fbpx
Креативност

Мисловна карта

Мисловна карта

Мисловните карти са удобен начин за визуално изобразяване на идеи с помощта на схема, в която цялата информация е обединена от една ключова дума или идея. Могат да се използват за генериране, структуриране и нагледно представяне на идеи. Самата карта е лист с една централна идея, от която се разклоняват асоциираните с нея идеи, като всяка отделна идея е представена чрез ключова дума и визуални елементи (изображения, цветове, думи). Основните разклонения имат подразклонения, свързани с ключови думи. Те са с по-тънки линии и с по-малка големина на ключовите думи. (Buzan)

Резултат: Учениците са генерирали идеи и са ги визуализирали в мисловна карта.

Примерна инструкция

Вземете празен бял лист, обърнат хоризонтално. В центъра нарисувайте/напишете основната задача/идея. Всички нови идеи, които ви хрумнат, свържете с централното изображение/дума. Използвайте всички цветове, за да групирате идеите си. Всички второстепенни и третостепенни асоциации/идеи свържете с идеята, от която следват.

Предимства на стратегията

  • Мисловните карти помагат за естественото генериране на идеи, породено от асоциациите, които мозъкът прави с думи, цветове, картинки;
  • Използването на комбинация от думи, изображения, числа, логика и цвят подпомага способностите на мозъка за организиране и запаметяване;
  • Може да се използва за работа в клас или за домашна работа.

За тази стратегия е добре да имате предвид:

  • Да се използва различен цвят за всяко отделно разклонение и да се оставя достатъчно разстояние между тях. Да се използват поне три различни цвята;
  • Добре е да се използват колкото може повече изображения — вместо думи или като добавка към тях;
  • Да се подготви спокойна работна среда с подредени материали;
  • За предпочитане е да се създаде собствена форма за главната идея, а не да се използва готова рамка или форма.Това подпомага по-лесното запомняне на информацията;
  • Да се задават въпроси, за да се оформят по-лесно отделните разклонения – какво, кога, къде, как, защо. Това е естественият начин, по който мозъкът събира информация;
  • Може да се добавят празни линии, ако мисълта блокира;

Стремете се да правите всяка следваща мисловна карта по-красива, артистична, цветна и обемна.

Tags

1-4 клас 5-7 клас 8-12 клас PISA 2018 STEM БЕЛ Генериране на идеи География Гражданска грамотност Добри практики Ефективност на работа и управление на времето Извлича информация от непрекъснат текст История Компетентности 2020 - Враца Комуникационни умения Креативност Критическо мислене Логическа връзка Логическо мислене Математика Математическа грамотност Нагласа за развитие Обобщава тълкува информация от непрекъснат текст Организация на процеса Осмисля оценява информация от непрекъснат текст Представяне и защита Работа в екип Родители СЕУ 1 Клас СЕУ 1 Клас Модул 1 СЕУ 1 Клас Модул 2 СЕУ 1 Клас Модул 3 СЕУ 2 Клас СЕУ 3 Клас СЕУ 3 Клас Модул 3 Социално-емоционални умения Умение за личностно развитие Умения на 21 век Философски цикъл Четене на текст Четене с разбиране Четивна грамотност Чужд език научна грамотност работа с родители

От учители за учители

Абонирай се, за да получаваш безплатни статии и ресурси.