Как да въвлечем цяло едно училище в света на природните науки

Дали е възможно един проект по химия и опазване на околната среда да обедини цяло училище? Може ли отглеждането на домат да стане повод всички десетокласници да заобичат биологията?

Десислава Иванова, преподавател по биология и здравно образование и химия и опазване на околната среда в Английска езикова гимназия “Гео Милев” в град Русе, доказва, че тази неща са възможни. Тя е учредител на екоклуб и екокомитет към училището и работи по множество проекти за устойчиво развитие и здравословно хранене в училище. А нейните проекти наистина въвличат цялата училищна общност в света на природните науки. Нека разберем как точно става това.

Ученици от АЕГ "Гео Милев" Русе и преподавателят по природни науки Десислава Иванова

ВИЗИТКА НА ПРАКТИКАТА

Име на практиката: Онагледяване на учебния материал по биология и здравно образование за 10. клас чрез засяване и отглеждане на домат

Предмет: Биология и здравно образование

Цели: Практическо приложение на знанията, устойчиво усвояване на учебния материал и въвличане на всички ученици от класа

Подходяща е за: Ученици от 10. клас

Необходими материали: семена от домат (стар сорт) и хибриден сорт (пакетче F1); саксии; подходяща за засяване почва; табели за имената на растенията

 

ОПИСАНИЕ НА ПРАКТИКАТА

Биологията за десети клас е представена в три големи раздела: генетика, екология и биологична еволюция. С помощта на засяването и отглеждането на един корен домат във всеки от класовете се демонстрират и обясняват практическите приложения на основните понятия от трите раздела. Учениците се запознават с понятията хибрид и чиста линия, а след това – с влиянието на факторите на средата. Демонстрира се изкуствения отбор при разсаждането и събирането на семена. 

Безплатен бюлетин с ресурси

Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи

email guy

КАК ДА ПРИЛОЖИМ 

Стартира се с генетика, където се обясняват чистите линии грахчета на Мендел с помощта на чисти линии домат. Използва се нискостеблен испански сорт чери домат и се сравнява с пакет хибриден сорт закупен от агроаптека. Всеки от класовете влиза в ролята на Мендел и засява няколко семена. Учениците сами проучват нужните условия на средата и се грижат през цялото време за своя домат (често му дават и име). 

В раздела екология обикновено е дошъл момента за пресаждане на разсада в по-голяма саксия. В екологията могат да се демонстрират влиянията на факторите на средата, в случай че имаме повече избил разсад. Подходящо е да се направят някои допълнителни експерименти с влиянието на екологичните фактори – например доматите да се поставят на тъмно или да се оставят без вода за определен период от време. След това учениците обсъждат какви промени са настъпили с растенията.

В раздел биологична еволюция с помощта на домата се обяснява приложението на изкуствения отбор в селското стопанство и бита и учениците си изясняват по-добре понятието естествен отбор, въведено от Дарвин. Накрая учениците избират фенотипно най-добрия представител от плодовете и събират семена за бъдещите десетокласници, които ще засадят своите домати през следващата учебна година. По този начин цикълът се затваря.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ

Г-жа Иванова смята, че подобно онагледяване на учебния материал по биология и здравно образование за 10. клас “…променя напълно нивото на усвояване на знания по БЗО. Такъв подход учи учениците на любов към всичко живо и на много практически знания и умения. Помага за устойчивото и дългосрочно усвояване на учебния материал”.

Отглеждане на домат в часовете по природни науки в 10. клас

 

ЗА КАКВО ДА ВНИМАВАМЕ

Учителката споделя няколко практически съвета към колегите, които са решили да приложат тази практика:

  • Нека всеки ученик засади по няколко семена. Така в последствие ще имаме “резерв”, ако възникне непредвидена ситуация;
  • Хубаво е учениците да дадат имена на доматите. По този начин ще се привържат повече към тях, ще бъдат внимателни в отглеждането им и ще подхождат отговорно към поставената задача;
  • Нека в класовете се направи график за поливане и полагане на грижа за доматите; 
  • Учителят винаги трябва да пита “Защо?”. По този начин децата ще рефлектират и ще си дават сметка за пътя, който са изминали.

ВИЗИТКА НА ПРАКТИКАТА

Име на практиката: Интердисциплинарен проект “Парфюм на училището”

Създаване на парфюм в часовете по природни науки в АЕГ "Гео Милев" Русе

Предмет: Химия и опазване на околната среда, математика, информатика, предприемачество

Цели: Практическо приложение на знанията, устойчиво усвояване на учебния материал и въвличане на всички ученици от училището

Подходяща е за: Ученици от гимназиален етап

ОПИСАНИЕ НА ПРАКТИКАТА

Интердисциплинарният проект “Парфюм на училището” увлича цялата училищна общност и носи много положителни вибрации. Дава на всички участници знания в различни дисциплини и направления, но и умения да работят заедно като екип. 

КАК ДА ПРИЛОЖИМ

За да приложат тази практика в училище, г-жа Иванова и нейните колеги планират няколко основни стъпки:

Стъпка 1

Проектът стартира с урок за упражнение по БЗО с деветите класове – “Сетивни системи”. По време на този урок се говори за сетивна памет и сетивни органи и се прави взаимовръзка с нервната система. Класът се разпределя на групи, на вскяа от които се предоставя спирт и етерични масла, за да изработи парфюмен аромат по свой вкус. Учениците имат пред себе си и “Кратко ръководство на младия парфюмерист”. Записват “рецептите” на парфюмите си и ги наливат в тестерно шишенце от 3 мл. 

Стъпка 2

Учениците от 11. и 12. клас, профил “Предприемачество” разписват стратегия за избиране на най-добър парфюм измежду всички парфюми, направени от групите деветокласници. Изготвят се тестерни ленти, напръскани с парфюмите, както и Гугъл форма за гласуване. Минават през всички класове и оставят тестерни ленти в учителската стая. Гласуването обхваща всички ученици, педагогически и непедагогически персонал, ръководство и администрация. 

Стъпка 3

След около месец в тематичното разпределение по ХООС за 9. клас е планирана темата за естери и естерификация в часовете по органична химия. Този материал се обвързва с произведените от учениците етерични масла и парфюмни изделия, така че децата още веднъж затвърждават разбирането си за приложението на нещата, които са изучили през изминалите седмици. 

Стъпка 4

Учениците от 11. и 12. клас, профил “Математика и информатика” създават проект на етикет на парфюма и принтират етикети на лепящо фолио. 

Стъпка 5

Избраният любим парфюм за съответната учебна година се произвежда в по-голямо количество от учениците, които са го създали. Изчислява се масова част на разтвора и се пълни в бутилчици от 25 мл. с пулверизатори. Затварят се в кутии и се поставят етикети. Готовият парфюм има завършен вид. Готовите парфюми могат да се използват като подаръци за гости на училището, в благотворителни базари и други. 

Стъпка 6

На група ученици от 11. и 12. клас, профили “Предприемачество “ и “Математика и информатика” се дава допълнителна проектна задача – да заснемат и обработят рекламен видео клип за парфюма. 

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ

“Тази практика освен предметно знание, развива у всички участници едно от най-важните за всеки човек умения – работата в екип”, споделя учителката. Учениците виждат много по-ясно връзката между нещата, които учат в училище, и живота извън класната стая.

ЗА КАКВО ДА ВНИМАВАМЕ

Успехът на интердисциплинарния проект “Парфюм на училището” зависи от внимателното планиране. В началото на всяка година педагогическия екип, въвлечен в практиката, се събира и прави план кога и по какъв начин всеки учител да внедри проекта в своята учебна програма.

 

Практиката е селектирана в инициативата “Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Още полезни статии:

Проектно базирано обучение

Пътеводител на руски език – “Бургас от А до Я”

Проектът “Бургас от А до Я” представлява азбучен пътеводител на град Бургас, който дава информация на руски език за някои от неговите забележителности под формата

Проектно базирано обучение

Ученици представят туристически атракции от родния град чрез дигитални приложения

43. ОУ „Христо Смирненски”, гр. София, е училище с дългогодишна история и традиции, което същевременно е ориентирано към модерните технологии и съвременните тенденции в STEM

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.