Какво е ко-регулация в клас? 3 заземяващи стратегии за малки и големи

Ко-регулация е начин на взаимодействие между учители и ученици, който има за цел да подпомогне децата да регулират своето емоционално състояние и поведение. Този тип взаимоотношения е базиран на следните принципи:

  • Моето състояние е свързано с твоето състояние! Този принцип предполага, че учителите са осъзнати личности, имащи смелостта да признаят, че собственото им емоционално състояние влияе на това на учениците и обратно. Това знание им помага в стремежа да бъдат спокойни, съпричастни и подкрепящи, когато работят с ученици, които са разстроени, агресивни и несъобразителни.
  • Ако осъзная собственото ми състояние, ще осъзная състоянието на ученика! Водени от този принцип, преподавателите използват умело самонаблюдението и саморегулацията си, за да разберат какви емоции и реакции провокира дадена ситуация в ученика; но и как те влияят на отношението им към ученика. Стремят се да бъдат честни и открити за своите чувства и да ги споделят с ученика в подходящ момент. По този начин дават положителен пример на децата как да осъзнаят и изразят своите емоции по конструктивен начин.
  • Хората имат нужда от около 15-20 минути, за да се успокоят! Преподавателите разбират, че когато един ученик е в стресово или конфликтно състояние, той не може да мисли рационално и логично. В този момент не се налагат наказания или изисквания, а се оставя време и пространство на детето да се успокои. За да осигурят защитена среда за всички, учителите се разполагат близо до ученика – без да го притискат или провокират – и използват успокояващ глас и поглед, като по този начин показват разбиране и подкрепа. Едва след деескалация на емоциите на детето, започват разговор, за да разберат причините за поведението и да му помогнат да открият решение.

Предлагаме три стратегии, които ефективно успокояват емоциите на учениците и учителите. От преподавателска гледна точка приложението на някоя от стратегиите ще ни помогне да се заземим за кратко време, за да бъдем в подкрепа на учениците; но и ще покажем, че ние също имаме емоции, но ги познаваме и ги управляваме умело. Обучавайки децата как да потушават емоционалния пожар, който често избухва в училище, ние развиваме социално-емоционалните им компетенции, необходими на всеки човек.

  • Два крака, един дъх
  • 5-4-3-2-1
  • Почивки за мозъка

Клас/ове (възрастова група)*: 1. – 12.клас 

Безплатен бюлетин с ресурси

Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи

Какво е ко-регулация в клас? 3 заземяващи стратегии за малки и големи

Два крака, един дъх

Ресурси: (По избор) Табло с принтирана инструкция

Продължителност: 2 минути

Описание: Практиката е подходяща за всички възрасти. Тя не изисква допълнителни материали, освен научаване на инструкцията, която ще помогне на учениците да се заземят.

Как да приложим:

Стъпка 1: Когато забележите, че някое от децата в класа ви са разтроено, стресирано или има друг тип предизвикателно поведение, приближете се към него и предложете помощта си чрез стратегията “2 крака, 1 дъх”.

Съвет: За да гарантирате ефективността на дейността, може да споделите, че стратегията се ползва от лекари, които разполагат с кратко време между прегледите на пациентите си.

Стъпка 2: Използвайте успокояващ тон на гласа и дайте следната инструкция: 

  1. Изправи се. Почувствай краката си на земята. Усети как краката ти докосват  пода, усети как тежат на пода, усети коя част докосва пода, обгърни пода с пръсти.
  2. Вдишай дълбоко и издишай бавно. Докато издишаш, си представи, че изпращаш дъха си до краката. Почувствай как краката ти стават по-стабилни.
  3. Сега пренеси вниманието си към сърцето си. Почувствай топлината и любовта в гърдите си. Представи си, че от сърцето ти растат корени на дърво и достигат до земята. Преминават през бедрата и надолу до глезените, през пръстите излизат и продължават да слизат надолу, надолу до недрата на земята. Почувствай връзката между сърцето си и земята. Почувствай подкрепата и силата от земята.
  4. Поеми още няколко дъха, колкото е необходимо, за да се почувстваш спокоен/йна и концентриран/а.

Стъпка 3: Попитайте детето как се чувства сега, дали иска да сподели нещо или да остане още няколко минути със себе си.

5-4-3-2-1

Ресурси: (По избор) Табло, към което да реферирате

Продължителност: Между 2 и 5 минути

Описание: Стратегията 5-4-3-2-1 лесна за изпълнение и е подходяща за приложение с ученици от всяка възрастова група. Целта е напрегнатото дете да се успокои и фокусира, използвайки сетивата си. Дейността се базира на принципа на осъзнаването (mindfulness), който помага да се намалят стресът и тревожността.

Как да приложим:

Стъпка 1: Установете контакт с ученикът, който е стресиран или има друга форма на предизвикателно поведение. Предложете му помощ чрез стратегията.

Стъпка 2: Използвайки успокояващ тон на гласа, започнете дейността:

  1. Насочи вниманието си към дишането си. Дишай бавно и дълбоко.
  2. Открий ПЕТ (5) неща, които можеш да видиш наоколо. Това могат да бъдат синьото небе, облак, растение, стол, химикалка, чаша, маса, човек или каквото и да е в обкръжението.
  3. Открий ЧЕТИРИ (4) неща, които можеш да докоснеш и са близо до теб. Това могат да бъдат подът, стената, собствените ти дрехи, коса, ръце и т.н.
  4. Открий ТРИ (3) звука, които можеш да чуеш. Това могат да бъдат звуци от/на птици, строеж, кола, ученици, които говорят или се смеят, стъпки в коридора, музика отдалеч.
  5. Открий ДВЕ (2) миризми, които можеш да усетиш. Това може да включва мирисът на цветя, чай, дрехи, шампоана по косата ти. Няма ли нищо ароматно наоколо? Разходи се – навън сред природните ухания, до кухнята за хранителни аромати или до банята за сапун.
  6. Открий ЕДНО (1) вкусово усещане. Това може да е трудно, но може да бъде и много лесно, когато вкусът е на езика ти! Можеш ли да усетиш вкуса на закуската от сутринта или на обяда?

Съвети за по-ефективно приложение на стратегиите “2 крака, 1 дъх” и “5-4-3-2-1”

  • Ако сте избрали да декорирате класната си стая с двете табла, те ще са видими там постоянно. Използвайте ги, като реферирате към стратегиите всеки път при наличие на предизвикателна ситуация. Наличието на визуализация ще улесни достъпа на учениците до двете дейности, а това цели те да се превърнат от водени от учител упражнения в естествени инструменти за заземяване и саморегулация.
  • След като сте приложили някоя от двете стратегии, се връщайте периодично близо до детето, за да проверите емоционалното му състояние. Слушайте активно децата и при нужда комбинирайте двете стратегии с допълните дейности като саморефлексия, разходка, индивидуален разговор и други.

Почивки за мозъка

В наръчника “Игри за мозъка” ще откриете 15 игри, които са бързи, целенасочени и ефективни. Те могат да се включат във всяка класна стая и предмет, не изискват специална подготовка или ресурси и не отнемат много време. Единственото, което изискват е вашето внимание.

Прилагайки някоя от игрите, вие ще дадете възможност на учениците си да се откъснат от конфликтна ситуация или предизвикателно поведение. Вместо фокус върху проблема, вие си давате почивка, предлагате храна на мозъка, за да можете да успокойте пулса на класа.

Още полезни статии:

Интерактивни методи на обучение

Как да вдъхновим учениците да пишат писма?

От дълбока древност, още преди появата на писмеността, хората са търсили (и намирали) разнообразни начини да онагледят своите мисли, да общуват и да предават помежду

Проектно базирано обучение

Как да планираме и реализираме проектно-базирано теренно обучение с учениците?

Образованието днес се характеризира с неограничен достъп до информация, разнообразни образователни практики и подходи. За да осигурим качествен, интерактивен и иновативен образователен процес, е необходимо

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали