Какво е мозъчна атака?

Мозъчна атака

Брейнсторминг, или мозъчна атака, е една от най-разпространените стратегии за генериране на идеи. Това е креативна техника за работа в група, чрез която екипът се опитва да измисли решение на даден проблем, събирайки списък с идеи, възникнали спонтанно и споделени от учениците в групата. Основни точки за успешното провеждане на мозъчна атака са приемането на всички идеи без критика, стремежът към голямо първоначално количество идеи и ясната равния шанс за изразяване и допълване от страна на всеки участник. Стратегията има разновидности, а тук е представен класическият вид мозъчната атака.

Резултат: Учениците генерират групово идеи.

Предимства на стратегията

  • Стратегията активира творчески обмен на идеи и знания;
  • Генерират се много и разнообразни идеи.

За тази стратегия е добре да знаете:

  • Нестандартните идеи са добре дошли;
  • Задължително е да има определено време (обикновено няколко минути);
  • Не трябва да се критикуват идеите на участниците, а само да се записват;
  • Всички идеи се записват без оглед на това как звучат;
  • Трябва да се осигури удобно споделено пространство, около което учениците да могат да се съберат (обща маса);
  • В отборите да не са повече от осем ученици, защото няма да могат да се изслушат;
  • Важно е да се насърчава надграждането на идеи, измислянето на по-голямо количество;
  • В началото може да има нужда от фасилитатор във всеки един отбор, който да следи за спазването на правилата.

Креативността при мозъчна атака

Мозъчната атака е един от най-ползотворните методи за стимулиране на креативността. При брейнсторминга е ключово свободното пространство за споделяне на идеи. Когато се даде възможност на учениците да споделят идеи и да се изразят свободно без страх от критика или оценка, могат да възникнат нестандартни и иновативни идеи. Чрез тази стратегия учениците могат не само да изградят увереност в креативните си умения, а и да ги подобрят чрез генерирането на още по-оригинални решения на проблеми.

От друга страна, когато учениците работят в екип за измислянето на решение на даден проблем, както се случва при мозъчната атака, те изграждат и надграждат взаимно своите идеи, което може да доведе и до още и по-комплексни решения. Премахването на всички мисловни бариери при генерирането на идеи насърчава самочувсвтието и любопитството на учениците, ключови за развиването на креативните им умения.

Основна разлика при подхода към мозъчната атака при работа с корпоративни екипи и работа с младежи и ученици е, че при учениците тепърва се създава умението за генериране на идеи и творчество. Ролята на учителя е да поощри учениците, особено по-стеснителните, за да се научат да се изразяват свободно пред останалите. След това, ако учениците се научат да канализират своите креативни мисли, те ще могат да приложат това умение и в останалите сфери на живота.

Етапи при провеждането на мозъчна атака

Мозъчната атака се провежда в 3 важни етапа:

  1. Предварителен етап – всяка мозъчна атака има водещ, чиято роля е да подбере и подготви темата на упражнението, както и да избере подходящ формат и метод за провеждане. Избраният казус се представя и формулира конкретно в началото на сесията, за да насочи екипа в правилната посока.
  2. Генериране на идеи – насърчават се голям брой предложения, като критика и оценки са забранени, докато всички идеи не се представят. Приветстват се нестандартни, оригинални и дори абсурдни идеи, които могат да бъдат комбинирани и развивани. За успеха на този етап е важно всички участници да имат равен шанс за изразяване – да се даде думата и на плахите участници – а стилът на провеждане трябва да бъде демократичен. Водещият има ключова роля в провеждането на мозъчна атака и именно той е лицето, което трябва да поддържа творческата и безконфликтна атмосфера. Обсъжданията се провеждат и йерархично, като в първата част участниците трябва да се стремят към възможно най-широка тематика, а след оценката на вариантите наборът и посоката на идеите се стесняват.
  3. Групиране и оценка на идеите – този етап, противоположно на предишния, е нужно да използва оценка на идеите, за да може да се достигне до най-доброто решение на поставения казус в началото на мозъчната атака. Използват се различни методи на анализ и оценка.

Ролята на модератора при мозъчна атака

Както вече споменахме, водещият, или така нареченият модератор, е основното действащо лице при успешно провеждане на мозъчна атака. Той осигурява последователно и структурирано провеждане на метода, подбор на разновидността, даване на шанс и безопасно пространство на изява за всеки и оценка и отговорност за достигане до конкретно решение или резултат от мозъчната атака. Негова задача е и организацията на упражнението – време, място, формат, разположение на участниците. Модераторът е нужно да запомни и запише всички идеи, да ги разпредели подходящо, да следи за правилата на провеждане и доброто вписване с поставената времева рамка. Роля на водещия често може да бъде освен даването на гласност на по-мълчаливите участници, така и балансирането на по-активните и инициативни участници за спазване на равния шанс.

Методът за мозъчна атака “Дисни”

Пример за разновидност на мозъчната атака, която може да се използва в час, е Методът “Дисни”. Той представлява техника за паралелно мислене при вземане на групови или екипни решения. Изработен от Уолт Дисни, методът разглежда три гледни точки – “Мечтател”, “Реалист” и “Критик”- роли, противоречащи си една на друга, но необходими в творческия процес. Членовете от групата подхождат към проблема поотделно и последователно от трите различни перспективи. След това се подхожда към изготвяне на план за действие, който може да се изпълни в кратък срок. Поглеждането на даден проблем от различни ъгли стимулира креативността на всички участници в процеса.

Прочетете пълното описание на български език, описано от Тодор Христов.

Примерен урок: как се използва мозъчна атака в училище

В работния лист за мозъчна атака можете да разгледате примерния урок, който сме дали за метода. В него се представят две игри – “Хелоу Йелоу” и “100 приложения на…” – които подтикват учениците да изразят своята креативност целенасочено и отговорно. Упражненията допринасят за цялостното вътрешно усещане на учениците за способност да генерират идеи. Всички деца могат да бъдат креативни, а нашата роля като учители е да им вдъхнем увереност, че техните идеи имат значение.

Урокът е подходящ за ученици в 1. клас, а с игрите можете да зададете няколко важни въпроса на учениците: “Как може да ни помогне това да имаме много идеи?” и “Какво можем да направим, за да измисляме много идеи?”.

Работен лист “Мозъчна атака: Живот без вода”

За по-големите ученици сме подготвили още един работен лист за мозъчна атака. Той задава въпросът: “Представете си, че в къщата ви няма чиста вода. Как би се променил животът ви?”

Работният лист е подходящ за ученици в гимназиален етап по предметите география, биология, човекът и природата или час на класа. Упражнението подканва учениците да обсъдят идеи за това какъв би бил животът без вода. Насърчава се критичното мислене, креативността и осведомеността за проблемите на околната среда.

Прочетете още за брейнсторминга и в другата ни статия за мозъчна атака.

Още полезни статии:

Мисловна карта
Креативност

Мисловна карта

Мисловните карти са удобен начин за визуално изобразяване на идеи с помощта на схема, в която цялата информация е обединена от една ключова дума или

Dnevnik za refleksia
Кариерно ориентиране и личностно развитие

Дневник за рефлексия

Учениците попълват регулярно (седмично, месечно) дневник за рефлексия, в който отговарят на няколко основни въпроса. Учителят проверява дневника на всеки ученик на определени интервали от

Възможно ли е?
Математическа грамотност

Възможно ли е?

Тази стратегия стимулира учениците да оценяват получен резултат, като го сравняват с разбирането си за проблема, и поставя акцент върху разбирането на проблема, а не

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.