Топ 10 на най-дразнещите въпроси в клас – бързи отговори и полезни съвети

В класната стая често се изправяме пред предизвикателни въпроси от страна на учениците. Тези въпроси често отразяват техните притеснения и представи относно учебния процес. Можем да отговорим на тях с чувство за хумор, но също така е важно да се замислим дали не можем да подобрим учебния процес за всички участници.

1. “С оценка ли ще е?”

Често чуваме този въпрос в класната стая. Понякога ни се струва, че учениците ни се интересуват повече от оценките, отколкото от това какво ново ще научат и какви умения ще придобият. 

  • Как да отговорим: “Не, правим това просто за забавление.”
  • Полезен съвет: Помогнете на учениците да се наслаждават на учебния процес, като изместите фокуса от формалното оценяване. Обяснете им, че оценяването допринася за тяхното личностно развитие и ги стимулира да се учат от грешките си. Помислете дали вие самите не отделяте много внимание на оценките, които поставяте на учениците. Попитайте ги дали у дома обсъждат представянето им в училище и по какъв начин родителите реагират на резултатите в училище. 

2. “Трудно ми е!”

Като учители ние непрекъснато полагаме усилия да представяме новата информация на лесен и достъпен език, като използваме различни методи и средства. Понякога учениците очакват всичко да бъде лесно и бързо разбираемо, и това е нормално. 

  • Как да отговорим: Е, да, не е като разходка в парка.
  • Полезен съвет: Макар и дразнещи, а понякога и прибързани, тези коментари са искрени и дават ценна информация за децата, които изпитват затруднения при усвояването на учебния материал. Предложете допълнителна помощ и ресурси, които да подпомогнат разбирането. Помислете дали материалът, който преподавате, е подходящ и дали е адаптиран за възрастта и познавателните възможности на децата. Насърчете учениците да се обръщат към вас за подкрепа. За да помогнете на учениците да се справят с предизвикателствата, изпробвайте готов урок за преодоляване на трудностите. 

3. “Това защо трябва да го учим?”

Често този въпрос може да отразява липса на интерес или липса на разбиране на учебния материал. Влагаме толкова време и енергия в преподаването на новите знания и такива въпроси откровено могат да ни подразнят. 

  • Как да отговорим: “Защото тайно планираме да ви направим гении, които да завладеят света!”
  • Полезен съвет: Споделяйте с учениците причината да учат определени неща. Дайте им задача за у дома и им обяснете къде биха намерили приложение на усвоените знания. Децата притежават естествено любопитство, затова се опитайте да изместите фокуса от оценките и тестването на знанията, като им споделите къде могат практически да приложат наученото. Изпробвайте проектно-базирано обучение, за да представите реалната страна на изучаваните явления. 

4. “Това задължително ли е?”

Понякога ни се струва, че учениците се опитват да избегнат усилията и отговорностите. Истината е, че и ние, възрастните, също понякога си задаваме този въпрос. 

  • Как да отговорим:Разбира се, че е задължително. Та нали се готвим да спечелим световната олимпиада!” 
  • Полезен съвет: Обяснете значението на учебната програма и как тя помага на учениците за бъдещите предизвикателства, с които ще се сблъскват в живота си. Използвайте повече проекти и практически задачи. Това ще помогне на децата да разберат как да приложат наученото в реалния живот и ще направи учебния процес по-интересен. Вашата позитивна нагласа и ентусиазъм към учебния материал могат да бъдат заразителни. Ако учениците видят, че вие вярвате, че това, което преподавате има смисъл, те също ще започнат да го възприемат сериозно. 

5. “За какво ни е тази математика, защо я учим?”

Често се случва да бъдем разочаровани, когато учениците не виждат стойността на нашите усилия или пък не реагират със същия ентусиазъм, който ние влагаме в преподаването на учебния материал. 

  • Как да отговорим:Защото се надяваме всички да станете най-великите математици, разбира се.”
  • Полезен съвет: Демонстрирайте как математиката е свързана с реалния свят и как развива логическото мислене. Покажете как тази дисциплина се използва в различни професии и в ежедневни ситуации като пазаруване, готвене или планиране на пътуване. Включвайте повече игри, които правят ученето забавно. Разкажете истории за успешни личности, които използват математиката в своята работа, дори и да не са математици.

За да вдъхновите учениците, изпробвайте тези 5 стратегии, с които да преборите негативните нагласи към математиката.  

6. “Защо аз?”

Понякога учениците не разбират колко е важен и ценен техният принос и личното им участие в учебния процес, или пък си мислят, че сме ги “нарочили” и затова искаме да ни отговорят на някой въпрос.

  • Как да отговорим: “Защото си спечелил училищната лотария!”
  • Полезен съвет: Обяснете на учениците, че е необходимо всеки да участва в учебния процес. По-често окуражавайте учениците за усилията, които полагат и за участието им, дори когато отговорите не са съвсем правилни. Това ще ги насърчи да участват още по-активно. Въведете система за ротация, например колело на късмета. По този начин всички деца ще имат възможност да отговарят на поставени въпроси и да участват в различни дискусии. Стремете се да изградите такава атмосфера в класната стая, в която грешките са част от ученето, а не повод за присмех. Учениците ще бъдат по-склонни да участват, ако се чувстват подкрепени.

7. “Проверихте ли тестовете?”

Този въпрос ни напомня за всички задачи, които очакват нашето внимание. От друга страна, такива коментари звучат като несигурност от страна на учениците относно вниманието, което учителят отделя на тяхното представяне.

  • Как да отговорим: “Разбира се, но предпочитам да ги запазя за специален повод!”
  • Полезен съвет: Установете ясни срокове за проверката на тестовете. Това ще снеме напрежението от учениците. Задайте по-късен срок, а ако проверите работите им по-рано от очакваното, те ще останат приятно изненадани.  

8. “Колко време остава до края на часа?”

Този въпрос винаги ни кара да мислим, че учениците се фокусират само върху оставащото време от часа. Мислим си, че часът за тях е скучен и че не е приятно изживяване. 

  • Как да отговорим: “Времето лети, когато се забавляваш, нали?”
  • Полезен съвет: Вместо да се съсредоточавате само върху отброяването на времето, предизвикайте учениците с интересни и стимулиращи задачи. Поставете таймер за определена задача и поощрявайте учениците да работят ефективно за времето, с което разполагат.  Използвайте дигитални технологии в часа под формата на интерактивни игри, за да стимулирате интереса на децата. Изпробвайте някои от тези онлайн игри за ефективна проверка на знанията.  

9. “Колко точки са за тройка?”

Този въпрос поставя акцент върху самата оценка, без да обръща внимание на учебния процес и личното развитие на учениците. За учителя, който се стреми да насърчава учениците да дават най-доброто от себе си, това може да бъде демотивиращо.

  • Как да отговорим:Достатъчно, за да се почувстваш като победител.”
  • Полезен съвет: Насърчете учениците да се стремят към по-високи постижения със съзнанието, че все пак оценките са само един от аспектите на учебния процес. Припомнете на учениците, че могат да дават максимума от себе си, без да очакват конкретен резултат. Окуражавайте усилията, които полагат. Използвайте ученическо портфолио, за да фокусирате подрастващите върху продуктите от тяхната работа, а не единствено върху оценката, която получават. 

10. Коментари от колеги учители: “Толкова си може.”, “Няма смисъл да участваш, никакви точки няма да изкараш.”, или пък “От тези ученици не очаквам нищо по предмета си.”…

Подобни коментари показват липса на вяра в способностите на учениците. 

  • Полезен съвет: Бъдете позитивни, когато говорите за възможностите на учениците с вашите колеги. Винаги търсете и подчертавайте техните силни страни. Използвайте позитивен език в комуникацията си с други учители. Дори в началото да ви гледат с недоумение, вашият ентусиазъм и позитивизъм може да зареди всички в екипа. Ето и няколко съвети, които да ви помогнат да поддържате мотивацията си за работа през учебната година. 

Приемете тези въпроси като възможности за подобрение. Замислете се за стила на преподаване и начина, по който взаимодействате с учениците. Това ще създаде по-позитивна и ангажираща учебна среда, в която учениците ще се чувстват подкрепени и мотивирани.

Още полезни статии:

Модератор
Ученическо участие и активизъм

Модератор

За ефективната работа в група и постигането на целта всеки да слуша активно и да цени различното мнение е необходимо във всички отбори да има

Как да окуражим учениците да си пуснат камерите
Дигитално образование и технологии

Как да окуражим учениците да си пуснат камерите

Учителите, които преподаваме в гимназиален етап, знаем, че учениците рядко пускат камерите си по време на дистанционно обучение. Можем да ги накараме насила със закани

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.