7 начина, чрез които учениците да представят какво знаят

Често се случва децата да бъдат обвинявани в незаинтересованост към учебния материал, пасивност в часовете, липса на любопитство към света, в който живеят… Истината е, че днешните ученици имат нужда да се изразяват по различни начини. Да представят уменията и способностите си, като покажат своята индивидуалност и своята гледна точка, а не просто като отговарят на въпроси с фрази, заучени от учебника. Позволете им го! Позволете си и вие да израствате и да учите заедно с тях!

В тази статия ще ви представим интересни и иновативни начини, чрез които учениците ви с радост ще представят знанията си, а вие лесно ще разберете какво са научили.

1. Интерактивна карта или обиколка

Интерактивната карта е дигитална карта, която позволява на зрителите да изследват и да се ангажират с информацията, като се движат наоколо, увеличават и намаляват мащаба, задържат курсора на мишката върху интересни точки и щракват върху обекти, за да научат повече за тях.

Интерактивната обиколка включва плакати, QR кодове или други медийни инструменти, поставени на различни места в класната стая, предназначени да предоставят на учениците специфична информация или преживявания.

Примерни проекти, при които може да използвате интерактивни карти:

  • Исторически проучвания

Учениците може да представят чрез интерактивна карта населеното място, където живеят и учат. Картата може да включва данни за хората, обитаващи мястото –  например колко българи или турци живеят там; истории на хора, с които децата са се срещнали; снимки от детството на бабите и дядовците; информация за стари предмети от бита; известни забележителности или предавани през поколенията занаяти.

  • Биологични сведения

Учениците може да подготвят QR-кодове на табели, които при сканиране с телефон да отварят дигитални страници за дървета и растения в местния парк. Насърчете ги да включват както информация за биологичната им структура, така и за развитието им, за видовете от същото растително семейство и др. Същото може да се направи и за животните от зоологическа градина, която децата са посетили преди това. 

  • Дигитална литература

Разделете учениците по групи и им възложете да създадат интерактивни карти, представящи основни моменти от литературна творба, която са изучавали. Картата трябва да включва и QR-кодове към видеа, в които децата споделят личната си интерпретация на историята от творбата, представят определен герой или разказват интересни факти за автора на творбата.

  • Екологични изследвания

Интерактивната карта по екология представлява карта на света, където се разглеждат различните климатични области и промените, които са настъпили в тях. Може също така да включва данни за застрашени от изчезване видове, съвети за рециклиране и лични призиви за защита и опазване на околната среда. 

Защо да използвате интерактивни карти?

Интерактивните карти или обиколки са чудесен начин учениците да синтезират и предадат сложна информация, свързана с определено местоположение или географски обекти. За създаването на такива карти може да се използва Генератор за QR кодове или други платформи с такава функция. Учениците могат да включат различни факти и любопитни подробности и да споделят на момента своите впечатления и знания. 

2. Подкаст

Подкастът е радио предаване, излъчвано в интернет. Представлява аудио запис или поредица от аудио записи, фокусирани върху определена тема. Подкаст епизодите могат да бъдат изтеглени на мобилни устройства и да се слушат по всяко време. 

Примерни проекти, при които може да използвате подкаст:

  • Фантастични истории и ужаси

Предложете на учениците си кратки разкази от фантастична литературна поредица и хорър филми, които да изгледат през свободното си време (почти сме сигурни, че няма да откажат!). След това им дайте за задача да измислят собствена история, която съдържа научна информация, но представена по фантастичен начин и допълнена със звукови ефекти. 

  • “Бъдеще” и “минало” в исторически план

Разделете учениците на двойки. Нека всяка двойка да създаде подкаст, в който свободно да се говори по определена тема, поставена от вас. Темата трябва да е с културна, технологична или политическа насоченост, като единият участник от двойката представя убедително мнението си по темата, базирано на информация от миналото, а другият участник обсъжда темата от позицията на бъдещето. Напомнете на децата, че споровете са излишни и е важно да бъдат толерантни към чуждото мнение, но и умело да защитават своето. 

  • Статистически данни и интервюта

Преди местни избори или при откриването на нов плувен басейн, учениците може да подготвят въпроси, които да зададат на специалисти или участници на събитието. Може да се разходят по улиците и да разберат какво е мнението и на обикновените граждани, като направят аудио анкета, а накрая на подкаста, нека споделят и своето мнение. 

  • Кулинарно предаване на чужд език

Ако сте учител по чужд език и искате да предложите нещо интересно на учениците си, направете подкаст за кулинарни традиции и рецепти. Може да посетите и ресторанти с чуждестранна кухня и да направите интервюта с готвачите. 

Защо да използвате подкаст?

Подкастът е идеална възможност учениците да споделят и обогатяват знанията си в непринудена атмосфера. Подкастът е продукт, който може да се използва за дългосрочни цели и е чудесна възможност да се изявят и по-срамежливите ученици, които се притесняват от това да говорят пред целия клас.

3. Бизнес план 

Бизнес планът е документ, който представя общ преглед на съществуващ или нов бизнес, очертавайки неговите цели, както и стъпките и стратегиите, които трябва да бъдат приложени, за да се постигнат желаните резултати. Бизнес плановете се разработват както за вътрешни цели, така и за външна аудитория. Например бизнес план може да бъде написан, за да придружава представяне или предложение към потенциален инвеститор.

Примерни проекти, при които може да използвате бизнес план:

  • Помощници на човека – STEM проект

Може да включите учениците си в процес на инженерно проектиране, за да измислят устройства, които решават ежедневните проблеми на хората. След това те ще трябва да съставят бизнес план, за да представят устройствата си на предприятия, които произвеждат и търгуват с подобни “помощници” в бита на хората. Вижте една идея за такъв проект, част от добрите практики, събрани от учители: Създаване на еко енергия чрез задвижване на велосипед.

  • Маркетинг стратегия за фирма

Може да се свържете с различни фирми (например местен ресторант, магазин за облекло, фитнес център и др.), като им предложите учениците да изработят безплатна маркетинг стратегия за техния бизнес. За целта децата трябва да се разделят по групи и да работят в няколко направления: проучване на пазара и желанията/нуждите на клиентите, тестване на предложения чрез запитване на потенциални клиенти, създаване на дизайн и лого, отличаващи фирмата и т.н.

  • Благотворителни инициативи

Учениците ви може да създадат бизнес план и стратегия за благотворителна организация. Организирайте среща с неправителствени организации, които се занимават активно с благотворителност, и заедно с тях съставете бизнес план за следващата година. Бизнес планът може да включва предварителни разходи, вече известни инициативи, за които ще се събират средства, потенциални дарители, реклама на благотворителните кампании и др. Насърчете учениците заедно да участвате в някоя от благотворителните инициативи и самите вие да помогнете за реализирането ѝ. 

Защо да използвате бизнес план?

Бизнес плановете дават възможност на децата да предоставят услуга на общността, в която живеят. Бизнес планът може да е в подкрепа на оригинална идея на учениците за стопанска или нестопанска дейност или в помощ на реален бизнес – за да реши проблем и да реализира по-голям успех. По време на процеса децата ще развият уменията си в множество дисциплини и направления: графичен дизайн и креативност, математика и логическо мислене, финансова грамотност, умения за писане и говорене пред публика и др. 

4. Изложба в музей

Музейната изложба е подбрана колекция от артефакти, подредени и представяни с цел обучение или за забавление на посетителите. Експонатите обикновено са организирани около определена тема или предметите са стратегически избрани, за да предадат история или послание (препратка) към темата. Музеите изпълняват различни роли – някои “разказват” история за конкретен човек, място, общност или събитие; други представят регион, култура, природна среда или исторически период. Има и музеи, които предлагат интерактивни експонати, симулации и дори маскирани изпълнители, които представят различни истории.

Не е задължително изложбата да се постави в музей – може да я направите и в коридорите на училището, в някоя зала или дори в двора. Поканете учители, родители и други гости, за да направите събитието специално и вълнуващо.

Примерни проекти, при които може да използвате изложба в музей:

  • Картини на емоции

Помолете учениците си да нарисуват различни емоционални състояния. Може би гневът е разрушена къща, тъгата е разплакано малко момиче, радостта е слънце, заемащо целият лист, а страхът – скрито зад дървото зайче? Дайте пълна свобода на децата, но нека имат предвид, че на изложбата трябва да са готови да представят творбите си и да обяснят символиката им. Рисуването може да се използва и като терапевтичен процес, при който учениците имат възможност да изразят чувствата си под формата на изкуство.

  • Световна история

Разделете учениците си на два отбора. Всеки екип ще има за задача да създаде виртуална история, включваща музейни експонати на тема “Конфликт и сътрудничество в световната история”. Нека отборите се фокусират върху древни цивилизации и събират поредица от артефакти, представящи ролята на тези народи в избрани ситуации на военен конфликт или сътрудничество с друг народ. 

  • Компютърни науки

За учениците ще бъде много интересно да създадат интерактивен музеен експонат. В партньорство с компютърна фирма децата могат да научат много за дигиталната сигурност и с малко помощ от специалисти – да изработят експонат. Поставете задача – продуктът трябва да образова обществеността за това по какъв начин работят цифровите информационни системи, например как радиовълни се използват за съхранение и прехвърляне на информация. По този начин и самите ученици ще се замислят за предимствата и недостатъците на тези системи. 

Защо да използвате идеята за изложба на музейни експонати?

Създаването на музейни експонати е автентичен начин учениците да синтезират и приложат на практика това, което са научили, подготвяйки артефакти и истории, за да представят важни идеи и да ангажират върху тях вниманието на аудиторията си. По този начин децата задълбочават разбирането си за различни събития, личности или процеси и в същото време оставят своя следа при изработването на експонатите.

5. Разговор за идеята

Така наречените “мозъчни атаки” са подходящ начин да стигнете заедно с учениците си до интересни идеи, а след това може да направите и кратко представяне на идеите под формата на разговор. Може дори да си поканите публика.

Беседата за фокусирана идея представлява кратко, структурирано предаване на някаква идея, чрез минимален текст и повече визуални ефекти и завладяващи изображения. Целта е да запалите любопитството на околните и да ги заинтригувате да участват в кауза, която подкрепяте. Често разговорът около идеята включва и лична история, прозрение, аргументация за избора на идея и т.н.

Примерни проекти, при които може да използвате представяне на идея под формата на беседа:

С учениците в начален етап може да направите представяне на живите организми, обитаващи местни екосистеми. Предварително направете една “изследователска” разходка, проучете растителните и животинските видове, които срещате и се подгответе със съвети или идеи за дейности, които да осъществите във вашата общност. Покажете на публиката си и снимки от разходката, споделете защо сте избрали тази идея, от каква помощ имате нужда, за да я осъществите. Например ако сте установили, че във вашата местност липсват определени дървесни видове, помолете хората, пред които представяте идеята си, да закупят дръвчета и да се включат заедно с вас в залесяването на избран терен.

  • Геометрията в живота

С по-големите ученици може да подготвите беседа, която представя геометрията като дял от науката математика, като се фокусирате към геометричните принципи, които помагат на хората при решаването на ежедневни проблеми, представени от ситуации в градската инфраструктура, интериорния дизайн и др.

  • Икономически казуси

С ученици в гимназиален етап, които изучават икономика, може да проведете беседа на тема “Как да задоволим нуждите на всички?”, като насочите разговора към разхищаването на ресурси (например храна), производството на дрехи или т.нар. “бърза мода” и др. Целта е учениците да представят аргументирани примери и да призоват към облекчаване разходите на потребителите и намаляване на желанията чрез концепцията “less is more”.

Защо да използвате беседи за идеи?

Чрез беседите учениците развиват уменията си за говорене пред публика, за създаване на визуален дизайн, както и презентационните си умения. Заедно с идеите си децата споделят и своите разбирания по проблемите, които определят като важни за общността или за самите себе си, и се учат да отправят ясни и завладяващи послания към публиката.

6. Илюстрирана книга

При илюстрираната книга при предаване на някакво послание или разказване на историята изображенията са по-важни от текста. Илюстрираните книги често се предлагат за малки деца и там картинките са тези, които “разказват” историята и помагат на детското въображение да се развива. Но посланието на такъв тип книги може да бъде насочено и към възрастни, а илюстрираната книга може да бъде от всеки литературен жанр.

Примерни проекти, при които може да използвате илюстрирана книга:

  • Биологията и човешкото тяло

Направете заедно с учениците си книга с илюстрации, която “разказва” за строежа на човешкото тяло, за различните органи и системи, както и техните функции. Текстът, който включите трябва да е от кратки и ясни изречения, които да представят на вниманието на читателите съвети и препоръки за добро здраве, например.

  • Изобразително изкуство и дървени книги

Потърсете дърводелец или друг специалист, който може да ви покаже техники за печат върху дървена повърхност. Децата може да нарисуват илюстрации по класически народни приказки от цял свят, които да отпечатат върху дърво. Дървените книжки може да продадете на организиран базар в подкрепа на избрана от вас благотворителна кауза.

  • Литературни вдъхновения

Запознайте класа с литературна творба от миналото и съвременна литературна творба, които имат обща тема. След това нека учениците да напишат и илюстрират своя детска книжка, която включва елементи от двете произведения. Например в ученическия разказ може да участва един герой от едната творба, действието да се развива на мястото от втората творба, а финалът да е напълно различен от този в двете разгледани произведения. Може да посетите местното читалище и да подарите своята книжка, като я представите пред по-малки ученици и други гости. 

Защо да използвате илюстрирана книга?

Учениците могат да създават книги с картинки в различни жанрове – художествена литература, научна литература, поезия и други, като следват различни цели и избират различна аудитория. Илюстрираните книги по увлекателен и визуално завладяващ начин могат да образоват, забавляват и информират читателите по важни въпроси.

7. Инфографика

Инфографиката представлява визуално представяне на данни, информация или идеи с помощта на графики (изображения, илюстрации, диаграми) и минимален текст. Инфографиките често се използват за представяне на голям набор от данни или за обяснение на сложни концепции по начин, който е разбираем и запомнящ се.

Примерни проекти, при които може да използвате инфографика:

  • Математически проучвания

Възложете на учениците от начален етап да направят проучване, свързано със събиране на данни за техните съученици, а след това да работят заедно, за да създадат инфографика за анализиране и споделяне на информацията. Може да пресметнете в проценти колко от учениците имат затруднения по различни учебни предмети; колко от тях предпочитат да работят самостоятелно, по групи, или с родителите си; колко от тях харесват художествената литература и т.н. Инфографиките си децата могат да представят пред родители и учители в “Ден на отворените врати” в класната стая.

  • Здравна информация

Ученически екипи може да разработят инфографика, представяща статистически изследвания върху навици, свързани със здравето на предварително анкетирани хора. Статистиката може да включва информация за хранене, сън, физическа активност и психично здраве. Чрез инфографиката учениците по сбит и ясен начин ще привлекат вниманието на аудиторията си към темата за балансирания начин на живот и за значимостта на изборите, които правим в ежедневието и тяхното влияние върху здравето ни. Резултатите и анализите от инфографиката може да бъдат представени в различни социални мрежи, за да достигнат до повече хора. 

  • Социални проблеми

Нека учениците да помислят и изберат обществено значим проблем, по който да направят проучване и да представят събраните данни под формата на инфографика. Например ако изберат темата за “Войната по пътищата”, ще трябва да съберат информация за най-честите причини за пътни инциденти, по кое време на денонощието най-често се случват катастрофи, колко от шофьорите са били в нетрезво състояние, как може да бъде избегнато ПТП… Инфографиката отново може да бъде представена пред родители, учители или отговорни институции, занимаващи се с проблема, който сте избрали.

Защо да използвате инфографика?

Когато учениците изработват инфографика, те всъщност представят различна информация ясно, бързо и по визуално ангажиращ и лесен за разбиране начин. Научават се да обобщават знания, да представят резултати от научни изследвания и да използват сбор от данни, за да повишат информираността на аудиторията си.

Надяваме се тези идеи да мотивират учениците ви да представят с удоволствие и желание знанията, които имат. Понякога децата са по-информирани по важни теми, дори от нас, възрастните – просто имат нужда от подкрепа и от насоки, за да може да го покажат. Получавайки необходимото доверие и пространство, те не само затвърждават знанията си, но и се научават да изразяват идеите и мнението си и още от малки да формират гражданска позиция по различни въпроси. 

Източник: Product toolkit, my.pblworks.org

 

Още полезни статии:

Точки за участие на всеки
Работа в екип

Точки за участие на всеки

Една от най-важните цели на груповата работа е да се насърчава работата на всеки ученик по поставената задача и роля. Когато поставя групова задача, учителят

Карта на четивната грамотност
Четивна грамотност

Карта на умението Четивна грамотност

Елемент Цели Стратегии 1. Извлича информация от непрекъснат текст. 1.1. Намира директно казана в текст информация. 1.1.1. Задава си въпроси по текста; 1.1.2. Разделя в

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.