“За да обикнеш физиката, опознай физиците”: сър Исак Нютон вмъква игрови елементи в час

Исак Нютон е един от най-важните учени в света на физиката поради това, че именно при него понятията сила и гравитация за първи път добиват смисъла, с който ги познаваме днес. Учениците обаче често не могат да си представят как точно действат различните сили и закони, формулирани от Нютон – чертежите по дъската и видеоуроците понякога просто не са достатъчни.

Необходимо е най-напред да запалим интереса на децата към физиката. Да ги приближим до онзи свят, в който математическият анализ и физичните закони тепърва започвали да се пишат и набират популярност… Да ги накараме да опознаят физиците, за да обикнат физиката!

В книгата си “Нютон: Задникът, който преоткри Вселената” Флориан Фрайщетем увлекателно разказва за живота на учения натурфилософ с детайли, които не са описани в учебниците по физика. Провокира ни да се замислим за черти от характера му, без които неговите открития може би нямаше да бъдат такива. Айнщайн пък е  почитател на мисловни експерименти – обичал да си представя нещата и компанията на въображението му го довела към една от най-важните му теории – теорията за относителността.

Но как да използвате познанията си за физиците, за да внесете подобна посока на мисълта в час? В тази статия ще откриете няколко идеи, с които да грабнете вниманието на всички ученици.

Да поиграем на гравитация

Задайте на класа следните въпроси, за да започнете дискусия: “Някога бутали ли сте от бюрото едновременно учебника и молива си? Забелязахте ли кой от двата предмета падна първо?”. Накратко прегледайте определението за гравитационна сила и идеята, че гравитационната сила на Земята върху обектите е насочена надолу към нейния център. Ако времето позволява, изведете учениците на двора и проведете останалата част от часа на открито.

Обяснете на учениците, че предстои да проучите заедно ефекта от гравитационната сила на Земята върху ускорението, като пускате топки с различни маси и наблюдавате коя пада по-бързо.

Подходящо за: ученици в начален и прогимназиален етап

Време за провеждане на урока: 40 минути

Ключови понятия:

  • ускорение;
  • гравитационно привличане;
  • маса;

Необходими материали:

  • листове с формули и понятия (гравитация, ускорение, мерни единици), които да раздадете на учениците;
  • кантар/кухненска везна; 
  • хронометър;
  • топки с различни маси (две еднакви гумени топки, топка от пяна, топка за боулинг); 
  • “кули” за пускане на топките или други високи обекти.

Ето и описание на експеримента с топките:

Две еднакви гумени топки

  • Измерете и запишете масата на еднаквите гумени топки (например 3.0 кг).
  • Попитайте учениците: Какво мислите, че ще се случи, когато пуснем двете гумени топки от една и съща височина?
  • Поставете гумените топки върху кулите за пускане. Бутнете ги и след като топките достигнат земята, обсъдете с децата какво наблюдавате. Насърчете ги да споделят впечатленията си: Какво стана с гумените топки? Удариха ли земята по едно и също време? Защо мислите, че се случи така?

Извод: Топките удрят земята по същото време, защото гравитацията им влияе по един и същи начин – еднакво.

Гумена топка и топка за боулинг

  • Запишете масата на гумената топка и топката за боулинг, за да ги използвате за следващия си експеримент (боулинг топка 5.0 кг, гумена топка 3.0 кг)
  • Попитайте учениците: Ако пуснем топката за боулинг и гумената топка по едно и също време от една и съща височина, дали ще ударят земята едновременно?
  • Поставете гумената топка и топката за боулинг върху кулите за пускане. Направете експеримента и след като топките достигнат земята, обсъдете резултатите. Въпреки че топките са с различни маси, те удрят земята по едно и също време (хронометърът показва 2.36 секунди).

Извод: Двете топки докосват земята по едно и също време, защото всички свободно падащи обекти имат ускорение от 9,8 м/сек2.

Топка за боулинг и топка от пяна

  • Запишете масата на топката за боулинг и топката от пяна, за да ги използвате за следващия си експеримент (боулинг топка 5.0 кг, топка от пяна 1.0 кг).
  • Въз основа на предишните ви експерименти, обсъдете какво ще се случи, когато топката от пяна и топката за боулинг се пуснат от кулата?

Очакван отговор: Може да се предвиди, че двете топки ще ударят земята по едно и също време, защото всички свободно падащи обекти имат ускорение от 9,8 м/сек2.

  • Бутнете топката за боулинг и топката от пяна от кулите на пускане и обсъдете видяното.

След провеждане на трите експеримента направете извод за връзката между масата на дадените обекти, тяхната скорост на падане и гравитацията.

Извод: Установихме, че скоростта, с която пада обектът, не се повлиява от масата му, заради действието на гравитацията.

Игра на величие

След като сте провели експеримента с топките, идва време да влезете в роля на учени натурфилософи. Провокирайте учениците си със следния въпрос: Ако направите научно откритие, как бихте го популяризирали в днешни дни? А преди 300 години? 

Дайте идеи за научни открития – черна дупка, хелиоцентрична система и т.н. Разпределете учениците по групи и им възложете за задача да ги представят пред публика. Част от класа трябва да популяризира откритието си в днешни дни, а останалата част – да се върне назад във времето, когато е живял Исак Нютон. Може да ангажирате актовата зала или друго голямо помещение в училището, за да представите проекта пред по-широка аудитория.

По какъв начин могат да се представят идеите?

Вероятно според учениците както едно съвременно, така и едно ретро представяне най-лесно би се осъществи с помощта на постер, оформен с актуалните за периода техники и ресурси. Насърчете децата да използват различни “стари” шрифтове и хартия, която да напомня за епохата от времето на Нютон.

Нека се развихрят още – да направят кратко филмче, презентация или дори да издадат книга. Може да направите консултация с преподавателите по история и/или литература, за да насочите учениците към актуални в миналото тенденции. Например от книгата на Ф.Фрайщетер, която цитирахме в началото, става ясно, че преди 300 години изразът “малко пале” се е смятал за върховна обида в обществените среди. Подобни примери ще ангажират децата, ще ги мотивират за проучване и в крайна сметка ще им помогнат да опознаят по-добре физиците, в чиято роля влизат. 

В следващия час, докато емоциите са още пресни, направете дискусия. Обсъдете с учениците какво им е харесало, дали са се потопили в темата и дали биха работили по проекта отново.

Надяваме се нашите две креативни предложения да ви харесат –  вярваме, че с тяхна помощ учениците ще се приближат с още една крачка до учените, поставили основите на съвременната физика. Пожелаваме ви успех!

Източници:

  1. https://lms.interactivebg.com/ 
  2. Фрайщетер, Флориан, “Нютон: Задникът, който преоткри света”, издателство “Световна библиотека”, София, 2022 год.

Още полезни статии:

Бърза среща (Speed dating)
Комуникативни умения

Бърза среща (Speed dating)

Бързи срещи е популярно събитие за запознанства, което лесно може да се пренесе в класната стая. Идеята е, че участниците се разделят на две големи

Обратно планиране
Креативност

Обратно планиране

Обратното планиране представлява начин за планиране на дългосрочна дейност от края към началото. Ако целта е да се направи макет на сграда, ученикът започва да

Къде в темата на новия раздел би задълбал един истински учен (историк, географ, физик, литератор)?
Научна грамотност

Къде в темата на новия раздел би задълбал един истински учен (историк, географ, физик, литератор)?

В първия час от даден раздел, предоставяме на учениците разнообразни уводни материали, които дават най-обща представа за темата на раздела. Учениците обсъждат по групи възникналите

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.