Учениците създават интуитивна рисунка, която да онагледи чувствата, които изпитват в момента
Самоосъзнатост – дейността развива емоционалната осъзнатост на учениците, стимулира способността за себеизразяване и проявата на индивидуалност посредством изкуството, което създават.
Един учебен час – 40-45 мин.
Материали за рисуване, листи.
Стъпки за изпълнение на дейността
Въведете, като попитате учениците какво определение могат да дадат на думата “интуиция”. Подтикнете ги да споделят в кои моменти чувстват, че са най-интуитивни. Обяснете, че интуицията е по-скоро чувство, което изпитваме, без да мислим.
Продължете, като представите на учениците примерни рисунки на творци. Покажете им и Ваша творба, ако разполагате с такава и споделете как сте се чувствали, докато рисувате.
Обяснете за ефекта, който тази дейност е имала върху Вас. Поговорете за различни техники, които учениците могат да използват.
Концентрирайте вниманието на учениците върху това, че с тази дейност Вие не оценявате техните способности да рисуват и че целта на упражнението е да изразят какво чувстват върху лист хартия.
Пуснете релаксираща музика и започнете работа.
Подтикнете ги да помислят за емоциите и чувствата, които изпитват в момента и да ги използват като основа за творбата им.
Съдействайте на тези, които имат нужда от помощ. Поддържайте спокойна атмосфера в класната стая.
Накрая помолете учениците да поставят интересно заглавие на рисунката си или кратко послание, което да им напомня за емоциите, които са изпитвали, докато рисуват, например: “Чувствам се спокоен и добър”, “Любимите ми цветове” или “Красиви цветя”.
Помолете учениците да погледнат отново завършените рисунки дискутирайте следните въпроси:
- Как се чувствахте, докато рисувахте този час? Какво ви хареса в това упражнение?
- Открихте ли нови чувства и емоции, които изпитвате благодарение на тази задача? Бихте ли споделили какви?
- Следвахте ли интуицията си, докато рисувате?
- Как тази задача ви помогна да разсъждавате повече върху емоциите, които изпитвате?
- Бихте ли пробвали да рисувате интуитивно отново? Защо?
Възможно е предварително да определите тема, по която да рисувате, както и да реализирате дейността по групи.
Предложете на учениците да реализират дейността и у дома, като прилагат принципите на интуитивното рисуване заедно с техните родители и близки. Нека създадат семейна рисунка, която да включва чувствата на всеки.