6 причини да отглеждаме домашен любимец в класната стая (+идеи какъв да е той)

Интерактивното обучение винаги е добър вариант да помогнем на децата да усвоят и да затвърдят учебния материал. Освен знанията по основните предмети, учителите работим усилено да научим децата на важни социални умения и отговорно поведение, които да ги подготвят за реализирането им в света на възрастните.

Домашният любимец е чудесен начин за подобряване на атмосферата в класната стая и превръщането ѝ в едно по-уютно, “по-свое” място, къде учениците да се чувстват добре. Въпреки че има известна работа, свързана с това начинание, има много предимства както за учителите, така и за учениците.

Стимулира ученето

Наличието на домашен любимец в класната стая може да подобри ученето, като включи елементи на ПБО в учебния процес. Редовният урок по математика може да “оживее”, когато учебният материал се използва, за да се изчисли колко храна изяжда любимецът, колко тежи или каква част от денонощието прекарва в сън. Използван в час по литература, той може да бъде в основата на творчески задачи за писане, които могат да станат наистина интересни и вълнуващи, поставени в един по-необикновен контекст. Такава задача би могла да бъде учениците да напишат разказ от първо лице за “Един обикновен ден през погледа на костенурката Сами” или “Хрониките на едно морско свинче”. В уроците по природни науки, история и география също могат да бъдат включени най-разнообразни задачи, свързани с домашния любимец. Учениците могат да изследват естествените местообитания на вида, различните климатични фактори, влияещи върху разпространението му, миграционните пътища, жизнения му цикъл, еволюцията на вида или използването му от човека през годините.

По този начин всеки предмет може да се трансформира в нещо ново и интересно, а учениците ще бъдат мотивирани да учат и да прилагат новите си знания.

Учи на отговорност

Освен в усвояването и прилагането на нови знания по различните дисциплини, домашният любимец помага на учениците да бъдат и по-отговорни. За домашния любимец в класа трябва да се полагат грижи – да се храни ежедневно, да му се дава прясна вода, да се почиства, да се следи здравословното му състояние и др. Учителите могат да помогнат на учениците да се научат как да се грижат за своя любимец и да им възлагат задачи всеки ден. Освен това, учениците трябва да му осигурят условия, в които да се чувства в безопасност. Когато са отговорни за нещо, което е малко и крехко, това учи децата на доброта и грижа. Понякога през празниците или уикендите учениците може да вземат домашния любимец със себе си, ако това е възможно. Това ги учи на още по-голяма отговорност, тъй като те трябва да се грижат правилно за животното, когато то е далеч от класната стая. Този вариант обаче е приложим само за любимци, които лесно могат да бъдат местени и не може да се използва за животни, които се отглеждат в аквариум.

Повишава емоционалната интелигентност на учениците

Животните могат да помогнат за облекчаване на стреса и тревожността и да регулират дишането и сърдечната честота. Болниците и терапевтичните центрове използват животни, за да помогнат на децата и възрастните да се чувстват по-спокойни. Домашният любимец в класната стая може да осигури подобно усещане за мир и спокойствие, да подобри психическото и емоционалното здраве на учениците. Децата, които се грижат за животни, обикновено имат по-малко затруднения в социалните си взаимодействия и в изразяването на емоциите си. Освен това, те по-рядко проявяват апатия, агресия или протестно поведение, по-малко вероятно е да изпитват силен стрес или да изпаднат в състояние на депресия. Домашният любимец в класната стая може да се превърне в незаменима подкрепа за ученици, които се чувстват самотни, нямат много приятели или се чувстват отбягвани от съучениците си.

Обогатява преживяванията в класната стая

Домашният любимец в класната стая създава поводи за разговор между учениците и ги сплотява. Той внася положителна емоция в класната стая и повишава желанието на учениците да идват на училище. Вместо да се чувстват задължени да ходят на училище, децата се вълнуват от възможността да бъдат в класната стая и да общуват с домашния си любимец. Правенето на проекти, писането на домашни и ученето на нови уроци става много по-приятно и ангажиращо, когато е обвързано с талисмана на класа. Освен това, общувайки с животното, те могат да видят как действията им влияят на другите. Осъзнават, че когато полагат грижи за някого, той е щастлив да бъде в компанията им.

Повишава самоувереността на децата

Грижейки се за своя училищен любимец, децата се чувстват полезни и нужни. Те се гордеят от усилията, които са положили, когато виждат, че животното се чувства щастливо. Учениците знаят, че действията им са от значение и така искат да бъдат дори още по-добри в грижите си. А колкото по-добре се справят, толкова по-уверени стават в собствените си умения.

Учи децата за кръговрата на живота

Може би най-голямото притеснение на родителите и учителите по отношение на отглеждането на домашни любимци е раздялата на децата с техния любимец в резултат от неправилни грижи, заболяване или старост. Да, това несъмнено е момент, който ще натъжи учениците ви, но също така е и възможност за вас да говорите с тях за кръговрата на живота. В училищна възраст децата вече имат ясна представа, че смъртта е неизменна и необратима част от живота на всяко същество. Важно е да разговаряте с тях откровено и да им обясните с прости думи причината за смъртта на животното, като ги уверите, че те нямат вина за случилото се. Независимо по какъв начин домашният любимец е приключил своя жизнен път, препоръчително е да направите кратък прощален ритуал, за да могат учениците ви да се сбогуват и да изразят емоциите си. Всичко това подготвя децата за света на възрастните и ги прави много по-емоционално устойчиви при загуба на близък човек.

Какво трябва да знаем, преди да изберем домашен любимец за класната стая

Изборът на биологичен вид е много важен момент от реализирането на идеята за домашен любимец в класната стая. Има няколко неща, които трябва предварително да обмислите.

  • Размерът на животното – големите животни имат нужда от повече пространство. Преценете дали разполагате с достатъчно място в класната стая, за да отговорите на изискванията на вида.
  • Алергии към определени видове животни – много хора имат алергии към животни, които имат козина. Проверете дали някой от учениците ви също има такава. Алергии към животни от групата на земноводните, влечугите и рибите се среща много-рядко, затова тези животни често са посочвани като най-подходящи в условията на класната стая.
  • Местоположението на училището – проверете дали наблизо има ветеринарна клиника или практикуващ ветеринарен лекар. Вашият любимец ще има нужда от някои грижи, които ще трябва да поверите на специалист.
  • Място в класната стая, което ще можете да обособите за домашния любимец – в зависимост от вида на животното, ще трябва да имате предвид фактори като: топлина, осветеност и проветрение. Освен това избраното място трябва да бъде съобразено и с това – да не разсейва учениците по време на час.
  • Грижите, от които се нуждае – някои домашни любимци са по-капризни и се нуждаят от повече грижи, докато други се отглеждат много лесно. Ако нямате много опит, по-добре е да започнете с по-непретенциозен вид.
  • Как ще бъде обгрижвано животното през уикенда и ваканциите – ако отглеждате домашния любимец в контейнер, удобен за пренасяне, можете да възлагате отговорността за обгрижването му през почивните дни на различни ученици. Ако обаче сте избрали животно, което се отглежда в аквариум, тогава трябва да помислите дали има възможност то да бъде обгрижвано от член на персонала.
  • Някои домашни животни пренасят болести – преди да донесете домашния любимец в класната стая, трябва да се уверите, че е преминал през всички необходими процедури по обезпаразитяване и ваксиниране. Земноводните и влечугите често са преносители на салмонела, затова след всеки допир до животното учениците трябва да си измиват хубаво ръцете.
  • Продължителност на живота – някои домашни любимци живеят много кратко време. В зависимост от това, в кои класове преподавате, добре би било да се спрете на вид, който живее поне 3 години. Така той ще може да бъде част от класа през целия престой на учениците в съответния образователен етап.

Кои са най-предпочитаните домашни любимци в класните стаи?

Риби

Предимство при отглеждането на риби в класната стая е, че те са тихи – няма да прекъсват учебния процес, нито да разсейват учениците, когато имат поставена задача. Освен, че са много красиви, тези животни въздействат изключително успокояващо и вдъхват усещане за хармония.

Рибите се отглеждат сравнително лесно и са подходящи за хора без опит в грижите за домашни любимци. Въпреки това трябва да следите някои важни фактора – температурата на водата, чистотата на аквариума, видовия състав и броя на рибките. Едно от нещата, които учениците ви със сигурност ще научат от отглеждането на тези животни, е как да определят химичния състав на водата. Това е упражнение, което ще правите често, тъй като здравето на рибите е пряко свързано с качеството на водата. Аквариумът трябва да се почиства веднъж седмично.

В един аквариум можете да отглеждате различни видове риби, но трябва да съобразите как те ще се чувстват едни с други, както и да внимавате с броя им. Най-предпочитаните риби за училищни аквариуми са златните рибки и гупите. Ако се отглеждат правилно и ежедневно се следи качеството на водата, гупите могат да живеят от 3 до 5 години, а златните рибки – от 5 до 10 години, като има животни от този вид, които доживяват до 30-40 годишна възраст.

Недостатък при отглеждането на рибки в училищни условия е невъзможността те да бъдат премествани в домашни условия по време на ваканциите.

Влечуги и земноводни

Животните от тази група също са тихи, много интересни за наблюдаване и изследване. Най-лесно се отглеждат леопардовите гекони, брадатите дракони, царевичните змии, костенурките и африканските жаби джуджета. Те са много кротки животни, остават сравнително малки и живеят дълго време. Метаболизмът им е много бавен, затова  могат да издържат няколко дни без хранене.

Макар да се отглеждат лесно, влечугите и земноводните имат специфични изисквания за температурата и влажността на въздуха. Освен това трябва да  им осигурите ултравиолетова светлина за няколко часа на ден, водна площ, подходяща настилка и укрития (клонки и скални късове). Създаването на подходящо за вида местообитание е възможност за учениците да научат повече за естествения хабитат на вида и да наблюдават естественото му поведение. Трябва да имате предвид също и хранителния режим на конкретния вид. Някои животни от тази група са всеядни, други се хранят с насекоми, а змиите са месоядни и се хранят с мишки. Задължителен компонент от менюто на тези любимци са добавките с калций и мултивитамини, които са важни за поддържане на доброто им здравословно състояние.

Отглеждането на земноводно или влечуго в класната стая е отлична възможност да научите учениците си на толерантност и да им помогнете да преодоляват предразсъдъците си. Дълбоко вкоренено в нашата народопсихология е схващането, че змиите, гущерите и жабите са “страшни”, “грозни” и дори “гнусни”. Близкият контакт с животно от тази група помага на децата да опознаят вида и да открият сами, че всички тези предразсъдъци са безпочвени.

Недостатък на тези любимци е, че всички те са преносители на салмонела. След всеки контакт с животното, учениците трябва да измиват добре ръцете си или да ги почистват с дезинфектант.

Гризачи

Тази група включва животни, повечето от които са активни през нощта и имат кратка продължителност на живота, обикновено от 1 до 3 години. Такива са мишките, плъховете и хамстерите, които рядко са предпочитани за любимци в класната стая.

Категоричен фаворит на учителите от семейството на гризачите е морското свинче. Този вид живее 5-7 години, активен е през деня и е изключително любопитно и дружелюбно животно. Отглежда се сравнително лесно. Храни се със свежи зеленчуци и сено от тимотейка. Препоръчва се и ежедневен прием на витамин С.

Ако решите да изберете морско свинче за вашата класна стая, имайте предвид, че животното ще се чувства най-добре, ако има компания. Когато се отглеждат две животни от един и същ пол, те живеят по-дълго и са по-здрави.

Предимство при отглеждането на морски свинчета е тяхното лесно преместване през уикенда или ваканциите. И тъй като те бързо ще се превърнат в предпочитана компания за вашите ученици, вероятно ще има голям брой доброволци, които ще искат да полагат грижи за животните през почивните дни.

Единственият проблем, който можете да имате с този тип любимци в класната стая е, че те понякога са много шумни и може да разсейват учениците по време на час.

Насекоми

Макар че са изключително интересни, тези животни често са категоризирани по-скоро като вредители и далеч не са от най-предпочитаните животни за домашни любимци. Въпреки това, едва ли има по-подходящ начин да визуализирате процеси като линеене, метаморфоза или организация на труда при социалните насекоми от това, да си отглеждате определени видове насекоми в класната стая. Най-предпочитани са различните видове пеперуди, мравките и твърдокрилите насекоми.

Предимство при тях е, че нямат нужда от почти никакви грижи и можете спокойно да ги оставяте без надзор през уикенда. Освен това те не се отглеждат целогодишно. В края на учебната година трябва да ги върнете обратно в природата, където те ще могат да се размножат и да заемат мястото си в хранителните вериги.

Отглеждането на насекоми в класната стая позволява на учениците да опознаят по-добре тази група животни, да изследват процесите на растеж и развитие, както и да осмислят важността им за екологичното равновесие и за живота на човека.

Каквото и животно да изберете за вашата класна стая, то ще осигури и на вас, и на учениците ви множество положителни емоции и възможност да направите учебния процес много по-ангажиращ, смислен и практически насочен.

 

 

За статията са използвани следните ресурси, които са допълнени с личния опит на автора:

Benefits of Classroom Animals

Benefits of Having Class Pets

Considering a classroom pet?

L’enfant et la mort d’un animal domestique

Още полезни статии:

ЗАПОЧВАНЕ НА СОБСТВЕНА ГРАЖДАНСКА ИНИЦИАТИВА

Цел Възрастова група Време за предварителна подготовка Време в час Учениците търсят решения на социални/граждански проблеми, организирайки подходящи инициативи. 12-18 години Около 1 астрономически час

Определяне на основните идеи
Комуникативни умения

Определяне на основните идеи

В тази стратегия учениците работят самостоятелно и определят основни идеи (оригинално 3-5, но зависи от фокуса и задачата) от текст/филм/урок. След определеното време се събират

Мисловна карта
Креативност

Мисловна карта

Мисловните карти са удобен начин за визуално изобразяване на идеи с помощта на схема, в която цялата информация е обединена от една ключова дума или

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.