“Какво стана тук?” или как да разпознаваме чувствата и емоциите на другите

Способността да се поставим на мястото на другия и да погледнем на света от различна от обичайната гледна точка ни помага да живеем в разбирателство и ни свързва с хора от различни култури и общности. Проявленията на това умение в класната стая допринасят за позитивния социално-емоционален климат в класа.

Представете си клас, в който децата си помагат, добри са един към друг, работят спокойно, не повишават тон и не си търсят мишена за подигравки. Това може да се дължи на много фактори, но основните личностни качества, които водят до постигането на такива хармонични взаимоотношения са емпатията и социалната осъзнатост.

Първата стъпка за изграждането на емпатия и социална осъзнатост е разпознаването на чуждите чувства и емоции. Когато децата осъзнаят, че всеки човек изпитва чувства, и се научат да ги разпознават, ще започнат да си дават сметка за последиците от собствените си думи и действия.

За да ви помогнем да направите тази първа стъпка с учениците си, ви споделяме един подробно разписан урок за първокласници по тази тема, който можете директно да приложите в класната си стая. Целта на урока “Какво стана тук?” е да покаже на децата как да видят света през очите на някой друг. Учениците, които развият тази способност, ще могат по-лесно да решават своите междуличностни конфликти, ще имат по-гъвкав мисловен процес и ще придобият решителност. А вашата класна стая ще се превърне в приветлив и хармоничен оазис.

Свалете си урока тук.

Урокът “Какво стана тук?” е част от системата “Стъпка по стъпка” на Световната банка – инструментариум за насърчаване на социалното и емоционално учене (СЕУ) при деца и младежи.

Искате да включите повече елементи от СЕУ в часовете си? Разгледайте и други уроци за развитие на социално-емоционални умения в първи клас.

Още полезни статии:

STEM обучения ученици учат и играят заедно
STEM

Какво е “фосил” и къде да го намерим?

Още от ранна възраст децата проявяват невероятно любопитство за всичко, което ги заобикаля, и обикновено забелязват неща, за които рядко се замисляме. Особен интерес предизвикват

Стратегия за управление на класната стая
Комуникативни умения

Стратегия за управление на класната стая

Тази стратегия се концентрира върху управление на класната стая, а не върху преподаване, конкретен предмет или формален час. Може да се използва при всички предметни

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Абонирай се и всяка седмица ще получаваш по един нов урок за първи клас

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.