“Сега мога и аз!” или как да повярвам във собствените си възможности

Няма нищо по-обезкуражаващо за един учител от това да чуе “Не мога!”, “Нищо не разбирам!” или “Няма да стане!” в час. Ех, ако можеха децата просто да ви се доверят и да не се предават, нали? Проблемът обаче не е в доверието. Не е и в мотивацията.

Всъщност децата са любопитни същества, които наистина искат да учат и да опознаят света, в който живеят. Емоционалната реакция, че не са се справили с някоя задача или отказът им изобщо да опитат се коренят другаде.

Ако често чувате подобни реплики в час, причината може да се окаже много по-проста, отколкото си представяте. Учениците все още не са изградили увереност в собствените си способности. Буквално не вярват, че могат да се научат да правят нещо, което им се струва по-сложни и изискващо време и усилия. Не разбират механизмът на ученето и не осъзнават, че самите те вече са се научили да правят толкова много.

Можете лесно да им припомните на какво са способни с урока “Сега мога и аз!”. Урокът е специално разработен за първокласници и целта му е да покаже на децата, че има страшно много неща, които те са се научили да правят, а преди не са можели. В края му всеки ученик ще разполага с илюстрован списък на постиженията си. Запазете този списък, за да го обогатявате заедно всеки път, когато се научите да правите нещо ново. Така децата постепенно ще изградят увереност в собствените си умения, а вие все по-рядко ще чувате “Не мога!”.

Свалете си урока тук.

Урокът “Сега мога и аз!” е част от системата “Стъпка по стъпка” на Световната банка – инструментариум за насърчаване на социалното и емоционално учене (СЕУ) при деца и младежи.

Искате да включите повече елементи от СЕУ в часовете си? Разгледайте и други уроци за развитие на социално-емоционални умения в първи клас.

 

Още полезни статии:

Социално-емоционално учене

Практики от класната стая: Летен проект за развиване на социално-емоционални умения

Как да помогнем на малчуганите от четвърти клас да се адаптират към нелеките промени, които ги очакват след преминаването в прогимназия? Трудността на този преход

Стратегия за управление на класната стая
Комуникативни умения

Стратегия за управление на класната стая

Тази стратегия се концентрира върху управление на класната стая, а не върху преподаване, конкретен предмет или формален час. Може да се използва при всички предметни

Направи план за действие
Математическа грамотност

Направи план за действие

Тази стратегия е заимствана от втората стъпка от известния модел на Дьорд Пойа за решаване на проблеми в четири стъпки (Polya, 1973). Основната идея тук

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Абонирай се и всяка седмица ще получаваш по един нов урок за първи клас