fbpx
Креативност

Свързване на две противоположни или произволно избрани понятия/идеи/твърдения в едно

Идеи

Тази стратегия представлява лесна игра, в която учениците трябва да намерят връзка между противоположни твърдения, понятия или идеи и така да създадат нова гледна точка към тях. В стратегията се изисква способността да си представим две противоположни концепции, които съществуват едновременно – или просто да свържем две думи/твърдения/идеи, които нямат връзка помежду си. Благодарение на свързването на неща, които изглеждат без връзка помежду си, имаме откритието на Нилс Бор за светлината (представил си я едновременно като частица и като вълна). Създаването на парадокс и опитите да си го представиш води до генерирането на нова идея. (Michalko, 2012)

Резултат: Учениците са генерирали идеи самостоятелно.

 

Примерна инструкция

В следващите 5 минути свържете двете думи/твърдения/концепции в едно. Целта е да си представите, че съществуват и двете едновременно и да помислите какво е общото, какъв би бил резултатът от тяхното свързване.

Следващите 5 минути проверка на работата – учениците споделят своите отговори.

 

Предимства на стратегията

  • Може да се използва в литература, точни науки, социални науки, изкуство;
  • Наподобява игра;
  • Създава интересни казуси, по които може да се разсъждава и по-задълбочено.

За тази стратегия е добре да имате предвид, че:

  • не води гарантирано до успех;
  • необходимо е да се създаде непринудена атмосфера, в която учениците си играятс парадоксите, а не се опитват да си ги обяснят.

 

От практиката: Примерна задача по литература може да бъде да се напише приказка, като се свържат реална личност и измислена, антоними, антитези и т.н. По математика такава задача може да бъде учениците да свържат две фигури (кръг и квадрат) и да измислят какво би се получило от двете, а после да му измислят и приложение във всекидневието. По физика такава задача може да е свързана с парадоксите за времето и пространството. Подходяща стратегия за развиване на предприемачество и измисляне на нови продукти – какво би се получило, ако свържем химикалка и дъвка например?

Tags

1-4 клас 5-7 клас 8-12 клас PISA 2018 STEM БЕЛ Генериране на идеи География Гражданска грамотност Добри практики Ефективност на работа и управление на времето Извлича информация от непрекъснат текст История Компетентности 2020 - Враца Комуникационни умения Креативност Критическо мислене Логическа връзка Логическо мислене Математика Математическа грамотност Нагласа за развитие Обобщава тълкува информация от непрекъснат текст Организация на процеса Осмисля оценява информация от непрекъснат текст Представяне и защита Работа в екип Родители СЕУ 1 Клас СЕУ 1 Клас Модул 1 СЕУ 1 Клас Модул 2 СЕУ 1 Клас Модул 3 СЕУ 2 Клас СЕУ 3 Клас СЕУ 3 Клас Модул 3 Социално-емоционални умения Умение за личностно развитие Умения на 21 век Философски цикъл Четене на текст Четене с разбиране Четивна грамотност Чужд език научна грамотност работа с родители

От учители за учители

Абонирай се, за да получаваш безплатни статии и ресурси.