fbpx
Емоционална интелигентност Добри практики

Как в село Бохот развиват емоционална интелигентност в час по немски език?

Емоционална интелигентност

Тази статия беше създадена в сътрудничество с г-жа Диана Йолова-Варджиева от ОУ “Антон Страшимиров” в с. Бохот, община Плевен.

Емоционалната интелигентност е ключова за това да бъдем щастливи и удовлетворени във взаимоотношенията си, да постигаме академичен и професионален успех, да разбираме себе си. Развитието на емоционалната интелигентност започва още от кърмаческа възраст, а уменията в тази област се надграждат и обогатяват в периода на детската градина и училище. Емоционалната интелигентност включва набор от умения, без които децата не биха могли да участват в училищния живот и да напредват академично.

Затова учителите, които работят за развитието на цялостната личност на учениците си, често се концентрират върху формирането на емоционална интелигентност у децата. Стратегиите за развиване на емоционална интелигентност са приложими в часовете по всеки предмет и могат да са полезни на всички ученици, независимо от класа.

Г-жа Диана Йолова-Варджиева от ОУ “Антон Страшимиров” в с. Бохот, община Плевен, ни разказва как часът по немски език е повече от подходящ за обогатяване на емоционалната интелигентност на учениците.

ОУ “Антон Страшимиров” в с. Бохот е част от училищата, одобрени за участие в проекта FIERST по програма Еразъм +, в сътрудничество със “Заедно в час”. През учебната 2019-2020 година работата на учителите от 18-те училища, участващи в проекта, беше фокусирана върху уменията на 21 век. Екипът на ОУ “Антон Страшимиров” в с. Бохот насочи своите усилия към развиване на емоционална интелигентност.

“Емоционален автопортрет” или как да развием емоционалната интелигентност на учениците в час по немски?

В началото на часа г-жа Йолова-Варджиева моли учениците си да нарисуват своето моментно емоционално състояние заедно с животно, с което се идентифицират. Провеждат кратка дискусия на тази тема.

След това учениците “откриват” подобие на своето емоционално изображение в учебника по немски език. Обсъждат приликите и разликите със своите емоции.

Примерна инструкция:

Моля всеки от вас да нарисува лице, което изразява как се чувствате в момента. Добавете и животно, с което се идентифицирате точно в този момент.

Как животното, което нарисувахте е свързано с моментната ви емоция? А какво бихте могли да направите, за да почувствате положителна емоция?

Сега нека разгледаме изображенията в учебника. Кое изображение е най-близко до нарисуваното от вас? Защо? Това как ви кара да се чувствате?

Как тази практика развива емоционалната интелигентност?

Основната цел на тази практика е да помогне на учениците да:

  • Разпознават и назовават емоциите си и да идентифицират собственото си емоционално състояние;
  • Идентифицират емоционалното състояние на другите;
  • Откриват разнообразието от положителни емоции, които могат да изпитват в ежедневието;
  • Осъзнаят, че положителното им емоционално състояние зависи до голяма степен от собствените им действия.

Изобразяването на емоционалното състояние помага на учениците да осъзнаят и назоват емоциите си. А визуализирането на емоциите чрез рисуването на конкретно животно им помага да споделят по-открито и да анализират по-добре своето емоционално състояние.

Във втората част на задачата учениците разглеждат снимки на техни връстници, изпитващи разнообразни емоции. Така те наблюдават, сравняват и оценяват емоционалното състояние на ученици от Германия. Съпоставяйки себе си с изображенията, децата осъзнават, че емоциите са универсални и “човешки”.

Освен, че развива емоционалната интелигентност на учениците, това упражнение:

  • актуализира и обогатява лексиката, свързана с разнообразни емоционални състояния;
  • актуализира и обогатява лексиката, свързана с животинския свят;
  • подкрепя учениците да се изразяват на немски език в дискусионна форма.

Кои са предимствата на тази практика за развиване на емоционална интелигентност?

Според г-жа Йолова-Варджиева емоционалната интелигентност повишава шансовете за успех в учебната дейност и помага за изграждането на удовлетворяващи взаимоотношения.

“Разпознаването и осъзнаването на собственото емоционално състояние ще помогне на учениците да преминат към следващото ниво – овладяване и контрол на емоциите.”

За какво да внимаваме?

Г-жа Йолова-Варджиева отбелязва, че е възможно някои деца да се притесняват, че не могат да рисуват добре. Също така, ако учителят отдели повече време за тази дейност, има опасност учениците да започнат да се разсейват и да се отклонят от поставената задача.

Затова тя препоръчва практиката да се направи на тих музикален фон, като отбелязва, че музиката трябва да е различна от тази, която децата обичайно слушат. И не забравяйте, че ясната инструкция ще помогне да се избегнат евентуалните “подводни камъни” на тази практика.

Предизвикайте себе си!

Ние от prepodavame.bg смятаме, че тази практика е подходяща не само за часовете по немски, но и по всички други чужди езици. Затова ви предизвикваме да я изпробвате във вашата класна стая! Ще се радваме да ни споделите какво се е получило!


Ако искаш да чуеш за още практики и да участваш в 1 от 5 безплатни работилници, можеш да се регистрираш за онлайн конференицята!

 

Конференция


Повече за проекта FIERST

From Inclusive Education to Real Scale Transfer (FIERST) е тригодишен проект, финансиран от програма Еразъм +, Ключова дейност 3. В консорциума, воден от „Заедно в час“, участват общо 7 партньора от България, Естония, Румъния, Великобритания и Швеция.

Целта на FIERST е да популяризира добри практики за приобщаващо образование чрез развиване на умения на 21-ви век у учениците и създаване на професионални учебни общности (ПУО) в училищата. В България партньори по проекта са “Заедно в час”, Министерството на образованието и науката и Нов български университет, а Синдикатът на българските учители е асоцииран партньор.

Tags

1-4 клас 5-7 клас 8-12 клас PISA 2018 STEM БЕЛ Генериране на идеи География Гражданска грамотност Добри практики Ефективност на работа и управление на времето Извлича информация от непрекъснат текст История Компетентности 2020 - Враца Комуникационни умения Креативност Критическо мислене Логическа връзка Логическо мислене Математика Математическа грамотност Нагласа за развитие Обобщава тълкува информация от непрекъснат текст Организация на процеса Осмисля оценява информация от непрекъснат текст Представяне и защита Работа в екип Родители СЕУ 1 Клас СЕУ 1 Клас Модул 1 СЕУ 1 Клас Модул 2 СЕУ 1 Клас Модул 3 СЕУ 2 Клас СЕУ 3 Клас СЕУ 3 Клас Модул 3 Социално-емоционални умения Умение за личностно развитие Умения на 21 век Философски цикъл Четене на текст Четене с разбиране Четивна грамотност Чужд език научна грамотност работа с родители

От учители за учители

Абонирай се, за да получаваш безплатни статии и ресурси.