Методическа подкрепа при работа с ученици със СОП: защо, къде и как?

Ресурсен учител оказва подкрепа на ученик със СОП

Твърдения като „Всичко съм видял в практиката си“, „Всичко ми е ясно“, „Знам какво предстои“, „Нищо не може да ме изненада“ често водят до лична самозаблуда и могат да имат сериозни последствия. Умението да учим и да се развиваме непрекъснато е в основата на професионалната зрялост – особено за онези, които работят в сферата на образованието.

Методическата подкрепа играе ключова роля в работата на учителите с деца със специални образователни потребности (СОП). Зад това обобщение стоят множество различни случаи и нужди, които често поставят преподавателя в ситуация на несигурност и търсене на най-подходящия подход. Затова е важно да се информираме, да се консултираме с експерти и да не се колебаем да потърсим помощ, когато се нуждаем от такава.

КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА МЕТОДИЧЕСКА ПОДКРЕПА?

Методическата подкрепа обхваща всякакви направления на съдействие и подпомагане, които повишават нашите професионални компетенции и ни помагат да преодоляваме наличните предизвикателства в работата ни като учители. Това е процес на оказване на помощ от специалисти, които могат да ни насочат към ефективни методи и работещи стратегии, както и към подходящия инструментариум, с който да ги внедрим в практиката си.

Няма строго фиксирани правила и “формули” за работа с деца със СОП – подходът е индивидуален за всеки ученик. Ето защо е добре да потърсим методическа подкрепа от специалисти, които могат да ни предложат персонализирани методи и стратегии за ефективно преподаване според наличните възможности на конкретното дете.

ЗАЩО И КОГА ДА ПОТЪРСИМ МЕТОДИЧЕСКА ПОДКРЕПА?

Можем да потърсим методическа подкрепа винаги, когато искаме да сме сигурни, че сме поели в правилната посока и че правим необходимото, за да постигаме добри резултати. Своевременно потърсената помощ често предотвратява нежелани последствия, породени от несигурност, подценяване на ситуацията или липса на рефлексия върху практиките ни

Професионалната подкрепа е силно препоръчителна, ако в процеса на реализиране на вашите професионални ангажименти долавяте в себе си:

  • притеснения за ефективността на вашата дейност;
  • страх от неуспеха на вашите ученици;
  • липса на достатъчно познания относно спецификите на определени нарушения и недостатъчна професионална подготовка за работа с определени групи деца;
  • потребност от подкрепа при водене на регламентирана документация за ученици със СОП;
  • потребност от научаване на нови стратегии за ефективна комуникация с родителите;
  • потребност от подобряване на механизма на взаимодействие в екипа за подкрепа за личностно развитие.

ОТ КОГО ДА ПОТЪРСИМ МЕТОДИЧЕСКА ПОДКРЕПА?

Методическа подкрепа могат да ни окажат колеги с по-богат и продължителен опит или експерти от различни обучителни организации. Методическа подкрепа за работа с деца със СОП можете да потърсите и от съответния за областта Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование (РЦПППО), част от специализираните обслужващи звена на Министерство на образованието и науката.

Съгласно Правилника за устройството и дейността на РЦПППО всяка година се подготвя програма за квалификация на педагогическите специалисти. Може да се запознаете с нея, да изберете някоя от предложените теми за обучения или другите форми на методическа подкрепа и да се свържете с конкретния Регионален център.

Когато решите да потърсите професионална помощ от специалисти в областта на приобщаващото образование, не забравяйте в разговора да уточните:

  • желаната от вас тема за обучение;
  • формата на предстоящата подкрепа – кредитирано обучение, информационен семинар, уебинар, тренинг, методическа работна среща, супервизия и т.н.;
  • най-удобната за вас форма на оказване на подкрепата или провеждане на обученията (присъствено или дистанционно).

Препоръчително е да инициирате предварителна организационна среща, по време на която да споделите с експертите какви са вашите очаквания и до каква степен ще е полезно да се разгърне темата, предвид цялостното ви ниво на информираност. Вашите очаквания са важни за осъществяването на подкрепата и за това споделеното време на участници и обучители да не е пропиляно, а да бъде ефективно оползотворено.

Да потърсим методическа подкрепа е важно, но още по-съществена стъпка от процеса е осъзнаването, че се нуждаем от такава. Приемането на необходимостта от за съдействие понякога изисква време и вътрешна работа. Колкото по-рано потърсим помощ, толкова по-успешно можем да ограничим натрупването на стрес, да предотвратим личната демотивация и да намалим риска от професионално прегаряне.

Още полезни статии:

Стратегии

Избиране на стратегия: Задаване на един и същи въпрос 10 пъти и даване на различен отговор всеки път

2.1. Учениците използват техники за генериране на идеи самостоятелно 1.Описание Задаването на един и същи въпрос и даването на различни отговори позволява да се измислят

Рефлексия в процеса на учене
Умения за учене

Рефлексия в процеса на учене

Накратко, това означава да наблюдаваме себе си, докато извършваме учебна дейност. Важно е, защото изисква сложни умствени процеси, но и защото по този начин учениците

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.