Моят индивидуален правописен речник – добра практика от Жени Гоцова

Ако преподавате в начален етап и правописът и правописните правила тормозят вас и вашите деца, то практиката, която г-жа Жени Гоцова, начален учител в Първо ОУ “Кирил и Методий” гр. Монтана, ни сподели, е точно за вас! 

Моят индивидуален правописен речник - добра практика от Жени ГоцоваПродължавайте да четете, за да разберете:

  • Какво представлява индивидуалният правописен речник?
  • Как да го създадете с вашите ученици?
  • Как да го използвате, за да развиете самостоятелност и умение за саморефлексия на децата?
  • Как индивидуалният правописен речник ще ви помогне да проследявате напредъка на ученици?

А сега нека разберем малко повече за тази практика.

Визитка на практиката

Име: Моят индивидуален правописен речник
Споделена от: Жени Асенова Гоцова, старши начален учител в Първо ОУ “Св. Кирил и Методий”, гр. Монтана
Предмет: БЕЛ (може да се адаптира за часовете по математика, човекът и обществото и човекът и природата)
Клас: От 1. клас до 4. клас
Време на провеждане: Регулярно в часовете по БЕЛ
Цели: Подобряване на правописа на децата, саморефлексия, самостоятелност; (само)проследяване на напредъка
Необходими материали: Тетрадка и цветни химикали. Може да се направи и табло с джобчета за съхранение на речниците (вж. снимки)

Практиката в 3 лесни стъпки

Реализирането на практиката “Моят индивидуален речник” е изключително лесно и няма да отнеме много време от часа ви.

Стъпка 1: Създаване на речниците

Всяко дете трябва да разполага с празна тетрадка или тефтер, които да превърне в правописен речник. В него учениците вписват всички сгрешени думи, както и изучаваните правописни правила. Децата сами могат да решат дали да подредят речника по азбучен ред или да въвеждат сгрешените думи хронологично. Важно е да не забравят да отделят място, на което да записват всички изучавани правописни правила.

Учениците украсяват своите речници, като така им придават индивидуалност, а и свързват речника с положителни емоции. И както знаем, положителните емоции ни помагат да учим по-лесно.

Стъпка 2: Попълване на индивидуалните правописни речници

След като децата създадат своите речници, е време да ги напълнят със съдържание. Периодично след всяка диктовка, съчинение или упражнение, учениците записват сгрешените думи в своите речници. По същия начин включват в речниците си и изучаваните правописни правила. Г-жа Гоцова препоръчва децата да записват всяко ново правило с цветни химикали, като отделят време да го украсят допълнително – това им помага да го запомнят по-добре.

Стъпка 3: Рефлексия

Една от най-силните страни на индивидуалните правописни речници е това, че те дават възможност на учениците да рефлектират върху вписаното в тях. Рефлексията се случва индивидуално или групово, като помага децата да развият самоконтрол и самооценка

“Много от децата се радват, когато отворят речниците, за да запишем ново правило и търсят да видят какви сгрешени думи имат. Те веднага отбелязват, ако нямат. Не пропускат и да споделят радостта си ако видят, че вече не грешат дадена дума. Това за мен е много важно, защото  показва, че учениците ми имат изградено умение за саморефлексия.”

Когато децата не са сигурни в правописа на някоя дума, вместо да питат веднага учителя, те отварят своите речници, намират и прилагат съответното правило. Това ги прави самостоятелни и самоефективни.

Моят индивидуален правописен речник - добра практика от Жени ГоцоваСтъпка 4: Проследяване на напредъка

Както се вижда от примера в предишната стъпка, индивидуалните правописни речници могат да се използват от учениците, за да самопроследяват напредъка си. Знаем, че това е много важно, защото прави децата отговорни за собственото си учене.

Но освен за децата, речниците са от помощ и за учителя, който също лесно би могъл да проследи броя и честотата на сгрешените думи.

“Поне веднъж месечно преглеждам индивидуалните речници, за да видя дали са записали всички нови правила и как са ги украсили. Правя похвали, ако не допускат вече същите грешки.”

Г-жа Гоцова вижда и още едно приложение на индивидуалните правописни речници като инструмент за проследяване на напредъка на учениците:

“Следващата учебна година чрез речниците колегата от прогимназията по БЕЛ ще може да види как се е развивал даден ученик през последните две учебни години и да си направи равносметка върху какво ще работи той в 5. клас, какви дефицити не е преодолял ученикът.”

Харесва ви тази споделена добра практика? На сайта prepodavame.bg може да намерите още десетки работещи практики.

 

А ако имате успешен подход, който може да помогне и на други колеги, не се колебайте да се свържете с нас и да ни разкажете за него!

Още полезни статии:

Проектно базирано обучение

Виртуална разходка по маршрутите на знанието с третокласниците от 81. СУ “Виктор Юго”

Представете си, че ще бъдете екскурзовод на група френски туристи. Имате за задача да ги преведете през различни маршрути, за да им покажете разнообразните забележителности

learning for clever
Комуникативни умения

Ролеви игри

Ролевите игри могат да бъдат използвани в обучението по всеки предмет, както и във всеки урок/тема. Те могат да бъдат по двойки или в групи

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.