Не знам за вас, но моите спомени от училище не включват игри и движение, забавление и приятни емоции. По-скоро много седене мирно, докато учителят ни предава неговите ненадминати знания по предмета. Седяхме, записвахме и главната ни цел беше да запомним колкото се може повече.
Като станах учител, си казах, че искам учениците ми активно да участват и да споделят класната стая с мен. Това означава да имат възможност да учат един от друг и да използват цялата класна стая за това, а не само отреденият им квадратен метър около чина. А с това дойде и нуждата от дейности, които изискват от учениците да се движат.
Ученето, което включва движение по време на учебния процес, се нарича кинестетично учене. То има много ползи, някои от които са:
- По-ангажирани ученици;
- По-добро възприемане на материала;
- Съживява изпълнителната функция на мозъка и дава нови сили за трудните когнитивни задачи;
- Подобрява кръвообращението и успокоява;
- Намалява нежеланото поведение в час;
- Свързва наученото с мускулната памет и то се запомня за по-дълго.
А защо тогава малко учители го внедряват в практиката си? Ето най-честите притеснения:
- Страх, че ще е хаос;
- Неприятно чувство на загуба на контрол в класната стая;
- Притеснение, че има много материал за преподаване и движението под една или друга форма е загуба на ценно време;
- Притеснение, че някои ученици няма да участват.
В тази статия ще ви предложим няколко конкретни дейности, които изискват движение. Стратегиите са приложими към различни учебни предмети и имате свободата да ги променяте и адаптирате за целите на вашата класна стая. Ако искате да изведете учениците навън ви споделяме 3 игри подходящи за открити пространства и много ученици.
Четири ъгъла
В стандартизираните тестове много често има затворени въпроси с четири възможни отговора. Класната ви стаята има четири ъгъла. Какво съвпадение! Подгответе няколко въпроса с по четири възможни отговора върху материала, който изучавате. Определете по един отговор на всеки ъгъл (А, Б, В или Г) и ги споделете с учениците. Ако имате възможност, можете и да залепите листи с отговарящата буква във всеки ъгъл. Покажете въпроса на проектора или го напишете на дъската заедно с възможните отговори, а учениците трябва да отговорят, движейки се, като отидат в ъгъла на верния отговор.
Тази практика е забавна, но много бързо някои от учениците ще почнат да “преследват” по-добрите в класа и така да “копират” техния отговор. Решението? Направете някои от учениците “лъжльовци”. Преди всеки въпрос накарайте учениците да си затворят очите, обиколете стаята и леко докоснете няколко от тях по рамото. Обяснете им, че ако бъдат докоснати, те трябва да лъжат и да отидат в ъгъл, който не е верният отговор. Експериментирайте с 3-4 или повече лъжльовци или пък изненадайте класа, като докоснете всички. Не забравяйте да проверите и обясните отговора след всеки рунд!
Това или онова?
За тази практика ви трябват твърдения с два възможни избора, например “Куче или котка?”. Отредете едната част на стаята за първата възможност, а другата – за втората. Учениците ще трябва буквално да застанат на страната, която подкрепят.
Пратиката може да се ползва за опознаване и сплотяване на класа, а въпросите да са разнообразни, свързани с разнородни интереси (Футбол или баскетбол?), мнения (Богат и никому непознат или беден, но известен?), притежания (Имаш ли брат или сестра?) или хипотетични ситуации (Да се превърнеш в зомби или да се превърнеш във вампир?).
Можете да ползвате практиката и за урочната си цел. Особено добре работи по хуманитарни предмети, където често има морални дилеми или ситуации без обективно правилен отговор, но без проблем може да се адаптира и за научни предмети. Ето няколко примера:
- История: “Щеше ли да се освободи България без намесата на Русия?”
- Филофски цикъл: “Коя е по-силната емоция – любовта или омразата?”
- Български език и литература: “Коя е по-въздействащата глава в “Под игото” – “Радини вълнения” или “Представлението”?”
- География: “За или против контролираната емиграция?”
- Музика: “Кой стил е по-изискан – класика или джаз?”
- Изобразително изкуство: “Коя епоха в изкуството произвежда по-красиви творби – импресионизъм или сюрреализъм?”
След въпроса или въпросите може да организирате дебат или дискусия. Практиката може да е и начало на нов раздел, за да събудите интереса на учениците.
Парти
Кой не обича да се забавлява? Когато сме на празненство обикновено говорим с други хора и често сменяме събеседника си. Същата концепция можете да приложите и при разнообразни дейности в клас.
- Подгответе малки листчета с имената на известни личности, важни за предмета, който преподавате. Всеки ученик получава едно листче и трябва да подбере най-важните детайли от неговия живот и неговите постижения. След това организирайте “парти” с известните личности. Накрая може да накарате учениците да запишат какво ново са научили.
Друг вариант е да превърнете дейността в игра. Всеки ученик получава листче с известна личност, която залепя на челото си без да я поглежда, така че само другите да могат да я виждат. Целта е да задава въпроси с да или не на съучениците си, за да познае кой е. - Организирайте дейност от типа на “Намери някой, който…”. За целта подгответе списък с твърдения като “Миналата седмица бях на кино” или “Вярвам, че има извънземни”. Може да са забавни и немного сериозни или да са свързани с учебния ви материал. Учениците трябва да намерят съученик, за когото твърдението е вярно и да запишат името му. Това упражнение е много подходящо за часовете по чужд език като възможност за говорна практика.
- Просто им задайте въпрос, дилема или започнете дискусия и дайте на учениците възможност да се разходят из стаята и да разискват с различни съученици.
Ледоразбивачи и игри
Ледоразбивачи наричаме тези дейности, които имат за цел да “разчупят леда” между група хора, тоест да улеснят взаимоотношенията помежду им и да подпомогнат създаването на връзки и съвместната им работа. Ето два примера за ледоразбивачи, които изискват доста движение:
- Еволюция: Кажете на учениците, че ще трябва да еволюират! Всички започват като яйца и могат да вървят само приклекнали. За да еволюират, трябва да победят друго яйце в игра на камък-ножица-хартия. Ако загубят, намират друг опонент и пробват отново. Ако победят, се превръщат в кокошки (или петли), които вървят кудкудякайки и с ръце под мишниците, имитирайки пернатата птица. Играят на камък-ножица-хартия с други кокошки и когато победят се превръщат в (и имитират) маймуни. При следваща победа се превръщат в динозаври и след последната се превръщат в хора. При всеки стадий ще има един ученик, който няма да успее да еволюира, защото е загубил всичките си игри. Играта приключва, когато всички, освен четиримата “заседнали” на долни еволюционни нива, станат хора.
Ледоразбивачът може да се адаптира според учебния материал, като вместо животни, учениците еволюират от една идея (или нововъведение) от историята на предмета в друга. Например по физика учениците могат да еволюират според стадиите в развитието на модела на атома – на Далтон, на Томпсън, на Ръдърфорд, на Бор, на Чадуик и съвременния модел.
- Щит и меч: Всеки ученик избира двама съученици. Не им казвайте целта все още, но пояснете, че няма да е работа в екип. След това обяснете на учениците, че първият човек, когото са избрали, е техният меч, а вторият – техният щит. Тяхната задача е да застанат между двамата. Играта е изключително забавна и динамична и води до много комични моменти.
Ето и една игра, любима на новото поколение:
- “Сред нас” (базирана на хитовата онлайн игра Among Us)
Играта започва с това учениците да си затворят очите и вие тайно да докоснете двама-трима (според големината на класа). Те ще са измамниците. Тяхната цел е да елиминират другите. Всички се събуждат и имат възможност свободно да се разхождат из класната стая. Задължително е обаче, когато се разминават с друг, да го гледат право в очите. Измамниците елиминират другите като им намигват, а веднъж елиминиран, играчът трябва да отиде в определен от вас ъгъл на стаята и напуска играта. Ако друг играч забележи това, той може да докладва на вас и ако е прав (т.е. докладваният човек е измамник), то измамникът напуска играта. Играта приключва, когато останат само измамниците или когато всички измамници са елиминирани.
За да направите играта още по-забавна и по-близка до онлайн оригинала ѝ, задайте на всички малки задачки, които трябва да вършат по време на игра. Например да прелистят три книги на лавиците, да нарисуват коте на дъската, да преместят молива на съученик и т.н. Така учениците ще трябва да се движат и играта няма да е в застой.
Движението има безспорни ползи за образователния процес. От една страна, има дейности, които директно го изискват и правят ученето по-забавно, а запомнянето – по-устойчиво. От друга страна, е доказано, че честите почивки за раздвижване ободряват мисловната дейност и подпомагат научаването на нови факти. Така че започнете следващия си урок с малко движение и се убедете колко по-ангажирани ще са вашите ученици!
Смехът ше сплоти класът ви и ще ги разведри, като им помогне да сменят фокуса си и да бъдат по-ангажирани в дейностите след това. Погледнете колекцията ни по темата за игровизацията и научете как може да използвате игрите като образователен метод.
За написването на статията са използвани ресурси от Edutopia, Edweek и Dramatrunk.