Дневник за саморефлексия – какво, защо и как?

Целта на Дневника за саморефлексия е да документира и осмисли извървения от служителя път от започване на новата работа до определена точка в професионалната му кариера – в случая от постъпването на учителя в програма “Нов път в преподаване” на фондация “Заедно в час” до първите му седмици в училище.

Дневникът за саморефлексия е пространство за самоанализ и самооткриване. Това е инструмент, който служи на учителя за развитие и постигане на по-добро разбиране за себе си, за рефлексия върху собствените му мисли, чувства и преживявания. Дневникът е индивидуален и личен, тъй като може да се използва по начин, който е най-подходящ за нуждите на самия човек. 

Някои от целите и ползите на Дневника за саморефлексия са:

  1. Самооткриване и самоанализ – дневникът позволява на учителя да споделя своите вътрешни мисли и емоции;
  2. Осъзнаване на емоциите – чрез записване на преживяванията и емоциите си в дневника учителят може да разбере по-добре какво го вълнува и как реагира в различни ситуации. Връщането към тези записки и анализирането им помага за развиването на емоционалната интелигентност на учителя;
  3. Отразяване на преживяванията – Дневникът за саморефлексия фокусира вниманието върху преживяното и дава възможност да се извлекат поуки от опита;
  4. Запазване на спомени – дневникът може да служи и като своеобразен личен архив на спомените и преживяванията на учителя в началото на неговата кариерна пътека.

Дневникът за саморефлексия съдържа въпроси относно всичко, през което преминава един начинаещ учител, преди да започне да преподава. Документът следва структурата на процеса по навлизане/въвеждане в училище (в нашия случай – в програма “Нов път в преподаването”). Добре е участниците в програмата да записват своите преживявания и емоции непосредствено или веднага след дейността, през която са преминали. Разбира се, те имат възможност да добавят допълнителни полета, коментари и въпроси в документа, за да го персонализират и да го направят възможно най-полезен за самите тях.

Както вече споменахме, всяка от частите на Дневника за саморефлексия е свързана с различен етап от пътя на учителя до училище и с първите му преживявания в новата среда. Въпросите са насочени към описание и саморефлексия и са подчинени на следната структура:

  1. Предварителна подготовка (или “Един ден в обувките на…”) – целта на тази страница в дневника е учителят да посети в училище друг колега от общността на “Заедно в час”, за да добие представа за преподаването в “истинска” класна стая и да си създаде реалистична представа за нуждите на учениците;
  2. Посещение в класни стаи – след като вече е станал част от екипа на училището, учителят наблюдава часове на свои колеги, за да научи повече за учениците и контекста, в който ще преподава през учебната година. Въпросите в тази страница на дневника насочват мисълта към ролята, в която учителят би искал да се види, и не на последно място – към това как изглежда една активна, учеща и ангажираща за всички ученици класна стая;
  3. Задължителна подготовка – тук въпросите в дневника фокусират вниманието върху първите срещи с колектива на училището, върху възможностите и предизвикателствата, които учителят е видял;
  4. Ценност и общност – целта на тази страница е учителят да рефлектира върху собствените си ценности и тези на общността, в която ще преподава, за да срещне пресечна точка между тях.

Още полезни статии:

Dnevnik za refleksia
Кариерно ориентиране и личностно развитие

Дневник за рефлексия

Учениците попълват регулярно (седмично, месечно) дневник за рефлексия, в който отговарят на няколко основни въпроса. Учителят проверява дневника на всеки ученик на определени интервали от

Билетче за рефлексия
Умения за учене

Билетче за рефлексия

Първата стъпка за постигане на целта учениците сами да организират и провеждат рефлексия е свързана с попълване на билетче с въпроси за рефлексия от всеки

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.