Как учениците ни да обърнат внимание на здравословното хранене?

Цели по умения и предметно знание:

  • учениците да разпознават плодовете и зеленчуците, техните характеристики, витамини и ползи за тялото на човека
  • всеки ученик да може сам да си приготвя здравословна храна,
  • да си взаимопомагат

Необходими материали:

  • листове, моливи,
  • брошури от супермаркети,
  • готварски продукти

Навярно голяма част от учителите забелязват, че често съпътстващи храни при учениците им са така наречените “fast food” и все по-малко здравословни такива. Във всеки един клас децата помежду си се различават по много признаци – разлика има в телесното им тегло, в отношението им към храната, в отношението им към себе си (и в десетки други неща, разбира се). Но доколко това се забелязва от самите ученици?

Този проблем индикира г-жа Стоила Маринова от ОУ “Никола Икономов”, Разград. В училището има значителен брой ученици билингви, включително деца, чиито родители пребивават в чужбина, както и такива, които пътуват от съседни села. Забелязва се, че и в учебната среда, и вкъщи липсва активно обсъждане на въпроси, свързани с техните здравни грижи, и няма стимул за отговорно отношение към храната и здравословния начин на живот.

“Аз съм учител по ЦДО и всеки ден децата обядват пред мен. Забелязах, че храненето им не е особено здравословно… Някои са по-слабички, други са по-пълнички, някои не ядат много, а други се тъпчат… Затова реших да задълбоча тази тема”, казва г-жа Маринова.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ?

Първа стъпка

В началото е от значение учениците да бъдат теоретично подготвени относно това какво представлява здравословното хранене. Представена е презентация, за да може теоретично да се запознаят със самата тематика. Като допълнение следват серия от дискусии с медицинското лице в училище, в случая с мед. сестра Десислава Симеонова.

“Друго е, когато не просто учител, а и здравно лице, професионалист в сферата, затвърди някое твърдение. Доверието е по-голямо”, казва г-жа Маринова. 

Втора стъпка

След като учениците са вече запознати с тематиката, се изгражда план какво се очаква да постигнат. Изготвят се задачи и дейности, които се надграждат една друга. Те, от една страна, са индивидуални, а от друга – групови, за да може да се мисли на няколко нива и да се развият различни умения.

В случая, както следва:

  1. Любимите плодове и зеленчуци
  2. Любима рецепта
  3. Седемдневно здравословно меню
  4. Общи правила за здравословно хранене
  5. Пирамида на храненето

Трета стъпка

Следващата стъпка е самото приложение на дейностите, които са с насока учениците сами да достигат до знанието и осъзнаването на важността на здравословното хранене, чрез преживяване. При прилагането се включват и учебни дейности, например: при описване на продуктите се акцентира и върху качеството, съдържанието и т.н.

Може да разгледате как се прилагат задачите тук.

t Prepodvame.bg in blog visuals

Четвърта стъпка

Споделяне на знанието чрез презентиране на продуктите на учениците във фоайето на училището. По този начин се акцентира върху темата за здравословното хранене и се дава храна за размисъл и на ученици от други класове.

“Разбрах от родителите, че децата дори са проявили желание да приготвят сами своето любимо ястие – всички у дома (родители, баби и дядовци) са били изненадани от тази самоинициатива… Учениците си взеха примерно меню от стола на училището, но проявиха и креативност при изготвянето на своето меню. Бяха толкова въвлечени в работата си, че по всичко личеше, че са дали всичко себе си, а не са се опитали да отбият номера… Децата се събираха и извън училище и развиха умението си за взаимопомощ изключително много… Казваха ми: “Госпожо, госпожо, еди-кои-си се снимаха с нашите пирамиди”. Чувстваха се горди от себе си, а това допълнително им даде стимул да работят по още проекти”, споделя обратна връзка от приключението г-жа Маринова.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Г-жа Маринова призовава всеки учител, който е забелязал този или сходен проблем у своите ученици, да опита нейната практика. Тя споделя, че дори е преизпълнила целта си. Учениците ѝ, след края на практиката, освен, че са станали по-креативни, са се научили повече да си помагат, да творят, да си приготвят сами храна, да разграничават здравословна от нездравословна храна. Учителката забелязва много важна промяна в навиците и поведението им – децата вече не си носят за хапване в училище “вредна” храна, спират да преяждат.

“Например, ситуацията в стола – имало е деца, които не се хранеха, а се натъпкваха, изземайки и от съучениците си храна, която на практика не им е нужна. След този проект това не е така вече. Започнаха да отдават значение на здравето си”, – описва г-жа Маринова.

Учителката споделя, че за да се развие практиката още, може да се канят външни професионалисти, като диетолози, лекари и да се обърне внимание и на хранене при конкретни болести, например при диабет. Тази дейност подпомага и приобщаването на ученици, които не са се включвали активно в процеса до този момент. Според г-жа Маринова този резултат е налице, тъй като ученето се случва по интересен и иновативен начин (рефлексът им вкъщи сами да приготвят храна), а не по модела “наливане с фуния”. 

“Защо да се опита? Защото първо е полезно за децата, второ им е интересно. Те сами достигат до ползата от своя труд и се чувстват полезни, когато и други черпят от техния опит”, допълва г-жа Маринова.

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

За автора на практиката

Стоила Маринова
Начален учител в ОУ "Никола Икономов", гр. Разград
Ръководя се от сентенцията на Плутарх: “Ученикът не е съд, който трябва да бъде запълнен, а факел, който трябва да бъде разпален”. И другата важна сентенция, която ме стимулира в работата, е: “Учителството е професия, която създава всички други професии”.

Още полезни статии:

Телевизията в час
Проектно базирано обучение

Телевизия в час? Не е това, което си мислите! Споделена практика от Владислав Карталов

“Опитът ми като професионален волейболист и треньор, ми дадоха възможност да изградя качества у децата, които ги научиха на екипна работа. Предадох им начинът на

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.