Определяне на основните идеи

Определяне на основните идеи

В тази стратегия учениците работят самостоятелно и определят основни идеи (оригинално 3-5, но зависи от фокуса и задачата) от текст/филм/урок. След определеното време се събират с партньор, обсъждат своите идеи и свеждат основните точки до 2-4. Накрая две двойки ученици се събират в група, обединяват и обсъждат своите идеи. Стремежът е да излязат с една до две основни идеи.

Целта на стратегията е учениците да научават и усвояват нов материал заедно. По този начин разбирането им е по-дълбоко. Развиват се умения за слушане, дискусия и изразяване, за фокусиране и обобщаване.

Конкретни стъпки и примерна инструкция

  1. Определете секция за четене/нов урок/глава или текст за преговор;
  2. Раздайте на учениците празни листчета (лепящи се например);
  3. Дайте време да четат и напишат сами основните идеи на листчетата. Това може да е зададено за домашно преди часа. Всяка идея/точка трябва да е на отделно листче;
  4. Разпределете учениците по двойки, задайте време и ги инструктирайте да обсъдят идеите си и да оставят 2 до 4 основни;
  5. След изтичане на времето съберете всяка двойка ученици с друга;
  6. Ако се налага, преговорете с тях правилата за говорене/взимане на ред, както и подходящите изрази за изразяване на мнение;
  7. Оставете време на групите да обсъдят и оставят максимално две основни идеи;
  8. Всяка група представя своите основни идеи пред класа.

 

Предимства на стратегията

  • Тази стратегия може да се използва в края на глава или серия произведения за затвърждаване на основните идеи и послания;
  • Може да се използва за всякакъв вид преговор, по всички предмети.

 

За тази стратегия е добре да имаме предвид, че:

  • трябва да се сменят партньорите и групите – така учениците ще се упражняват да работят с различни хора;
  • процесът трябва да се следи много внимателно;
  • добре е предварително да въведете правила за дискусия и групова работа;
  • може да окачите постер с подходящи думи и изрази, които се използват при дискусия.

 

Адаптирано от: http://www.edu.gov.on.ca/eng/studentsuccess/thinkliteracy/files/Oral.pdf

Още полезни статии:

Гражданско образование

Възможна ли е успешна дискусия в час?

Понятието “дискусия” описва обсъждането на спорни или конфликтни въпроси с цел постигане на съгласие или “правилно” решение между страни с различни позиции. Тя може да

Социално-емоционално учене

Как да интегрираме развитието на социално-емоционални умения в часовете по физическо възпитание и спорт

За съжаление личните ми спомени от часовете по физическо възпитание и спорт (ФВС) изобщо не са свързани с генериране на положително отношение към физическата активност

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.