“От учебниците към юртите” – проект по история за живота на древните българи

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Цели по умения и предметно знание:

  • придобиване на знания за древните българи, техните жилища и начин на живот
  • развиване на творчески и практически умения;
  • изграждане на отговорност и ангажираност към учебния процес;
  • развиване на критично мислене;
  • работа с различни материали;
  • изграждане умения за сътрудничество.

Необходими материали:

  • вълна, дърво, конопена връв и др.;
  • материали, подходящи за направата на древните жилища

Много ученици мислят за часовете по история и цивилизации като за безкраен поток от битки и войни, имена и дати, фигури и лидери, които са трудни за запомняне. “Само с обяснения децата не могат да се докоснат до важни моменти от историята,… затова им предлагам често практически дейности.”, споделя Милка Славова – учител по история в ІХ ОУ “Веселин Ханчев”, Стара Загора.

Практиката “От учебниците към юртите”, която ви представяме в тази статия, е точно такъв иновативен образователен проект, проведен от г-жа Милчева в шести клас. Основната идея е децата да придобият конкретни знания за живота на древните българи, за техните обичаи и жилища, както и да развият уменията си за сътрудничество и работа в екип. Учителката си поставя за цел да разшири перспективата на учениците си, но също така и да ангажира родителите им в проектната дейност. 

КАК ДА ПРИЛОЖИМ?

Стъпка 1: Въведение в темата

Началото на проекта включва кратко представяне на живота, поминъка и религията на древните българи, с фокус върху това, което знаем днес за техните жилищата – юртите. Г-жа Славова обяснява на учениците, че българите са били част от Великото преселение на народите и в онзи период не са имали трайни жилища.

Стъпка 2: Изследване и анализ

Основната цел на този етап е децата да се ангажират. Учителката им предоставя за четене информация за изграждането на юртите, децата разглеждат и снимки на възстановена юрта в с. Неофит Рилски до Варна. По време на часовете те се запознават с материалите, използвани за изграждането на древните български жилища. По този начин шестокласниците се мотивират да работят по собствени макети на юрти. 

Стъпка 3: Творческо проектиране

Учениците получават възможност сами да решат дали искат да работят в групи, или индивидуално. За г-жа Славова е важно при работата в екип да няма напрежение и всичко да се случва с интерес и лекота. Шестокласниците предварително обсъждат каква ще бъде големината на юртата, която ще изработят, какви материали ще използват и от какви инструменти ще имат нужда. 

Стъпка 4: Изработка на юртите

След като са добили представа как искат да изглеждат собствените им древни жилища и получават одобрение на дизайна си от учителката, учениците пристъпват към реализацията на своите идеи. Децата съчетават традиционни и съвременни техники и използват за юртите си материали като вълна, дърво, глина и конопена връв. Ако срещат трудности, те могат да се допитват до учителката си за съвет, а важна част от процеса е и подкрепата от страна на родителите им. За направата на макетите класът разполага с един месец. 

Стъпка 5: Представяне и обратна връзка

В края на проекта учениците представят своята миниатюрна юрта пред класа – споделят от какви материали е изработена и как са изразили себе си чрез творческия процес (какво са добавили от себе си). След всяко представяне следва сесия за обратна връзка, по време на която съучениците и учителят правят коментари, задават въпроси и споделят своите предложения за подобрения. Този процес допринася за развитието на аналитични умения в учениците.

Стъпка 6: Експозиция

Миниатюрните юрти се представят и на изложба в училището, където шестокласниците споделят своите усещания и опит с родители и други учители. По време на изложбата авторите застават до творенията си и обясняват на всички посетители на училището, които се спират пред макетите на древните жилища, какво представляват юртите и каква е била тяхната функция. Този момент служи за укрепване на увереността на децата в резултатите на техния труд. 

“От учебниците към юртите” - проект по история за живота на древните българи

Стъпка 7: Интеграция в образователния процес

Миниатюрните юрти се интегрират в учебния процес като образователен ресурс, който учениците използват с цел демонстрация и споделяне на знания със съученици и дори учители.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ И КАК ДА НАДГРАДИМ?

Проектът насърчава децата да бъдат активни участници в своя образователен процес. Те са мотивирани да изследват, да търсят информация и да прилагат усвоените знания. Всеки ученик има възможността да споделя своите собствени културни истории и изживявания в рамките на проекта.

“Този проект може да бъде успешно приложен в различни контексти и с различни групи ученици, като се адаптира към конкретните образователни цели и потребности на децата. Въвеждането на технологии като виртуална реалност може да разшири преживяването на учениците, позволявайки им да изследват древни български юрти във виртуална среда. Това може да бъде стимулиращо и иновативно допълнение към проекта. Може да се осъществи и сътрудничество с местни общности и музеи, като това ще предостави допълнителни ресурси и експертиза. Такава партньорска работа би обогатила учебния процес и би насърчила взаимодействието между училището и общността. Проектът може да бъде разширен и като се включат ученици от различни класове или дори от различни училища. Това ще насърчи обмен на идеи между различни групи ученици.”, допълва г-жа Славова.

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

Необходимо е да влезете в своя профил, за да гласувате за тази практика.

Още полезни статии:

Разпределяне на роли на ротационен принцип
Работа в екип

Разпределяне на роли на ротационен принцип

След като учениците свикнат да работят по групи на случаен принцип, може да надградите, като приложите стратегията за разпределяне на роли на ротационен принцип. В

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.