10 забавни игри, с които учениците ви най-после ще проговорят в час по чужд език

Ако преподавате чужд език и се чудите как да предизвикате учениците да приложат наученото, използвайте тези 10 забавни игри в училище и вижте промяната.  Игрите са подходящи и за всички други учители, които искат да разнообразят дейностите в час и да създадат една по-забавна атмосфера. Забавлявайте се и учете заедно.

Като учител по чужд език, със сигурност ви се е случвало да зададете въпрос и да бъдете посрещнати с празни погледи и пълна тишина. Често се случва – все пак да говориш на език, който все още учиш, е трудно. Всеки учител по чужд език се е сблъсквал с предизвикателството да насърчи говоренето на изучавания език. Учениците се срамуват да говорят (дори и на български) или се притесняват, че ще допуснат грешка. Независимо от причината, имате по-добър шанс да ги разприказвате с някоя от тези 10 забавни игри. 

Забавни игри за класната стая:

Ако не сте учител по чужд език, използвайте игрите, за да дадете възможност на учениците да се опознаят помежду си, докато се забавляват и учат интересни факти за себе си.

1.Кой казва истината?

Помолете всеки ученик да напише три факта за себе си, които другите в класа може би не знаят, на листче хартия с името си отгоре. Тези факти могат да бъдат написани на бълграски или на чуждия език, който преподавате. Съберете листчетата, изтеглете три от тях и поканете отпред ученици, които са написали тези твърдения. Прочетете на глас едно от твърденията и попитайте за кой от тримата ученици се отнася.

Сега забавната част! И тримата ще твърдят, че твърдението се отнася за тях! Всеки от съучениците им може да зададе един въпрос на един от тримата. Когато се изредят всички, класът преценя кой казва истината. Повторете с нови трима.

2.Вариации на играта “Табу”

За вариант 1 подгответе презентация с по едно съществително на слайд. Един ученик застава с гръб към екрана, а съучениците му се редуват да описват думата, докато не я познае. Този вариант прилича на играта на шапка.

За вариант 2 ще ви трябват листчета с думи. Разделете учениците на групи по 5-6 и им раздайте по един комплект думи. Те ще се редуват да обясняват думите, а ученикът, който познае, прибира листчето, което добавя и състезателен елемент – кой ще познае най-много думи.

Вариант 3 е за малко по-напреднали ученици. Разделете класа на две. Ученик ще трябва да обясни дума на отбора си, но няма да може да ползва някои от най-близките синоними и свързани думи. Можете да използвате този специализиран сайт за играта Табу.

3.Опиши картинката

Ще ви трябва презентация с картинки. На този линк можете да откриете тези, които аз съм ползвал за тази игра. Учениците се разделят в отбори по двама или трима, като един от тях е с гръб към екрана. Учениците с гръб ще трябва да нарисуват картинката по устните описания на партньорите си. След около 2 минути обиколете набързо чиновете и провъзгласете отбора с рисунка най-близка до оригинала за победител в рунда. Учениците сменят “художника”, а вие сменяте картинката и продължавате със следващия рунд.

10 забавни игри за класната стая

Продължаваме с още забавни игри, които ще ангажират учениците и ще предизвикат приятни емоции, които ще се помнят дълго. Това са само някои от ползите от игрите в класната стая. Колко повече позитивни преживявания планирате за учениците, толкова повече те ще имат желание да участват активно в час. Тяхната мотивация ще се повиши, както и интересът им към предмета, който преподавате. Независимо дали е чужд език или математика, игрите са прекрасно допълнение към всеки час.  Прочетете как игрите влият на мозъка и защо са важни, ако все още се колебаете дали да включите някоя от тези забавни игри в час.

4.Тайната дума

Ученик получава тайна дума и произволна тема за разговор. Задачата е да включи думата в едноминутна реч по темата, така че да звучи възможно най-естествено. Останалите ученици трябва да познаят коя е тайната дума.

5.Кратки дебати

Дайте на всеки ученик два листа: “Съгласен” и “Несъгласен”. Ако искате да спестите хартия, учениците могат да вдигат ръка за съгласие или да отиват в противоположни ъгли на стаята в зависимост от позицията си. На глас прочетете спорно твърдение, за което учениците трябва да вземат страна. След това изберете по един ученик от страна, който да обясни своята позиция и да се аргументира. Дебатите в клас могат да са както много кратки, така и по-дълги, с формална подготовка и процедури. За друг вариант на тази игра и за още вдъхновение разгледайте и тези 6 игри за раздвиждване в класната стая. 

6. Импровизирани отговори

Разделете класа на два отбора и определете ред. Ученик ще трябва да отговори на въпрос без подготовка и да говори в рамките на 45 секунди. Противниковият отбор следи за всякакви граматични и лексикални грешки, както и за моменти на мълчание и колебание (продължително “ъъъ”, “ммм” и т.н.). Ако вярно отбележат грешка, печелят точка и е ред на ученик от техния отбор.

7. На самотен остров

Раздайте на всеки ученик листче хартия и ги инструктирайте да нарисуват (или напишат) някакъв предмет- какъвто и да било. Съберете ги и ги раздайте на произволен принцип на учениците. 

Сега забавната част – кажете на учениците, че са на самотен остров и само половината от тях ще оцелеят. Единственото, което всеки от тях има със себе си, е предмета на листчето си. Всеки от учениците трябва да убеди класа, че заслужава да оцелее.

8. Отборна история

Първият вариант на тази игра е заимстван от набиращите популярност класове по импровизационен театър. Попитайте учениците за място, време, проблем и име на герой. След това група ученици (оптимално 5-6) се редуват да казват една дума, за да създадат кратка история по първоначалните предложения. Ако ученик каже повече от една дума или не може да измисли нищо в рамките на 3 секунди, отпада. Историята продължава докато не остане само един ученик.

Във втория вариант на играта поканете пред класа четирима ученици. Нека трима седнат един до друг, а четвъртият – “диригентът” – да е зад тях. Дайте няколко листчета със съществителни на диригента. Той дава едно на избран ученик, който започва история, търсейки начин да използва думата. Диригентът сменя говорещия, като дава на друг ученик друга дума. Играта продължава колкото прецените.

9. Две истини и една лъжа

За тази добре позната игра учениците измислят три изречения за себе си, като едно от тях е лъжа. Съучениците им имат право да ги разпитат, за да преценят коя е лъжата.

10 забавни игри за класната стая

10. Никога не съм

И за тази игра ще ви представя два варианта. Първият е вдъхновен от скорошна мания в Tik Tok. Всички ученици започват с вдигната ръка и разперени пръсти (можете да контролирате продължителността на играта според броя на пръстите). Ученик започва като казва нещо, което никога не е правил. Всички, които са го правили, свалят един пръст и разказват на класа за случката. Всеки, който свали всички пръсти, отпада от играта.

За втория вариант е нужно да поразместите класната стая. Наредете столовете в кръг, така че да са с един по-малко от броя на учениците. Един ученик започва прав в средата на кръга и казва нещо, което никога не е правил. Всеки, който го е правил, трябва да стане и да намери нов стол. Ученикът, който остане прав накрая, трябва да разкаже за случката и да поднови играта.

Сигурно вече сте си харесали някоя от десетте игри. Ами хайде, какво чакате? Планирайте следващия си урок, в който на учениците със сигурност ще им е забавно да упражняват езика, който учат! А за учителите по български език, специално сме им приготвили практичен урок, който включва митични игри и много забавления. 

 

Статията е адаптирана от Edutopia и допълнена с личния опит на автора.

Още полезни статии:

Стратегии

Избиране на стратегия: Задаване на един и същи въпрос 10 пъти и даване на различен отговор всеки път

2.1. Учениците използват техники за генериране на идеи самостоятелно 1.Описание Задаването на един и същи въпрос и даването на различни отговори позволява да се измислят

Бърза среща (Speed dating)
Комуникативни умения

Бърза среща (Speed dating)

Бързи срещи е популярно събитие за запознанства, което лесно може да се пренесе в класната стая. Идеята е, че участниците се разделят на две големи

Един въпрос с различни отговори
Креативност

Един въпрос с различни отговори

Задаването на един и същи въпрос и даването на различни отговори позволява да се измислят идеи, след като се изчерпят обикновените и често срещани отговори.

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали