Ученическа тетрадка с граматични правила

Сигурно и във вашата класна стая се е случвало учениците да недоволстват, че трябва да преговорят твърде много информация преди изпитване, а разполагат с малко време. Някои от тях са толкова стресирани, че или изобщо не се подготвят, или учат старателно, само за да установят с изненада и смущение по време на теста, че помнят маловажни неща, а основните понятия просто са забравени.

“Търся нови начини да провокирам учениците си, стремя се да съм им полезна и да направя така, че ученето да е по-лесно, бързо и забавно за тях”. Така една учителка по български език и литература предлага на учениците си да направят продукт, който през цялата година да им бъде от помощ. 

Визитка на практиката

Име: Ученическа тетрадка с граматични правила

За кого е подходяща: прогимназиален етап

Продължителност: през цялата учебна година

Необходими материали/умения: обикновена тетрадка, цветни маркери, стикери

Информация за учителя: Анита Николова е учител по български език и литература на прогимназиален етап във Фондация “Частно средно училище “Роналд Лаудер”, гр. София. Завършила е бакалавърска степен със специалност “Българска филология” и магистратура “Преводач/редактор”. Преди да стане учител е работила в образователен сайт, превеждала е детски издания, както и художествена литература от френски на български език. 

Цели:

  • повишаване на мотивацията и подобряване на уменията за учене;
  • изграждане на самодисциплина и отговорност към учебния процес;
  • по-голямо спокойствие и увереност по време на изпитване.

Описание на практиката:

Всичко започва, когато ученик притеснено пита учителката си как ще успее да си припомни всички уроци за предстоящия тест. Тогава г-жа Анита Николова се замисля как да направи така, че учениците ѝ да учат бързо, лесно и най-вече трайно, а после да се справят с въпросите от теста уверено и спокойно. Така се ражда идеята за тетрадка с граматични правила, която учениците сами да изработят и която може да им служи през цялата година.

“Понякога информацията в учебниците е трудна и неразбираема за учениците. Предполага се, че всеки ученик е усвоил учебното съдържание от предходния клас и през новата учебна година се започва направо с новото учебно съдържание. Често не е предвидено никакво време за преговор, а всички знаем, че когато нещо не се практикува или припомня, то се забравя, това е нормална способност на човешката памет. С тетрадката с граматични правила ученикът е спокоен, защото успява да си припомни неща, които ги няма в текущия учебник”, споделя още г-жа Николова.

Ето и стъпките, които да предприемете, за да създадат учениците ви полезни тетрадки по български език:

Първа стъпка: Учителката и децата коментират как да синтезират информацията, която е най-важна, и какво да записват в тетрадките си (граматични правила, помощни примери, изключения от правилото и други).

Втора стъпка: Изгражда се модел, по който да се записва информацията в специалната тетрадка с граматични правила – какви цветове да използват учениците, как да представят информацията така, че да им е лесно да я запомнят, как да се запише вярно информацията, защото “ако някое дете запише нещо грешно, ще го запомни грешно и тогава тетрадката няма да му служи по предназначение”.

Трета стъпка: Създаване на тетрадката с граматични правила. Всеки ученик има свободата да си записва важните неща в часовете по български език, така че на него да му е удобно, да разбира какво е записал и сам да успява да намира информацията, която му е необходима. Някои ученици използват програмата Canva, за да си създадат шаблони с кратка и важна информация. Идеята толкова се харесва от децата, че някои от тях дори си слагат шаблоните като тапет на телефона, за да си припомнят граматичните правила всеки път, когато погледнат към него.

Четвърта стъпка: използване на тетрадката в часовете по български език, когато е необходимо. По време на изпитвания и тестове тетрадката не може да се използва. 

Защо да опитате тази практика:

  • практиката води до по-бързо организиране на новите и трайно запомняне на старите знания;
  • учениците имат свободата да пренебрегнат излишните подробности в учебния материал и да съсредоточат вниманието си върху важната информация;
  • повишава се успеваемостта по учебния предмет.

Практиката е селектирана в инициативата „Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

 

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Ако имате практика, която може да бъде полезна на други учители, ще се радваме да се свържете с нас и да ни разкажете за нея!

Още полезни статии:

Стратегии

Избиране на стратегия: Задаване на един и същи въпрос 10 пъти и даване на различен отговор всеки път

2.1. Учениците използват техники за генериране на идеи самостоятелно 1.Описание Задаването на един и същи въпрос и даването на различни отговори позволява да се измислят

Един въпрос, много отговори
Критично и аналитично мислене

Един въпрос, много отговори

Тази стратегия е възможност за учениците да приложат своята креативност в контекста на критическото мислене. Задайте отворен въпрос на учениците в началото на часа и

Социално-емоционално учене

Ползи от свиренето на инструмент за развитието на емоционална интелигентност

Тази гост статия е разработена от екипа на Сдружение за изкуство и култура „Мюзик Плей“. Неслучайно още древните гърци определят музиката като основно средство редом

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.