Винаги, когато изучаваме лексика от темата “животни”, учениците ми проявяват голям ентусиазъм. Нетърпеливи са да разкажат за домашните си любимци, за животните, които искат да имат, за интересни представители на фауната и за различни застрашени видове. Разбира се, всичко това се случва под формата на устна “дискусия” в часа (къде на български, къде на немски). Но когато задачата е писмена, ситуацията е съвсем различна и резултатът е понякога отчайващ – описанието се състои буквално от две изречения: “Това е моята котка. Тя е черна и се казва Пуфи.”
Ако и вие като учители по чужд език сте възлагали създаването на текст-описание и сте се сблъсквали със затруднението на по-малките ученици да се справят… то обяснителното рисуване е нещо, което непременно трябва да опитате!
Защо тази техника работи?
Техниката “Обяснително рисуване” повишава степента на усвояване на учебния материал, защото използва визуални опори. А ние учителите знаем, че нагледно-образното мислене е преобладаващо в детска възраст.
Визуалната памет при повечето ученици е силно развита и ние трябва непременно да имаме това предвид, когато преподаваме.
Използването на визуални методи е важно в съвременния свят, когато информацията, която възприемаме чрез зрението, е в пъти повече от тази, възприемана чрез слуха. Броят на децата, които приемат информацията предимно чрез очите, а не чрез ушите, се увеличава.
Какво представлява техниката “Обяснително рисуване”?
Пригответе се за колективно рисуване с инструкции от ваша страна! Вие ще рисувате на дъската, а учениците – на отделен лист или на празна страница в тетрадките си. Рисуването става поетапно: първо кръгче за главата, след това две триъгълничета за уши и т.н.
След като нарисувате заедно съответната част, запишете това, което изобразявате. Например:
“Главата на котката е кръгла. Тя има две заострени уши. Нослето е малко и розово, а очите – зелени. Има дълги мустаци. Тялото й е заоблено. Има меки лапи с остри нокти. Опашката е дълга.”
Нека учениците да оцветят котката и в зависимост от избрания цвят да запишат например “Козината ѝ е…”.
След приключване на рисунката, помолете учениците да прехвърлят текста “на чисто” в тетрадката си. Припомнете им, че текстът трябва да съдържа 3 части:
Увод (кой, кога, къде… Например: “Това е котката, която искам да имам. Тя се казва…”);
Изложение (историята или в случая описанието);
Заключение (обобщение, мнение, отношение… Например: “Аз обичам моята котка, защото….” или “Това е най-… котка на света”).
Нека с ваша помощ децата да подредят изреченията последователно, да ги отделят в абзаци и да поставят заглавие.
Преди да приложите техниката, се уверете, че в класната стая разполагате с достатъчно резервни материали за рисуване – цветни моливи или флумастери, бели листа. Ако не се чувствате уверени в своите артистични способности, първо изтренирайте рисунката у дома.
Какви са предимствата на тази техника?
С помощта на инструкциите писменият разказ се оформя поетапно, от частите към цялото. Обръща се повече внимание на детайлите, затова описанието става по-пълно и по-точно. Процесът по създаването на текст протича неусетно, а децата се забавляват. Със сигурност докато изпълняват задачата, те ще сравняват своите творения и вероятно ще се кикотят от удоволствие!
Освен в чуждоезиковото обучение, обяснителното рисуване е съвсем приложимо и за часовете по български език и литература в начален етап. А защо не и при работата с деца-билингви, за които българският език не е майчин!
Почувствахте ли се предизвикани? С нетърпение очакваме да споделите личните си впечатления от обяснителното рисуване!
За още интерактивни методи и стратегии за креативно писане може да потърсите вдъхновение тук!
Техниката “Обяснително рисуване” си заимствах от статията “Мотивиране на учениците за създаване на собствен текст” на г-жа Мариета Йорданова, старши учител в начален етап в ОУ “Иван Вазов”, гр. Силистра.