Мисловна карта

Мисловните карти са удобен начин за визуално изобразяване на идеи с помощта на схема, в която цялата информация е обединена от една ключова дума или идея. Могат да се използват за генериране, структуриране и нагледно представяне на идеи. Самата карта е лист с една централна идея, от която се разклоняват асоциираните с нея идеи, като всяка отделна идея е представена чрез ключова дума и визуални елементи (изображения, цветове, думи). Основните разклонения имат подразклонения, свързани с ключови думи. Те са с по-тънки линии и с по-малка големина на ключовите думи. (Buzan)

Резултат: Учениците са генерирали идеи и са ги визуализирали в мисловна карта.

Примерна инструкция

Вземете празен бял лист, обърнат хоризонтално. В центъра нарисувайте/напишете основната задача/идея. Всички нови идеи, които ви хрумнат, свържете с централното изображение/дума. Използвайте всички цветове, за да групирате идеите си. Всички второстепенни и третостепенни асоциации/идеи свържете с идеята, от която следват.

Предимства на стратегията

  • Мисловните карти помагат за естественото генериране на идеи, породено от асоциациите, които мозъкът прави с думи, цветове, картинки;
  • Използването на комбинация от думи, изображения, числа, логика и цвят подпомага способностите на мозъка за организиране и запаметяване;
  • Може да се използва за работа в клас или за домашна работа.

За тази стратегия е добре да имате предвид:

  • Да се използва различен цвят за всяко отделно разклонение и да се оставя достатъчно разстояние между тях. Да се използват поне три различни цвята;
  • Добре е да се използват колкото може повече изображения — вместо думи или като добавка към тях;
  • Да се подготви спокойна работна среда с подредени материали;
  • За предпочитане е да се създаде собствена форма за главната идея, а не да се използва готова рамка или форма. Това подпомага по-лесното запомняне на информацията;
  • Да се задават въпроси, за да се оформят по-лесно отделните разклонения – какво, кога, къде, как, защо. Това е естественият начин, по който мозъкът събира информация;
  • Може да се добавят празни линии, ако мисълта блокира;

Стремете се да правите всяка следваща мисловна карта по-красива, артистична, цветна и обемна.

Още полезни статии:

Рефлексия за спазване на правила и задължения
Гражданска активност

Рефлексия за спазване на правила и задължения

При подписване на договор/конституция/харта е важно да се следи за спазването на правилата и задълженията на всички. Препоръчително е веднъж месечно, седмично или срочно (в

Timed Retell - Преразказ за време (по двойки)
Комуникативни умения

Timed Retell – Преразказ за време (по двойки)

В тази стратегия учениците практикуват умения за слушане и говорене. Учениците се разделят на двойки и един след друг говорят, изслушват се и след това

Търсене на незададените въпроси по темата
Креативност

Търсене на незададените въпроси по темата

След като учениците са синтезирали информация от различни източници и имат отговори на най-важните въпроси по темата, е време да намерят нестандартната гледна точка към

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.