Ден на числото Пи – как да го отпразнуваме?

Всеки е чувал за числото Пи. То е познато на математиците още от древността и е едно от най-изследваните числа. И въпреки това продължава да поражда въпроси и до днес.

Световният ден на числото Пи се празнува всяка година на четиринадесети март (03/14) по целия свят. Именно тази дата ЮНЕСКО избира и за международен ден на математиката, за да отпразнуваме красотата на числата и математическите концепции.

Какво е Пи?

Числото Пи е една от най-известните математически константи. Отбелязва се с гръцка буква π и представлява съотношението на обиколката на окръжност към нейния диаметър. Независимо от това колко е голяма окръжността, това съотношение се запазва. През годините хората са опитвали многократно да изчислят точната стойност на числото Пи. Свикнали сме да го срещаме като десетичната дроб 3,14 или неправилната дроб 22/7. В действителност обаче Пи е ирационално число, което има безброй десетични знаци.

Към момента то е изчислено до 13,3 трилиона знака след десетичната запетая. Още по-любопитен е фактът, че засега няма открита закономерност в последователността на знаците му. Всичко това, наред с неоспоримата му полезност, прави числото Пи една от най-интригуващите константи за поколения математици от древността до наши дни.

Ден на числото Пи: защо да го празнуваме?

Свързването на математиката с нещо познато, забавно и полезно, винаги е добра идея и носи дълготрайни позитиви по отношение на нагласите на учениците към изучаването й. Освен това затвърждаването на знания посредством игри или предизвикателства гарантира тяхното по-добро усвояване и запомняне.

Потопете се в тайнствения свят на числото Пи и подарете и на себе си, и на учениците ви, един забавен, запомнящ се и изпълнен с математика ден!

Къде да намерим Пи?

Пи е най-изучаваното число в математиката и това съвсем не е случайно. То е неразделна част от нашето разбиране за геометрията. С негова помощ се изчисляват лесно обиколките и площта на кръгове, сфери, конуси и цилиндри. Инженери и проектанти ежедневно използват това число при изработването на различни предмети или устройства. Числото Пи намира приложение също и във физиката, астрономията, архитектурата и строителството.

Как да отпразнуваме Световния ден на числото Пи?

Четиринадесети март е чудесен ден да покажете на децата по един забавен и интересен начин какво представлява числото Пи и какво го прави толкова специално. Ето нашите топ пет предложения за дейности, с които да ангажирате учениците:

1. Направете Пи-зарядка в класната стая

Започнете деня с кратка тренировка, като за всяка от цифрите на числото Пи, направите определено движение. Преди началото на тренировката, запишете на дъската последователността от цифри на числото Пи. В зависимост от дължината на тренировката, можете да се ограничите до пет,  десет или повече цифри. Предварително изберете упражнения, съответстващи на всяка от тях.

Например:

3: Подскоци;

1: Поемане на въздух;

4: Клякания;

1: Поемане на въздух…

и така нататък… 

2. На лов за Пи

Направете лов на числото Пи, като скриете определени предмети из училището и възложите на учениците да ги открият. Предметите могат да бъдат най-различни, например: 3 тетрадки, 1 елка, 4 чертожни инструмента и така нататък. Тъй като Пи на практика е безкрайно число, можете да направите така, че търсенето да продължи толкова дълго, колкото искате.

Друга възможност за лов на числото Пи е учениците да търсят обекти от ежедневието си, които по някакъв начин са свързани с числото Пи. Децата трябва да опишат обекта и да направят снимка. Алтернативен вариант е да използвате брошури за намаления от местния супермаркет. Учениците могат да потърсят в тях обекти, свързани с числото Пи, след което да ги изрежат и залепят върху лист картон. Под всяка картинка трябва да се посочи причината за избора й. 

Още идеи за лов на математически термини и концепции може да откриете в статията “Да организираме лов на… Математика!”. 

Безплатен бюлетин с ресурси

Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи

Ден на числото Пи - как да го отпразнуваме?

3. Пи-думи и разкази

Проверете колко думи, започващи с „пи“, могат да измислят вашите ученици (например “писалка”, “пират”, “пистолет” и т.н.). Разделете класа на няколко екипа и проверете кой от тях ще събере най-голям брой думи.

Друга идея е да напишете разказ, в който всяка трета дума да започва с “пи”. За целта учениците трябва да се редуват, като всеки има право да казва само по една дума, за да продължи смислово започнатото изречение. Всеки трети ученик трябва да добави дума, започваща с “пи”.

4. Пи-бягане с кауза

Провеждането на бягане за Деня на числото Пи е чудесен начин да включите не само учениците, но и цялата общност в празника. Изберете трасе с дължина точно 3,14 километра, което участниците трябва да пробягат. На няколко пункта те трябва да спират, за да отговорят на любопитни факти за числото Пи. Наградата за победителя може да бъде медал или торта във формата на числото Пи.

Бягането може да бъде организирано с благотворителна цел, като събраните приходи се дарят за добра кауза За целта е подходящо да въведете такса за участие от 3,14 лева.

5. Създайте Пи-изкуство

Създаването на произведения на изкуството е чудесен начин учениците да покажат креативност, като същевременно учат математика! Възложете им да направят Пи-лентинки –  картички, с които да изразят признателност към хората, които ценят най-много, като добавят някои остроумни Пи-закачки. Друг начин, по който учениците могат да бъдат креативни, включва използването на формата или цифрите на числото Пи за изобразяването на познати обекти. Например къща с формата на гръцката буква π или цветя, стилизирани като цифрите на числото Пи.

Бонус: Ден на числото Пи във 2. клас

Разгледайте практиката за числото Пи на г-жа Снежана Иванова от ОУ “Любен Каравелов”, гр. Русе. В нея тя описва как второкласниците могат да се запознаят с концепцията за числото Пи чрез практически задачи – музика, изрязване на окръжност, състезание за най-много запомнени цифри и изписване на числото. В тази ПБО дейност учениците могат да преодолеят притесненията си спрямо математиката и да повярват, че тя може да бъде и забавен и интересен предмет.

За статията са използвани следните ресурси, които са допълнени с личния опит на автора:

 

Още полезни статии:

Възможно ли е?
Математическа грамотност

Възможно ли е?

Тази стратегия стимулира учениците да оценяват получен резултат, като го сравняват с разбирането си за проблема, и поставя акцент върху разбирането на проблема, а не

Разделяне на групи чрез пръчици
Работа в екип

Разделяне на групи чрез пръчици

Учителят предварително определя броя на групите и надписва имената на учениците на клечки от сладолед или картонени листчета. По време на часа, в началото на

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.