24 стратегии за повишаване на мотивацията за учене

В поредица от материали, посветени на мотивацията на учениците, развенчахме някои митове и разяснихме разликата между вътрешна и външна мотивация. Време е да стъпим на тази добра основа и да поговорим за конкретни стратегии за повишаване на мотивацията, които може да приложим, за да запалим искрата на познанието в сърцето на всеки свой ученик.

С тази статия на вашето внимание предлагаме богат набор от дейности за мотивиране, изведени на базата на различни изследвания и добри практики. А те са наистина много – изберете тези, които чувствате най-близки до своя стил на работа.  Приятно четене!

1. Създайте на учениците си усещане за контрол

За да останат учениците ви фокусирани и мотивирани за завършване на дадена задача, вашите напътствия са наистина важни. Но ще повишите мотивацията на децата двойно повече, ако им предоставите известен контрол върху процеса или им позволите да избират между няколко възможности.

Може например само да им зададете рамкова тема за домашното и избор в какъв формат да я представят – презентация, ролева игра, разказ или дори поема. Друг вариант е да им дадете тема за допълнително проучване или проект, който да презентират пред класа.

2. Поставете яснo целите за дадения урок

Ако още в началото на урока или раздела от учебника представите на учениците си целите, към които трябва да се стремят, това ще бъде много добър ориентир за тях и ще им подейства мотивиращо. Ако това са цели, които не се променят през целия срок или година, може да ги напишете и изпратите на класа или да ги закачите на стената в класната стая.

От една страна, по този начин децата ще знаят какъв е минимумът, който се изисква от тях, и след като го постигнат, със сигурност ще се опитат да надскочат добрия си резултат. От друга страна, определяйки ясно какви са очакванията ви, тяхната тревожност ще се изпари и те ще бъдат доста по-фокусирани върху усвояването на нови знания и умения.

3. Работете за позитивна култура на класната стая

Добре е да изясните на учениците си, че всяко тяхно действие или бездействие има своите последици, но имайте предвид, че позитивното отношение дава по-добър резултат от наказанията и заплахите. 

Понякога учениците не дават най-доброто от себе си в училище, защото чувстват, че техните усилия не са оценени или че не постигат успехи както другите от класа. Дайте шанс на всяко дете да развие своя пълен потенциал, да се чувства значимо и част от общност. Това със сигурност ще направи света му различен и ще го мотивира да постига повече.

Доказателствата сочат, че позитивната, безопасна и подкрепяща класна стая, в която учителят се фокусира върху способностите на учениците вместо върху техните слабости и последствията от несвършените задачи, действа по-мотивиращо за децата. И още нещо важно – те съзнателно или несъзнателно изпълняват очакванията, които възрастните имат към тях, така че по-добре се фокусирайте върху възможностите им, вместо върху недостатъците – върху нагласата “Можеш”, вместо “Не можеш”.

4. Променяйте обстановката

Разбира се, най-доброто място за учене, при това специално създадено за тази цел, е класната стая. Но понякога е добре да се осмелим да сменим обстановката – това ще внесе нотка приключение и ще замени скуката на ежедневието. Може да проведете урока си на двора или в парка, да отидете в музей или в библиотеката, за да направите заедно дадено проучване, да поканите в клас гост-лектори или експерти в дадена област. 

Дори да останете в училище, разчупете рутината, за да възобновите интереса към материала или към ученето. Кой е казал, че чиновете в класната стая трябва да са подредени точно по този начин? Защо не украсите стените ѝ с плакати, свързани с материала, но импониращи на учениците ви? Помолете ги например да нарисуват някои от най-важните моменти от уроците по история във вид на комикс, използвайки за основа манга или аниме стил. Може предварително да обявите, че изложбата ще украсява класната стая един месец, а през това помислете за друг художествен стил и подходяща задача, с които да замените комиксите.

Мозъкът обича разнообразието и може би точно тези идеи ще подействат мотивиращо на някои от вашите ученици.

5. Редувайте дейностите в клас

Различните хора учат по различен начин. За една част от тях най-добрият вариант е ученето чрез практически задачи, опити и експерименти. Други биха предпочели да четат на спокойствие, а трети – да работят в група. За да мотивирате всички ученици, редувайте тези активности по време на уроците си, така че децата да се фокусират върху материала по начина, който им е най-близък. Така те ще останат ангажирани и ще внимават повече в час. 

6. Използвайте позитивно съревнование

Съревнованието може да бъде нещо градивно, което кара децата да се стараят повече и да се стремят към майсторство. Култивирате приятелския дух на всяко съревнование. Помислете например за групови игри, свързани с преподавания материал, или за други възможности учениците да блеснат със своите знания и умения.

7. Предлагайте награди

Всички обичаме наградите, затова те са популярна техника за управление на мотивацията в класната стая. Тази стратегия е особено ефективна, когато се използва при навлизане в нова за учениците материя или умение. Помислете за индивидуалните особености и интересите на вашия клас, когато “колекционирате” идеи за възможни награди – дали да им предложите стикери върху тетрадките, посещение на кино или концерт, организиране на парти. Освен мотивиращо, подобен тип награди може да подействат и сплотяващо.

8. Дайте на учениците си отговорности

Създаване на отговорности, свързани с класната стая, също може да мотивира учениците. Възложете им например задачи като почистване на дъската, изготвяне на тематичен плакат, който да закачите, украсяване за празници и поводи или каквото друго се сетите. Децата няма да възприемат това като тежест, а като привилегия и ще се потрудят сериозно, за да я заслужат. Осигурете възможност отговорниците да се сменят или да си помагат, за да може всеки да се чувства полезен и ценен.

9. Позволете на учениците си да работят заедно

Разбира се, не всички ученици обичат да работят в група, но повечето от децата в клас се забавляват, когато заедно работят по общи проекти, решават проблеми или експериментират. Социалните контакти и общуването може да ги развълнуват и мотивират относно предмета на общата им дейност и завършването на задачата. При определянето на групите се уверете, че те са балансирани и разпределени така, че да не се налага едни ученици да допринасят повече за общият успех от други.

24 стратегии за повишаване на мотивацията за учене

10. Изказвайте заслужени похвали

Може би няма други толкова добри форми на мотивация както окуражаването и похвалата – всички мечтаем да бъдем забелязани и трудът ни да бъде оценен. Учителите могат да изпълнят мечтата на всяко дете, като го похвалят публично за постигнат успех, за добре свършената работа или за споделянето с останалите.

11. Окуражавайте самопреценката

Повечето деца искат да успеят, но не знаят какво да направят и какви са стъпките към успеха. Може да мотивирате учениците си, като ги накарате сериозно да се вгледат в себе си и сами да определят силните и слабите си страни. Не правете това усилие вместо тях – когато се замислят по тези въпроси, те ще развият своите самостоятелност и отговорност и ще започнат да си поставят цели, към които да се стремят. Подкрепяйте ги и им напомняйте, че след упорити тренировки всяка слабост ще се превърне в тяхна сила. А развиването на силните страни е още по-добра гаранция за високи постижения.

12. Създайте ентусиазъм за учене

Най-добрият начин да постигнете това е като бъдете заразителен пример. Вашият собствен ентусиазъм ще зареди класа ви със същото – когато вие преподавате с ентусиазъм, учениците ще бъдат много по-ентусиазирани да учат. Емоциите са заразителни, затова и тази стратегия е простичка. Но работи.

13. Опознайте учениците си

Ако сте класен ръководител, вероятно вече наистина добре познавате класа си. Във всеки случай не е достатъчно просто да запомните имената на децата, дори да сте “редови учител”. На всеки ученик му се иска да знае, че преподавателят го е грижа, че се интересува от неговата личност, от постиженията или провалите му. Създаването на подобна среда и отношение мотивира децата към старание, изпълнение на поставените задачи и постигане на успехи – те ще се стремят към положителна обратна връзка от човек, който ги познава и уважава тяхната индивидуалност.

14. Поддържайте интереса на учениците си

Това, че познавате своите ученици, има още една добра страна – знаете от какво се интересуват и може да свържете части от преподавания материал с тях и техните преживявания. По този начин всичко, което казвате в час, ще предизвиква вниманието им и те за дълго ще бъдат мотивирани за учене.

15. Помагайте на учениците да открият вътрешната си мотивация

Ще бъде чудесно, ако прилагането на всички стратегии дотук доведе до желаните резултати, но голямата цел е достигане до вътрешна мотивация. Един от най-ценните подаръци, който можете да дадете на своите ученици, е да им помогнете да открият кое ги вдъхновява по пътя към нови знания и умения. Дали ще е изненадващото откритие, че обичат да учат, дали ще е фактът, че се стараят, защото искат да бъдат приети в добро училище или защото материалът им е интересен – помогнете на децата сами да открият своето вдъхновение и дори да го усилват с времето.

16. Управлявайте тревогите на учениците

Някои ученици смятат, че няма да се справят добре и с времето това се превръща в самоизпълняващо се пророчество. Важно е децата да разберат, че дори да не овладеят новия материал, няма да дойде краят на света. Предложете им своята подкрепа и се уверете, че не се претоварват с непосилни очаквания, които ще ги накарат да се откажат. 

17. Поставяйте високи, но не непостижими цели

Ако не предизвиквате учениците си да постигат повече, част от тях може би няма да се опитат да преминат отвъд учебния минимум от знания. Така че не спирайте да ги извеждате отвъд зоната им на комфорт. Но за да задържите мотивацията им на ниво, по време на процеса правете регулярна оценка дали летвата, която поставяте, не е твърде висока за тях. Децата обичат предизвикателствата и ще работят, за да достигнат по-високи цели дотогава, докато смятат, че тези цели са постижими за тях.

18. Давайте обратна връзка и възможности за подобрение

Учениците, които се затрудняват с домашните си, често се чувстват претоварени и се притесняват, че няма как да започнат да се справят добре. В тези случаи насоките за работа и ефективната обратна връзка за елементите от урока, които ученикът не е разбрал или изпълнява грешно, са от критична важност. Децата със сигурност искат да се представят по-добре и да имат по-висок успех, така че опитайте да ги мотивирате, като им дадете допълнителни възможности да направят задачата отново.

19. Проследявайте напредъка

За децата понякога е трудно да преценяват как напредват в усвояването на знанията и уменията, особено ако става въпрос за някой от “трудните” предмети. Проследяването на напредъка ще бъде полезно и за самите вас, и за класа. Опитайте се да създадете удобен за вас дневник или запис за проследяване на напредъка, който може да използвате и за повишаване на мотивацията. Позволявайки на учениците да видят колко много са научили и къде точно се намират спрямо крайната цел, ще им помогнете да подобрят представянето си с напредъка на учебната година.

20. Направете учебния материал забавен

Разбира се, не е нужно да превръщате в шоу всеки учебен час и не всяко домашно трябва да е забавно. Но ако от време на време представяте материала, който преподавате, по по-забавен начин, ще мотивирате учениците да бъдат активни в часовете и ще им дадете сигнал, че ученето не е само мъка и скука. Tе със сигурност ще изпълнят всички задачи, които изисквате от тях, когато почувстват училището като едно по-приятно място.

21. Включете родителите

Ангажирането на родителите и включването им в училищния живот в дългосрочен план винаги действа мотивиращо за подобряване на учебните постижения на децата, защото родителите са ключов фактор в този процес. Общувайте със семействата на учениците не само при проблеми в училище, а и когато имате поводи за радост – това със сигурност ще бъде оценено. Напомняйте често, че всички сте един екип, защото имате обща цел. Създайте родителска вайбър група на класа, в която да публикувате актуална информация и да отговаряте на въпроси. Канете родителите в класната стая при специални събития и разбира се – давайте предложения за дейности, свързани с учебния процес, в които те могат да се включват активно. 

22. Поставете ученика в центъра на учебния процес

Доказано е, че центрираното в ученика преподаване дава по-добри резултати от образователното взаимодействие, при което учителят е основният източник на информация. Този подход в по-голяма степен ангажира учениците в учебния процес и ги подтиква да свързват новата информация, която получават, със своя предишен опит. 

23. Опитайте алтернативи на изпитването

Сигурно ви се е случвало да задавате въпроси и нито един от учениците да не иска да отговори? Кой е казал, че изпитването трябва да бъде стресова ситуация? Струва си да потърсите алтернативи на тестовете и устното изпитване – дори да не ги прилагате всеки час, със сигурност ще внесете разнообразие и интерес. Използвайте методи за проверка на наученото като индивидуалнаta бяла дъска в Google Classroom или платформи от типа, на Kahoot или почерпете още идеи и вдъхновение от нашия уебинар за игровизация в класната стая.

24. Използвайте графични органайзери

Визуалното предоставяне на информациятасилно подпомага ученето, а графичните органайзери са сред един от най-добрите инструменти за целта. Като начало може да погледнете примерите за графични органайзери за писане в тази статия или предложените органайзери за четене ето тук. 

Списъкът с мотивационни стратегии се получи малко дълъг, но се радваме, че стигнахте до края. Вече имате на разположение “стартов пакет”, с който да работите свободно и спокойно. Опитайте някои от предложените идеи за поне четири седмици и документирайте процеса – сигурни сме, че ще забележете промяна в учениците си и ще откриете как тяхната вътрешна мотивация става все по-силна. Ще се радваме да споделите с нас постигнатите резултати и научените уроци! 

 

Източници:

 

Още полезни статии:

Игрови подход и игровизация

Как в Софийската математическа гимназия повишават мотивацията за учене чрез игровизация в часовете по науки

Тази практика беше споделена от Лилия Въжарова, учител в Софийската математическа гимназия “Паисий Хилендарски”.  Според Лилия Въжарова някои от причините за интегрирането на игровизацията в

angajirashto prepodavane
Интерактивни методи на обучение

6 идеи за ангажиращо начало на всеки час

Понякога притиснати от учебния план и времето, с което разполагаме, бързаме веднага да въвлечем учениците в съдържанието на новия урок. Често се получава така, че

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали