Първокласници доказват, че ПБО е мисия възможна

Цели по умения и предметно знание:

  • Учениците проявяват инициативност при осъществяване на индивидуална и групова дейност и словесно описват идеите си – създаване на кът за четене и площадка за игра на двора;
  • Доказват предимствата на извършваната учебно-трудова дейност и резултата от нея; 
  • Осъзнават ролята на графичното изобразяване на конструкцията като етап от създаването на изделие.  
  • Работа в екип – учениците проявяват толерантност при работа в група, обсъждат и вземат съгласувано решение;
  • Комуникативни и презентационни умения – учениците умеят да представят идеите си пред публика;
  • Инициативност и предприемчивост – учениците правят връзка между положения труд и резултата от свършената работа.

Необходими материали:

килим, пуфове, етажерка, книги, бои за асфалт (финансиране по проект)

Често пъти проектно-базираното обучение в начален етап се определя като голям залък поради факта, че учениците са малки и нямат достатъчно натрупани знания и умения. Михаела Божанкова, начален учител в 97. СУ “Братя Миладинови” в град София, определено не е съгласна с това твърдение. Заедно с нейните първокласници тя успява да докаже, че всичко е възможно, когато имаш визия и план, който следваш.

ПБО в първи клас не е тема табу, а е съвсем възможен начин на работа, стига да направим подходяща адаптация на дейностите и да окажем на децата допълнителна подкрепа при изпълнението им. Важно е вниманието на учениците да се насочи към нещо, в което са добри, за да видят на практика как общите усилия водят до общ успях. Прочетете в следващите редове как точно се случва това в класната стая на г-жа Божанкова.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ?

За общността в 97. СУ “Братя Миладинови” ученическото участие в училищния живот е от изключителна важност. Затова ръковоството и екипът залагат на действащ ученически съвет и множество училищни инициативи. Като част от изпълнението на такъв проект г-жа Михаела Божанкова и нейните първокласници получават за задача да създадат продукт, който е в полза на учениците от класа. Ето през какви стъпки преминава реализирането на тази идея:

  • Запознаване на децата с идеята 

Учителката представя задачата на децата и избира крайния продукт на база тяхната обратна връзка: пита ги от какво имат нужда и какво им липсва в училище. Класът решава да направи площадка за игра и кът за четене. 

  • Попълване на анкета 

Целта на проучването е да установи какво е нивото на владеене на различни умения и имат ли учениците опит в подобен тип инициативи. Тук може да намерите и самата анкета

  • Разделяне на отборите на случен принцип 

Михаела Божанкова използва теглене на клечки с имената на децата, за да ги раздели на два отбора (за разделянето на случаен принцип могат да бъдат използвани различни техники). Ключовото тук е да обсъдим с децата, че този вид разделяне е справедлив и дава възможност на всеки да развива умението си за работа в екип.

  • Съставяне на план

6 Prepodvame.bg in blog visuals

Тъй като на учениците им липсва опит в съставяне на планове, учителката преминава през тази стъпка под формата на игра: “Дадох им листчета, на които бяха разписани стъпките, и те трябваше да помислят и да преценят коя стъпка след коя следва. След това валидирахме заедно последователността”, разказва тя. 

Планът включва следните стъпки: 

  • Разговор за проекта;
  • Разпределение на задачите;
  • Избор на име на проекта;
  • Писане на проекта;
  • Рисунка на проекта;
  • Проверка в средата на проекта – свършихме ли всичко до момента и всички ли участваха?
  • Представяне пред ученическия парламент;
  • Представяне пред директора;
  • Реализиране на проекта;
  • Рефлексия – Всички ли от екипа ли се включиха? Направихме ли всичко, което бяхме планирали?
  • Анализ на резултата;

 

  • Разпределение на роли 

Учителят предварително е помислил какви роли ще са нужни за реализирането на проекта и ги представя на учениците. Обяснява какво включва конкретната “длъжност” и за какво отговаря, както и каква е взаимовръзката между различните роли:

  • Художник – отговаря за техническата рисунка;
  • Дизайнер – избири цветове за продукта; 
  • Писател – пише плана и представянето;
  • Контрольор – следи изпълнението на сроковете;
  • Презентатори – представят проекта пред Ученическия съвет и директора;
  • Отговорник участие – следи дали всички участват;
  • Отговорник план – следи за изпълнението на всяка стъпка от плана.

Учениците трябва сами да помислят кои са техните силни страни и на тази база да вземат решение кой каква роля ще поеме. Г-жа Божанкова се намесва само при необходимост: “На мен ми се наложи да насоча дете към друга, по-подходяща за него роля. Това, разбира се, се случва по деликатен начин, насочващ детето към неговите силни страни, а не към това, което го затруднява. Аз използвах думи като “помниш ли, когато ..” и наблягах на това, в което детето е добро” – споделя учителката.

  • Разпределение във времето

На този етап учениците трябва да създадат календарен план на дейностите – коя стъпка кога ще я реализират, и да си изберат капитани на отборите. 

  • Разписване на плана и сроковете 

7 Prepodvame.bg in blog visuals

Учениците разписват плана на база на листчетата, които по-рано са подредили, но вече с включени срокове за изпълнение на всяка от стъпките.

  • Техническа рисунка на проектите 

5 Prepodvame.bg in blog visuals

  • Проверка в средата на проекта докъде сме и какво остава


  • Представяне пред ученическия съвет и получаване на обратна връзка от тях

4 Prepodvame.bg in blog visuals

Това представяне се случва в класната стая, където учениците се чувстват по-спокойни. За тях това е първи представяне и предварително се уговарят кой какво точно ще каже.

  • Представяне пред заместник-директор и получаване на обратна връзка

2 Prepodvame.bg in blog visuals

По време на второто представяне учениците се чувстват по-уверени в себе си.

  • Фактическо реализиране на проектите – боядисване и обзавеждане 

3 Prepodvame.bg in blog visuals

1 Prepodvame.bg in blog visuals

При фактическото реализиране на проектите вземат участие всички ученици от класа, заедно с техния класен ръководител и учителя ЦОУД. Но забавата е толкова голяма, че се включват и ученици от други класове. 

  • Анкета в края и съпоставяне на резултатите с първоначалните такива

След реализирането на проекта учителят отново пуска анкета сред учениците, за да провери нивото им на владеене на различни умения. Анкетата може да намерите тук. За никого не е изненада, че при съпоставянето с първоначалните данни, се забелязва напредък при всички ученици от класа.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

ПБО не е лесна задача – то изискава детайлно предварително планиране, ясно поставени цели, избор на подходяща за учебното съдържание и за интересите на учениците тема. Но в крайна сметка усилията си струват. При това не е важен самият продукт, до който са стигнали учениците, а цялостният процес, през който са преминали: “Всички участваха, нямаше нито един, който да не беше включен. Всяко дете има силни страни и способности и ролите бяха разпределени така, че да има място за всеки и работата на всеки беше важна. Дадохме си сметка, че от малките стъпки вървим към голямата цел – всеки труд беше ценен, необходим и оценен”, споделя учителката и допълва: “Целите ми като учител са именно такива – уча учениците да мислят и да правят изводи, да вземат решения, да поемат отговорност, мотивирам ги да преодоляват затрудненията си, да си поставят цели и да извървят стъпките до тях”.

Учениците на Михаела Божанкова успяват да развият своите умения за работа в екип, за идентифициране на собствените силни страни, за изслушване, търпение. В тях се формира и поддържа на нагласата за учене през целия живот.

Тези умения и нагласи вече намират конкретни проявления по време на учебните часове – когато получат групова задача, децата непременно си разпределят ролите така, че всеки да участва. А когато е необходимо да се взимат решения, се спазва определен ред – дават се предложения, които след това се гласуват.

Повярвали в себе си, Михаела и нейните ученици си обещават да поемат изпълнението на поне още един голям училищен проект през новата година.

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

За автора на практиката

Михаела Божанкова
Начален учител в 97. СУ "Братя Миладинови", гр. София
Тази година съм класен ръководител на втори клас. Имам бакалавърска степен в специалност "Икономика на търговията", както и две магистърски степени - "Човешки ресурси" (със специализация “Управление на човешките ресурси”) и "Начална училищна педагогика". Мога да кажа, че успешно работя по всичките си специалности - "продавам" знания, докато менажирам учениците в класа с помощта на разнообразни педагогически методи. Работата ми е насочена не само към овладяване на всички знания и умения, разписани в учебните програми, но и към овластяване на учениците и развиване на умения на 21. век.

Още полезни статии:

Разпределяне на роли на ротационен принцип
Работа в екип

Разпределяне на роли на ротационен принцип

След като учениците свикнат да работят по групи на случаен принцип, може да надградите, като приложите стратегията за разпределяне на роли на ротационен принцип. В

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.