана до прекрасната торта, която е направила, ще разкаже какви продукти използва, за да стават вкусни тортите й, кое е най-хубавото на това  да работиш в сладкарската индустрия (освен възможността по всяко време да си хапнеш нещо сладко). 

6. Гост-лектори

В училището, в което преподавах, често канеха известни личности – певци, музиканти, предприемачи, които някога са живели в бедност, но са вярвали в себе си и са положили усилия, за да превърнат мечтите си в реалност. Тези срещи изключително много мотивираха децата и те с удоволствие се включваха във всякакви артистични прояви и действаха смело за сбъдване на мечтите си.

Гост-лекторите могат да помогнат за започването на проекта, който сте избрали, като споделят своя опит или професионални познания с учениците. Поканете хора, които имат завладяващи лични истории и искат да ги разкажат на учениците. За входно събитие може да организирате танци, на които треньор ще учи присъстващите да танцуват валс, салса или най-новите хип-хоп движения. Може да продължите проекта с измисляне на хореография и състезание по танци.

Не забравяйте, че доброто входно събитие е само един ден от живота на проекта. Само по себе си то не гарантира, че мотивацията на учениците ще е висока през цялото време или че работата по проекта ще върви гладко и леко, без трудности и моменти на разсейване. И все пак началото е много важно –  добрият старт увеличава възможността нещата да се получат както искате. То е заявка за активно обучение, още вдъхновяващи моменти, постоянство и ясни цели.

Крайният резултат е важен, разбира се. Но не толкова, колкото пътят, който вие и учениците сте изминали, уроците, които сте научили в процеса на работа, и хората, които сте срещнали!

Бонус: За да сте сигурни, че организираното от вас входно събитие е успешно, погледнете матрицата. Тя ще ви ориентира дали усилията ви са недостатъчни, задоволителни или отлични!

Матрица с критерии за успешно входно събитие

Как да стимулирате любопитството на учениците чрез преживявания?

Източници:

Entry events for project-based learning, Katy Farber, Innovative education in VT
How to Get Projects Off to a Good Start, Suzie Boss, edutopia.org
16 Quick and Easy Event Ideas, Emily Graham, ptotoday.com

 

За автора

Ренета Христова