fbpx
Креативност

Задаване на един и същи въпрос десет пъти и даване на различен отговор всеки път

Задаване на един и същи въпрос десет пъти и даване на различен отговор всеки път

Задаването на един и същи въпрос и даването на различни отговори позволява да се измислят идеи, след като се изчерпят обикновените и често срещани отговори. Тази стратегия е подходяща за индивидуална работа, след като учителят е поставил задачата. Учениците записват въпроса и си го задават наум 10 пъти, като всеки път трябва да дадат нов отговор. Записват отговорите си, които всъщност се превръщат в идеи, които могат да развият. Обикновено първите един-два отговора са очевидните и очаквани отговори. Но следващите са истински креативните и нестандартни. Учениците трябва да бъдат насърчени да мислят наистина свободно, без ограничения, трябва да се запишат и най-странните хрумвания. Важно е въпросът да е добре формулиран, за да дава възможност да се измислят различни отговори, да не е тип „да/не” въпрос, а зададен с „как, защо, по какъв начин” и т.н.

Резултат: Учениците имат десет различни отговора/решения на един въпрос. Генерирали са 10 идеи самостоятелно.

Примерна инструкция

Записваме въпроса, чийто отговор ще търсим днес. Всеки от вас има 5 минути да си зададе наум 10 пъти въпроса и да запише на листа пред себе си 10 различни отговора. Записвайте всичко, което ви хрумне, не се притеснявайте, ако отговорът е нестандартен и звучи странно. В момента не мислим как ще осъществим нещата, а само какво искаме да постигнем!

 

Предимства на стратегията

  • Стратегията е приложима за всички предмети;
  • Учениците имат възможност да запишат и най-странните и нестандартни предложения, без да се тревожат, че някой ще ги критикува, защото работят самостоятелно.

За тази стратегия е добре да имате предвид, че:

  • е възможно някои ученици да се страхуват да дават нестандартни отговори, защото са „грешни”. Трябва да се изясни, че всеки отговор е ценен по своему и няма „правилни” и „грешни” отговори;

в края на упражнението е добре всеки ученик да има възможност да сподели най-интересния си отговор. Може да ги помолите всеки да сподели седмия си отговор например. Разновидност на този тип споделяне, който помага за развиване на групова работа, е споделянето в малки групи, след което всяка група трябва да разкаже на останалата част от класа за най-интересната идея, която е чула.

Tags

1-4 клас 5-7 клас 8-12 клас PISA 2018 STEM БЕЛ Генериране на идеи География Гражданска грамотност Добри практики Ефективност на работа и управление на времето Извлича информация от непрекъснат текст История Компетентности 2020 - Враца Комуникационни умения Креативност Критическо мислене Логическа връзка Логическо мислене Математика Математическа грамотност Нагласа за развитие Обобщава тълкува информация от непрекъснат текст Организация на процеса Осмисля оценява информация от непрекъснат текст Представяне и защита Работа в екип Родители СЕУ 1 Клас СЕУ 1 Клас Модул 1 СЕУ 1 Клас Модул 2 СЕУ 1 Клас Модул 3 СЕУ 2 Клас СЕУ 3 Клас СЕУ 3 Клас Модул 3 Социално-емоционални умения Умение за личностно развитие Умения на 21 век Философски цикъл Четене на текст Четене с разбиране Четивна грамотност Чужд език научна грамотност работа с родители

От учители за учители

Абонирай се, за да получаваш безплатни статии и ресурси.