Обобщаване на основната идея със свои думи

Pens over a notebook

Нужно е учениците първо да прочетат внимателно текста. След това в рамките на 2-3 изречения със свои думи да го перифразират, изолирайки основната идея. Накрая коментират отговорите си, като може да се допълват или поправят.

Резултат: Учениците се научават да тълкуват важната информация от текст и да обобщават основната му идея.

Примерна инструкция
Имате 3-4 минути да прочетете текста. След това разполагате с 6 минути да обобщите основната идея със свои думи в 2-3 изречения.

Предимства на стратегията

  • Научават се да използват синоними в речта си;
  • Могат да се допълват един друг или да се поправят;
  • Работят с различни видове текстове на по-високо ниво.

За тази стратегия е добре да имаме предвид, че:

  • съществува вероятност учениците погрешно да разберат фразата „основна идея” и да не се справят със задачата;
  • ако имат непознати думи, термини, фрази, възможно е да не могат да формулират сами идеята;
  • някои ученици могат да се сблъскат с трудно формулиране на основна идея в малко изречения.

Още полезни статии:

Четивна грамотност

Кои елементи изграждат четивната грамотност?

Формирането на четивната грамотност е продължителен процес, който започва още от първите месеци в училище и преминава през усвояване на умението за четене на различни

Pens next to a textbook
Четивна грамотност

Записване на въпрос и със стрелки към него записване на цитати от текста, които са пряко свързани с питането

Нужно е учениците първо да прочетат текста, след това въпроса. Разполагат с 2-3 минути да свържат със стрелки няколко цитата от текста с въпроса. След

Boy in front of white board
Четивна грамотност

Перифразиране на думи на автора със свои думи

Учениците прочитат внимателно текста. След това имат 6-7 минути да открият местата, където авторът показва отношението си към него, и да перифразират неговите думи, като

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали