Свързване на две противоположни или произволно избрани понятия/идеи/твърдения в едно

Идеи

Тази стратегия представлява лесна игра, в която учениците трябва да намерят връзка между противоположни твърдения, понятия или идеи и така да създадат нова гледна точка към тях. В стратегията се изисква способността да си представим две противоположни концепции, които съществуват едновременно – или просто да свържем две думи/твърдения/идеи, които нямат връзка помежду си. Благодарение на свързването на неща, които изглеждат без връзка помежду си, имаме откритието на Нилс Бор за светлината (представил си я едновременно като частица и като вълна). Създаването на парадокс и опитите да си го представиш води до генерирането на нова идея. (Michalko, 2012)

Резултат: Учениците са генерирали идеи самостоятелно.

 

Примерна инструкция

В следващите 5 минути свържете двете думи/твърдения/концепции в едно. Целта е да си представите, че съществуват и двете едновременно и да помислите какво е общото, какъв би бил резултатът от тяхното свързване.

Следващите 5 минути проверка на работата – учениците споделят своите отговори.

 

Предимства на стратегията

  • Може да се използва в литература, точни науки, социални науки, изкуство;
  • Наподобява игра;
  • Създава интересни казуси, по които може да се разсъждава и по-задълбочено.

За тази стратегия е добре да имате предвид, че:

  • не води гарантирано до успех;
  • необходимо е да се създаде непринудена атмосфера, в която учениците си играятс парадоксите, а не се опитват да си ги обяснят.

 

От практиката: Примерна задача по литература може да бъде да се напише приказка, като се свържат реална личност и измислена, антоними, антитези и т.н. По математика такава задача може да бъде учениците да свържат две фигури (кръг и квадрат) и да измислят какво би се получило от двете, а после да му измислят и приложение във всекидневието. По физика такава задача може да е свързана с парадоксите за времето и пространството. Подходяща стратегия за развиване на предприемачество и измисляне на нови продукти – какво би се получило, ако свържем химикалка и дъвка например?

Още полезни статии:

Стратегии

6 5 3 – 6 души за 5 минути измислят 3 идеи

Цел: 2.2. Учениците използват техники за генериране на идеи в група 1.(InnoSupport) Метод 635 е креативна техника, която използва и доразвива принципите на техниката брейнсторминг. 

Ted Talk и Реч
Комуникативни умения

Ted Talk и Реч

Целта на този вид стратегии е да развият уменията на учениците за публично говорене, както и за убеждаване. Фокусът тук са говорене и държание пред

Дърво на решенията
Креативност

Дърво на решенията

Дървото на решенията е инструмент за взимане на решения, който представлява графика с възможните последствия от различни варианти на действие. Това е начин за избор

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.