Без повече “не знам” и “не мога” в час? 3 практични съвета как да го постигнете

Често чувате “Не знам” и “Не мога” от вашите ученици? Това ви изморява и демотивира? Какво кара учениците да казват, че не могат и как да се справите с този проблем? Прочетете повече в статията.

Защо учениците казват, че не могат?

Причините за това могат да са различни, но една от най-честите сред тях е недобре развитата самоефективност.

Самоефективността е част от социално-емоционалните умения. (1) Тя показва вяра в собствените сили и в способността ни да се справим, независимо какво ни поднесе животът. Самоефективността е свързана с убеждението, че имаме необходимия потенциал да постигнем целите си и че това зависи преди всичко от нас, а не от средата, в която се намираме. Тя е свързана още с усещането, че имаме контрол над себе си, своята мотивация, поведение и заобикалящата ни среда. (2)

Защо самоефективността е важна?

Самоефективността помага на учениците да заявяват по-ясно нуждите си и да бъдат проактивни. Научните изследвания еднозначно показват, че самоефективността е предиктор за мотивацията на децата и способността им да усвояват нови знания. Учениците, които проявяват самоефективност, участват повече в клас, работят по-упорито в час и по-рядко имат емоционални изблици, когато срещнат затруднения. (3)

Затова не е изненадващо, че учениците, които показват самоефективност, не казват “Не мога” при всяка по-предизвикателна задача. Те вярват, че ще намерят начин да се справят, и не се притесняват да питат, когато не знаят.

Как изглеждат самоефективните ученици?

Тези ученици ще положат повече усилия да направят проекта си добре, защото вярват, че успешното им справяне зависи най-вече от тях самите, а не от обстоятелствата. Те няма да се оплакват, че съотборниците им не изпълняват разпределените задачи, а сами ще търсят начини да ги мотивират.

Самоефективните ученици първи ще вдигнат ръка, когато попитате кой иска да се включи в новия международен проект на училището, защото те не се страхуват от неизвестното. Те са склонни да предприемат повече рискове като правят нови неща, интересуват се от нестандартни теми и търсят креативни решения. Те не гледат на възможността да сгрешат като на нещо ужасяващо. Грешката така или иначе е възможно да се случи… и те, разбира се, ще я преодолеят. Те просто вярват в собствените си сили.

Ползите от този начин на мислене се простират далеч отвъд училище. Децата, проявяващи самоефективност, се превръщат в младежи, които са склонни да поемат по предизвикателни кариерни пътеки. Винсент ван Гог, Нийл Армстронг, Мартин Лутер Кинг, Принс, Илън Мъск, Юрий Гагарин, Бил Гейтс – всички те са били самоефективни ученици, преди да поемат по своя нестандартен кариерен път.

children dream PEGBYJ6 scaled e1624976068224

3 задачи, с които да насърчим самоефективността на учениците

Задача 1: Избройте 3 свои успеха от последната седмица

В тази задача всеки ученик записва в тетрадката си три успеха, които е постигнал за определен период от време – през последната седмицата, през последния месеца или за тримесечието. Правете упражнението достатъчно често (не по-рядко от веднъж на 3 месеца), защото само периодичната практика ще помогне на децата да развият своята самоефективност.

Успехите могат да бъдат от всякаква област. Много е важно да не сравнявате учениците помежду им и да не оценявате споделеното от тях като “смислен успех” или “безмислен успех”. Ето няколко примера:

  • “Успях да не закъснявам за първия час 5 поредни дни”; 
  • “Успях да изкарам 5 на контролното по физика”; 
  • “Успях да се класирам на областния кръг на олимпиадата”; 
  • “Успях да вляза в отбора по волейбол л на училището”; 
  • “Успях да се сдобря с най-добрия си приятел”.

Задача 2: Какво направихте, за да постигнете тези успехи?

Попитайте учениците какво са направили, за да постигнат изброените в Задача 1 успехи. Именно тук трябва да сте най-внимателни. Важно е децата да се фокусират върху собствените действия и поведение, а не върху външни фактори като късмет, помощ от друг човек и др.

Да си представим, че ученик каже, че е успял да направи добре макет на Слънчевата система, защото майка му му е помогнала. По този начин той приписва успеха си на външен фактор (помощта от майка си), вместо на собствените сили и умения. В този случай е необходимо да насочите вниманието му към собствените действия, които са му помогнали да се справи със задачата си. Например – проявил е умение да търси помощ и е намерил компетентен за задачата човек. 

Задача 3: Дайте обратна връзка

kids and teacher sitting on the floor working on t P9MTKLG scaled e1624975115464 Обратната връзка е ценен инструмент в развиването на самоефективност. Но ако решите да го използвате, е много важно да научите учениците да си дават обратна връзка по подходящ начин. Ето идея как да дадете обратна връзка, която да насърчава самоефективността.

Стъпка 1: Учениците споделят две неща, за които смятат, че съученикът им се е справил добре.

Стъпка 2: Учениците споделят едно нещо, което смятат, че техният съученик трябва да подобри.

Стъпка 3: Учениците предлагат как биха помогнали на своя съученик, за да се подобри.

Този вид обратна връзка акцентира върху това какво ученикът е направил успешно, което му помага да изгради вяра в собствените сили. Тя не съдържа критика, а препоръка какво може да бъде подобрено. По този начин отправяме послание, че напредъкът е въпрос на допълнителни усилия и упражнения.

Стъпка 3 връща фокуса върху ролята и отговорността на всяко дете от класа за успеха на неговите съученици. Тази стъпка кара учениците да бъдат активни и да предлагат помощта си, което допълнително развива убеждението им, че те самите имат ценни умения, с които могат да помогнат на останалите.

Как изглежда подобна обратна връзка в класната стая?

Пример: Катя, смятам, че си успяла да направиш тази презентация много подредено и с добър баланс между картинки и текст. Мисля, че успя ясно да ни представиш основните идеи на своя проект. Бих препоръчал да работиш още върху спазването на зададеното време. Мога да ти помогна, като преди следващата презентация репетираме и аз ти засичам времето. 

За финал

Всяко дете може да развие своята самоефективност. Това ще му помогне да се справя по-успешно в училище, но и ще облекчи до голяма степен ежедневната работа на учителя – повече няма да чувате “Не знам” и “Не мога” във вашата класна стая! Така че не се колебайте да изпробвате предложенията ни. И не забравяйте да ни споделите резултатите!

Използвана литература: 

  1. Transforming Education Org. (2015) Resources and Sample Strategies for Social Emotional Learning and School Culture and Climate.
  2. Bandura, A. (1997). Self‐efficacy: The exercise of control. New York: Freeman;
  3. Zimmerman, B. J. (2000). Self‐efficacy: An essential motive to learn. Contemporary educational psychology, 25(1), 82‐91.

Още полезни статии:

Социално-емоционално учене

Как петокласниците от ОУ “Душо Хаджидеков” се адаптират в прогимназиален етап?

Ако сте преподавали дори веднъж на ученици от 5. клас, то определено сте забелязали предизвикателствата, пред които са изправени петокласниците. Нови учители, нови учебни предмети,

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.