Ученическа тетрадка с граматични правила

[bwl_pvm /]

Сигурно и във вашата класна стая се е случвало учениците да недоволстват, че трябва да преговорят твърде много информация преди изпитване, а разполагат с малко време. Някои от тях са толкова стресирани, че или изобщо не се подготвят, или учат старателно, само за да установят с изненада и смущение по време на теста, че помнят маловажни неща, а основните понятия просто са забравени.

“Търся нови начини да провокирам учениците си, стремя се да съм им полезна и да направя така, че ученето да е по-лесно, бързо и забавно за тях”. Така една учителка по български език и литература предлага на учениците си да направят продукт, който през цялата година да им бъде от помощ. 

Визитка на практиката

Име: Ученическа тетрадка с граматични правила

За кого е подходяща: прогимназиален етап

Продължителност: през цялата учебна година

Необходими материали/умения: обикновена тетрадка, цветни маркери, стикери

Информация за учителя: Анита Николова е учител по български език и литература на прогимназиален етап във Фондация “Частно средно училище “Роналд Лаудер”, гр. София. Завършила е бакалавърска степен със специалност “Българска филология” и магистратура “Преводач/редактор”. Преди да стане учител е работила в образователен сайт, превеждала е детски издания, както и художествена литература от френски на български език. 

Цели:

  • повишаване на мотивацията и подобряване на уменията за учене;
  • изграждане на самодисциплина и отговорност към учебния процес;
  • по-голямо спокойствие и увереност по време на изпитване.

Описание на практиката:

Всичко започва, когато ученик притеснено пита учителката си как ще успее да си припомни всички уроци за предстоящия тест. Тогава г-жа Анита Николова се замисля как да направи така, че учениците ѝ да учат бързо, лесно и най-вече трайно, а после да се справят с въпросите от теста уверено и спокойно. Така се ражда идеята за тетрадка с граматични правила, която учениците сами да изработят и която може да им служи през цялата година.

“Понякога информацията в учебниците е трудна и неразбираема за учениците. Предполага се, че всеки ученик е усвоил учебното съдържание от предходния клас и през новата учебна година се започва направо с новото учебно съдържание. Често не е предвидено никакво време за преговор, а всички знаем, че когато нещо не се практикува или припомня, то се забравя, това е нормална способност на човешката памет. С тетрадката с граматични правила ученикът е спокоен, защото успява да си припомни неща, които ги няма в текущия учебник”, споделя още г-жа Николова.

Ето и стъпките, които да предприемете, за да създадат учениците ви полезни тетрадки по български език:

Първа стъпка: Учителката и децата коментират как да синтезират информацията, която е най-важна, и какво да записват в тетрадките си (граматични правила, помощни примери, изключения от правилото и други).

Втора стъпка: Изгражда се модел, по който да се записва информацията в специалната тетрадка с граматични правила – какви цветове да използват учениците, как да представят информацията така, че да им е лесно да я запомнят, как да се запише вярно информацията, защото “ако някое дете запише нещо грешно, ще го запомни грешно и тогава тетрадката няма да му служи по предназначение”.

Трета стъпка: Създаване на тетрадката с граматични правила. Всеки ученик има свободата да си записва важните неща в часовете по български език, така че на него да му е удобно, да разбира какво е записал и сам да успява да намира информацията, която му е необходима. Някои ученици използват програмата Canva, за да си създадат шаблони с кратка и важна информация. Идеята толкова се харесва от децата, че някои от тях дори си слагат шаблоните като тапет на телефона, за да си припомнят граматичните правила всеки път, когато погледнат към него.

Четвърта стъпка: използване на тетрадката в часовете по български език, когато е необходимо. По време на изпитвания и тестове тетрадката не може да се използва. 

Защо да опитате тази практика:

  • практиката води до по-бързо организиране на новите и трайно запомняне на старите знания;
  • учениците имат свободата да пренебрегнат излишните подробности в учебния материал и да съсредоточат вниманието си върху важната информация;
  • повишава се успеваемостта по учебния предмет.

Практиката е селектирана в инициативата „Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

На 29-30. април ще се проведе събитие, на което ще бъдат представени отличените добри практики. Вижте повече ТУК.

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Ако имате практика, която може да бъде полезна на други учители, ще се радваме да се свържете с нас и да ни разкажете за нея!

Сподели статията с колеги:

Училищният абонамент на Prepodavame.bg, дава достъп до екслузивно съдържание, видео курсове, сертификация и много други ресурси на всички учители във вашето училище. Ако заявите абонамент до края на седмицата, ще получите безплатен период  на ползване до края на учебната година. 

Популярни статии:

Дневник за рефлексия

Дневник за рефлексия

Следваща стъпка при реализирането на целта учениците сами да организират и провеждат рефлексия е въвеждането на дневник за записване на рефлексията. Дневникът може да съдържа

Получавай най-новите ресурси по имейл

Още полезни статии:

learning for clever
Комуникативни умения

Ролеви игри

Ролевите игри могат да бъдат използвани в обучението по всеки предмет, както и във всеки урок/тема. Те могат да бъдат по двойки или в групи

Стратегии

Периодичен анализ на напредъка

Учениците заемат на ротационен принцип ролята на отговорници за тракера на класа. Задълженията им включват както редовното попълване на резултатите, така и периодичното анализиране на данните.

Получи достъп до още повече ресурси и практични материали

0
Споделете в коментар своите мисли!x