fbpx
Без категория За родители

Ползи от свиренето на инструмент за развитието на емоционална интелигентност

Ползи от свиренето на инструмент за развитието на емоционална интелигентност

Тази гост статия е разработена от екипа на Сдружение за изкуство и култура „Мюзик Плей“.

Неслучайно още древните гърци определят музиката като основно средство редом до гимнастиката за възпитание. През хилядолетията тя се е доказала като огромна сила, която може да бъде полезно използвана в развитието на емоционалната интелигентност на нашето дете. Редица изследвания доказват, че заниманията с музикален инструмент активират различни области на мозъка и допринасят изключително много за неговото развитие.В днешната статия ще проследим какво дава изучаването на инструмент на нашите деца и защо е важна част в израстването им.

Търпение

Един от основните проблеми на днешното дигитално общество е липсата на търпение. Когато всичко е на клик разстояние, забавянето или изчакването може да се окаже изнервящо за възрастните, а какво остава за децата, които тепърва се социализират и се обучават как да се държат в обществото. Овладяването на музикален инструмент не може да стане с един клик на мишката или с ускорен курс. Дори не можем да обещаем, че едно дете ще стане виртуоз след едноседмичен курс. Но нека това да не звучи обезкуражаващо. Напротив, именно нуждата от търпение, за да се порадват децата на плодовете от техния труд, прави успехите им толкова ценни и важни за тях. Така те се научават, че няма нищо невъзможно, че всичко красиво и важно се нуждае от време. Ако нещо е трудно, просто му трябва малко повече време. Така те успяват да повярват, че могат да постигнат всичко. Научават се да насочват емоциите си в креативна посока.

Труд

Още един много важен момент в порастването е научаването на полагане на труд. Всички ние, когато видим как пробягват магически пръсти по изящната арфа или когато чуем виртуозни пасажи, изпълнени по черно-белите клавиши на пианото, или чуем любима група и искаме мигновено да засвирим същата мелодия, осъзнаваме, че не е толкова лесно… даже въобще. Какво се случва най-често тогава? Когато едно дете, на 6 години например, започне да свири на пиано с огромно желание, с всички пръсти, върху всички клавиши, достигне до момента да може да изпълнява всичко, което чуе и му харесва, обикновено изживява една първоначална криза – сблъсъкът, че трябва да положи труд, за да може стъпка по стъпка да достигне до заветната мечта. Осъзнаването, че не ставаш музикант с натискането на бутона „play“, е сурово, но тук се появява най-добрият приятел на търпението – трудът. Тази комбинация е гаранция за добри резултати!

Повишава личната дисциплина

Както отбелязахме дотук, правенето на музика изисква време, усилия и последователност, за да се постигнат резултати. Ако ентусиазмът може да е достатъчен, за да се започнат уроците по музикален инструмент, то без дисциплина и воля детето няма да удържи енергията си, докато постигне първите си окриляващи резултати. Дисциплината е важна за всеки един аспект от живота на детето и е нужно да се развие възможно най-рано.

Увереност

Процесът на изучаване на музикален инструмент е път към представянето на наученото пред други хора. Дали това ще бъде учителят, продукция или концерт, то свиренето пред публика изисква увереност, която ще е полезна в изграждането на емоционалната стабилност на детето. Музиката има силата да помогне на всеки да успее без притеснение да излезе пред хора, да се представи, да се освободи от задръжки и комплекси.

Подобряване емоционалното възприятие

През 2009 г. European Journal of Science изследва връзката между музикалното обучение и разбирането на емоциите на събеседника, закодирани в интонацията и гласа му. Те открили, че тези, които са музикално обучени, по-добре разбират всякакви промени. Това е така, поради спецификата на абстрактния език на музиката. Например вълнението се предизвиква чрез динамика или повишаване на височината на тона. Всичко това помага да се открият не само емоциите, носени от музиката, но и емоциите зад думите на хората.

Музиката помага още в ранното развитие на бебетата

В проучване на университета Макмастър са участвали едногодишни бебета в интерактивни музикални класове. Тези класове са включвали дейности, като например да се научат да пеят конкретни песни и да свирят на ударни инструменти с родителите си. Изследователите открили, че бебетата, които са участвали в интерактивните музикални класове, се усмихвали по-често и можели да общуват по-добре, били по-малко разтревожени, реагирали по-благоприятно на тонална и благозвучна музика (за разлика от атоналната и дисонансна музика) и имали по-напреднали мозъчни реакции при чуването на музикални тонове.

Музиката повишава коефициента на интелигентност при децата

Националният център за биотехнологична информация насочва проучване, включващо група немски ученици от началните класове, за да проследи ефектите от музикалното обучение. Те сравняват три групи: тези, които свирят на инструмент; тези, които не свирят на инструмент; и тези, които не свирят на инструмент, но имат член на семейството, който свири. Те открили, че невербалният коефициент на интелигентност на тези, които свирят на инструмент, е най-висок. Освен това тази група има най-малко правописни грешки.

Към списъка може да добавим още много, но най-важното е личното преживяване и приятелствата, които децата създават, когато навлизат в света на музиката.

Източници:

https://pianopower.org/16-benefits-of-playing-an-instrument/

https://youtu.be/R0JKCYZ8hng

https://www.learningpotential.gov.au/articles/musical-benefits

От учители за учители

Абонирай се, за да получаваш безплатни статии и ресурси.