Пролетни празници и обичаи – как да ангажирате учениците и техните родители

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • изграждане на интердисциплинарни връзки между изучаваните учебни предмети;
  • подобряване на ИКТ умения – подбор, извличане и презентиране на информация;
  • развиване на комуникативно – речеви умения по български език и литература – четене, правопис и краснопис.
  • умения за работа в екип;
  • повишаване на мотивацията и ангажираността;
  • развиване на критическо мислене и подобрена дигитална и медийна грамотност.

Необходими материали:

  • компютри;
  • народни носии.

“Една от най-големите трудности при нас е задържането на учениците от ромски произход в образователната система. Много от учениците отпадат от училище поради социални и икономически фактори – бедност, безработица на родителите, липса на мотивация и др., което затруднява постигането на поставените от нас цели.”, обобщава Фиданка Бенчева, старши учител в начален етап в ОбУ ,,Христо Ботев“, град Стамболийски.

В учебното заведение се учат и възпитават около 200 деца от ромския етнос, които в своята общност общуват на майчиния си език. Недоброто владеене на български език често води до затруднения с усвояването на академичния материал и се превръща в причина децата да изостават. ”Екипът ни се старае да разчупи стандартния модел на преподаване, затова организираме часовете по забавен и интересен начин, за да стимулираме ученическата активност. Учениците биват поставени в ситуации, в които могат да обсъждат получените знания и умения, а след това да ги затвърждават на основата на преживяното.”, споделя г-жа Бенчева за решението си да въведе проектно базирано обучение. 

КАК ДА ПРИЛОЖИМ? 

Всичко започва, когато г-жа Бенчева и нейните колеги от начален етап се събират, за да обсъдят и обменят идеи в началото на втория учебен срок. Учителите искат да ангажират учениците и техните родители в учебния процес и същевременно да развиват умения у децата, така че да допринесат за цялостното подобрение на живота им. 

Екипът решава да заложи на проектно базирано обучение и организацията започва още през март. Дейностите се реализират от всички класове, като всяка следваща надгражда предходната. Обучението застъпва теми от учебното съдържание по различни дисциплини: родинознание, човекът и природата, човекът и обществото, български език и литература, музика и технологии и предприемачество. Децата имат възможност да научат повече за пролетни празници и обичаи от миналото, които са забравени и вече не се практикуват. 

В следващите редове ще прочетете как г-жа Бенчева и нейните колеги реализират на практика тази своя идея.

Първи клас

Децата от първи клас имат за задача да запознаят останалите класове с пролетните празници и обичаи. Те предварително търсят информация в интернет или разпитват по-възрастни членове на семейството си, а после подготвят презентация с помощта на класния си ръководител. Всички начални класове се събират в класната стая на първи клас, за да видят презентацията. 

Пролетни празници и обичаи - как да ангажирате учениците и техните родители

Втори клас

Учениците от втори клас продължават дейността. Те се разделят на три екипа, като всяка група има за цел да представи един от трите празника – Лазаровден, Великден и Гергьовден.

Членовете на екипите имат различни задачи. Един търси обща информация за празника – кога хората са започнали да отбелязват празника, на коя дата е прието да се празнува… Друг отговаря за това как се празнува съответният празник – какви обичаи са познати сред местните и какво е важно да се прави. След това с помощ от родителите и класния ръководител всеки екип създава табло/постер с различни материали, което представя пред останалите класове в мултимедийния кабинет. 

Пролетни празници и обичаи - как да ангажирате учениците и техните родители

Трети клас

Третокласниците пресъздават на практика обичаите към отделните празници. На Лазаровден ден момичетата, облечени във фолклорни народни носии, обикалят по домовете, “даряват” стопаните с песни и си тръгват с яйца и сладки неща. Децата са очаровани от факта, че са посрещани толкова радушно, а всички домакини много се радват на посещението на лазарките.

Пролетни празници и обичаи - как да ангажирате учениците и техните родители

По Великден училището се пълни с родители и деца, които боядисват яйца. Разбира се, поставят първото червено яйце до иконата. На Гергьовден всички отново са заедно – събират сутрешната росна вода, правят люлки и изпълняват други обичаи за празника. 

Пролетни празници и обичаи - как да ангажирате учениците и техните родители

Четвърти клас

Учениците от четвърти клас имат за цел да изготвят лапбук, чрез който обобщават усвоените вече на теория и практика знания. За целта те подробно се запознават с презентираната информация от другите класове и с всички техни инициативи, като събират снимки и материали, разказват как е започнал проекта и как съучениците им са изпълнили задачите си. Лапбукът се представя пред ръководството на училището и други деца и родители.

Пролетни празници и обичаи - как да ангажирате учениците и техните родители

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

“Забелязах, че много от децата по-рано имаха проблеми с общуването помежду си – трудно съчетаваха игрите си и често влизаха в конфликти и правеха опити за надмощие. Затова за мен беше важно да интегрирам в обучението на децата практически дейности, които обогатяват теоретичното знание. Учениците започнаха да показват заинтересованост към работата с информационни технологии и да използват телефоните си с познавателна цел. Родителите започнаха да се ангажират повече и да работят с децата. Бяха щастливи и от това, че учителите не ги търсят само за да им споделят своите оплаквания, а и за да участват в хубави инициативи, в които имат възможност да упражняват българския език – да пишат, да разказват…”, разказва за ползите от практиката г-жа Бенчева.

Работата по проект изисква цялостна стратегия за активизиране на познавателния потенциал на учениците. Tя разкрива широки възможности за личностно мотивиран и конструктивен процес на усвояване на знания. Поставя в центъра на проучването тема, заимствана от живота, която позволява да се осъществи връзка между теория и практика. По този начин по-ефективно и целенасочено се формират отношения, интереси и желание за лична изява; предизвикват се себеутвърждаващи преживявания като усърдие, съпричастност, увлеченост и удовлетвореност.

Г-жа Бенчева и нейните колеги очакват с нетърпение изграждането на STEM център в тяхното училище, за да реализират още идеи за проекти.

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Още полезни статии:

Определяне на основните идеи
Комуникативни умения

Определяне на основните идеи

В тази стратегия учениците работят самостоятелно и определят основни идеи (оригинално 3-5, но зависи от фокуса и задачата) от текст/филм/урок. След определеното време се събират

Точки за участие на всеки
Работа в екип

Точки за участие на всеки

Една от най-важните цели на груповата работа е да се насърчава работата на всеки ученик по поставената задача и роля. Когато поставя групова задача, учителят

Дневник на моята работа
Работа в екип

Дневник на моята работа

За постигане на целта всеки член защитава своята роля/принос в екипната работа е подходяща стратегията „Дневник на моята работа“, в който учениците описват работата си

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.