Когато Тодора Попова за първи път поема заниманията по интереси с първокласниците в ОУ “Александър Георгиев – Коджакафалията”, град Бургас, тя вече има ясна визия, че социално-емоционалните умения (СЕУ) са критично важни за изграждането на хармонична среда за учене. Г-жа Попова има предишен опит с по-големи ученици. През това време тя забелязва как липсата на умения за общуване и емпатия може да доведе до затруднения в сътрудничеството между учениците и до трудно разрешаването на конфликти.
„Ако започнем да говорим за тези неща с децата още в началото на училищния им път, можем да променим тяхната нагласа и да изградим устойчиви основи за бъдещето“, споделя г-жа Попова.
Учителката се основава на своя опит и създава „Добрите обноски“ – програма за занимания по интереси за ученици в 1. клас. Методите на обучение, които се използват са ролеви игри, творчески задачи и практически упражнения. Първокласниците се учат как да използват „вълшебните думи“ – моля, благодаря и извинявай – в различни ситуации от ежедневието. Целта на добрата практиката е не само да се подобри комуникацията между учениците, но и да се развият емпатия, уважение и емоционална интелигентност.
През учебната 2024/2025 г. в клуба участват 19 първокласници, а г-жа Тодора Попова има амбициозни планове за включване на родители и още дейности. Добрата практиката „Добрите обноски“ е доказателство, че иновативните подходи могат да трансформират училищната среда. А ето през какво трябва да преминете, за да приложите добрата практика и във вашето училище.
КАК ДА ПРИЛОЖИМ?
Подготовка
Първата стъпка в подготовката за прилагането на добрата практика е да се идентифицират основните нужди на учениците в контекста на училищната среда. Ключов елемент от подготовката е изготвянето на тематично разпределение, което включва разнообразие от теми и дейности, насочени към развитие на социално-емоционални умения, учтиво общуване и сътрудничество. Това разпределение осигурява последователност и яснота в изпълнението на програмата.
Основни дейности през учебната година
- Запознаване с основните концепции: В първите занятия децата научават за „вълшебните думи“ (моля, благодаря, извинявай) чрез историята за „Ели и вълшебните думички“. Учениците участват в дискусии и ролеви игри, за да осмислят значението на добрите обноски.
“В една от ролевите игри, децата трябва да играят гости на рожден ден, където тренират как да отговарят учтиво на покана, дори ако не могат да присъстват”, разказва Тодора Попова.
- Творчески задачи: Всеки ученик получава буква за оцветяване, която заедно с останалите образува важните думички. Първокласниците изработват табла, които служат като визуално напомняне за вълшебните думички.
- Използване на иновативни подходи: Учителката използва инструмента Suno AI за генериране на музика, за да направи правилата в класната стая забавни и лесни за възприемане. С помощта на платформата тя създава мелодия, която допълва написания от нея текст за песента. Тази песен се превръща в запомнящ се елемент от занятията и подпомага учениците в затвърждаването на правилата. Създаването на песен с помощта на AI прави правилата в класната стая по-забавни и лесни за запомняне. Децата ежедневно я пеят, като я превръщат в ритуал на класа.
- Стимулиране на добри постъпки: Чрез „Кутия за добри дела“ родителите се включват в процеса, записвайки добрите дела на децата. Тези бележки се дискутират в часа на класа, насърчавайки положителното поведение.
“Една бележка гласи: „Днес помогнах на мама да сложи масата за вечеря.“ Когато е прочетена в класа, останалите ученици аплодират своя съученик”, споделя с вълнение госпожа Попова.
- В обувките на другия: Учениците се поставят в различни социални ситуации, за да преживеят емоциите и предизвикателствата на другите. Това спомага за развитието на емпатия и по-добро разбиране на социалните норми.
Учителката разказва за уроците, които току що са преживели първокласниците: “В два от уроците първокласниците научават основни правила за обноски на масата чрез практическо упражнение и ролеви игри. В първата част учениците се учат как да подготвят масата – поставяне на чинии, прибори и салфетки на правилните места, както и как да посрещат гости с усмивка и уважение. Втората част се фокусира върху поведението по време на хранене: как да държат приборите, как да използват салфетката и как учтиво да откажат или да изразят мнение, когато храната не им харесва.”
Иновативност на практиката
Добрата практиката „Добрите обноски“ е иновативна с това, че интегрира социално-емоционалното обучение по интерактивен и творчески начин. Използването на технологии като AI за създаване на песни и илюстрации прави процеса по-интересен за учениците, докато участието на родителите укрепва връзката между училището и дома.
ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?
Конкретни резултати от практиката
Качествените резултати от прилагането на добрата практиката включват подобряване на комуникационните умения и управлението на емоциите. „Всеки ден децата пеят песента за правилата и сами започнаха да ги прилагат в ежедневието си“, споделя г-жа Попова. Стремежът е да не се стига до трудни за разрешаване конфликтите между учениците, както и по-добра екипна работа.
Ползи от подобен тип практика
Експертите по социално-емоционално учене подчертават, че ранното развитие на тези умения води до по-добро управление на стреса, по-добра концентрация в учебния процес и по-голяма мотивация за учене. Учениците стават по-съзнателни за собствените си емоции и проявяват повече разбиране към другите.
„Първокласниците сами започнаха да споделят добри дела и да дават идеи за нови инициативи в класа“, допълва г-жа Попова.
Надграждане и адаптивност
Добрата практиката „Добрите обноски“ може да бъде адаптирана за различни възрастови групи и училищни контексти. Темите могат да се разширят за учениците в прогимназия с фокус върху управлението на конфликти и лидерството. Въвеждането на творчески задачи и сътрудничество между ученици и родители добавя приобщаващ характер към практиката. „Искам да включа и родителите в бъдещите ни дейности, за да направим тази връзка още по-силна,“ уточнява учителката.
Приобщаващ характер на практиката
Добрата практиката е достъпна за всички ученици независимо от техните индивидуални нужди. Ролевите игри, песента и творческите дейности предлагат различни форми на изразяване, които ангажират всяко дете според неговите интереси и възможности.
„Тази практика ни показва, че е възможно да изградим не само добри ученици, но и добри хора,“ споделя г-жа Попова.