Как една училищна зеленчукова градина в Пловдив учи ученици от 1. и 4. клас на грижа и любов към природата 

От къде идва млякото? А доматите в салатата?

Г-жа Вяра Георгиева, класен ръководител на 1. клас в СУ “Свети Седмочисленици” казва: “Ние… се позоваваме на мотото “Учене чрез опит” – трябва да се знае, за да се опазва“. Има ученици, отглеждани в града, които не се замислят какъв е произходът на храната, която ядат. А в съвременното забързано ежедневие и за родителите понякога е трудно да поддържат връзката с природата и да прекарват заедно с децата си време сред нея. 

В отговор на тази нужда родители, учители и ръководство на Средно училище “Свети Седмочисленици” – град Пловдив запретват ръкави и обособяват училищна зеленчукова градина в училищния двор, в която учениците от 1. и 4. клас да се грижат за своите растения. 

ВИЗИТКА НА ПРАКТИКАТА:

Име на практиката: “Училищна зеленчукова градина”

Цели:

  • Екологично образование – жизнен цикъл на растенията и произход на храната.
  • грижа за природата;
  • нагласа за сътрудничество между по-големи и по-малки ученици.

Подходяща е за: ученици от всички етапи

Прилага се:  през цялата учебна година в часовете за занимания по интереси

Необходими материали: 

  • почва и тор;
  • семена и луковици;
  • уреди за обработка на земята;
  • вода за поливане.

ОПИСАНИЕ НА ПРАКТИКАТА

Училищните ферми са форма на екологично образование, което благоприятства обучението на детето и придобиването на информираност за грижата за околната среда.

В СУ “Свети Седмочисленици” – гр. Пловдив практиката включва обработване на специално градинско място с обогатена почва с калифорнийски червеи. Децата са ангажирани в дейности като копаене, засаждане, поливане, плевене. Така те могат да научат повече за заобикалящата ги среда и за произхода на много от продуктите, които се продават в магазина.

При обучението на учениците от 1. “Д” клас се прилага системата на Мария Монтесори. Част от принципите, които са определящи за метода, са активното включване на родителската общност в училищния живот и обучението на децата чрез практически дейности.  Описаната практика “Училищна зеленчукова градина” съчетава и двата принципа.

Идеята за училищната градина идва от родителите на децата – някои от тях се занимават професионално с растениевъдство. С тяхна помощ учителите и учениците се снабдяват със семена, почва, обогатена от калифорнийски червеи, инструменти и всичко необходимо за отглеждане на растения.

Г-жа Георгиева разказва за процеса: “Идеята беше изцяло на родителите. Те осигуриха и необходимите матераили. Ръководството на училището определи и подготви терена за зеленчуковата градина в двора на училището. А ние с Валя Генова прегърнахме горещо идеята. С огромно удоволствие водихме децата и се наслаждавахме на получените резултати.”

Стъпките, през които преминават учители и ученици от СУ “Свети Седмочисленици” – град Пловдив, са следните:

  1. Избор на подходящо място – ръководството на училището избира терен, който подготвя за работата на бъдещите градинари.
  2. Осигуряване на необходими материал – всички материали са осигурени от родителите на децата в 1. клас – почва, тор, семена, уреди за обработка (мотики, дараци, лопати).
  3. Обработка на терена – учениците от 4. клас на г-жа Валя Генова се заемат с обработката на почвата. След това започва засаждането на семената и луковичките на растенията. Учениците от 1. и 4. клас работят заедно – по-големите деца учат по-малките.
  4. Грижа за растенията в градината от есента до пролетта – всеки четвъртък в програмата на учениците от 1. клас на г-жа Вяра Георгиева има занимания по интереси в рамките на два учебни часа, запазени за проектната дейност “Училищна зеленчукова градина” –  плевене и поливане.
  5. Обиране на готовата продукция – през януари учениците обират първата продукция от зеленчуковата градина – спанак, лук, чесън, репички, марули. 
  6. На нашата трапеза – с набраните зеленчуци учениците си приготвят салата и супа.

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ

Г-жа Георгиева описва вълненията на класа си: “Децата виждат как се развиват растенията под техните грижи. За тях това бе истинско приключение и забавление. Нашите деца са градски деца, рядко участват в подобни дейности. Емоцията от преживяното – да се роди нещо изпод ръцете им –  е несравнима”.

Първокласниците разбират, че училището не е само в класната стая, където се учат да пишат, да четат и да смятат. Ученето е и на двора, в зеленчуковата градина, защото там придобиват нови знания и развиват различни умения. Когато децата осъзнаят значението на природните ресурси, у тях възниква вътрешна необходимост да ги опазват, да се грижат за тях, да ги съхраняват.

В допълнение към това, реализирането на тази добра практика води до приобщаване на децата в колектива. Те работят, като си сътрудничат помежду си – редуват се, изчакват се, помагат си.  В класа има деца със специални образователни потребности, които също се включват в дейностите. Учителите забелязват, че някои от тях за първи път се усмихват. 

Докато общуват активно и учениците от 1. и 4. клас създават връзка помежду си. По-големите деца предават своите знания и опит на по-малките. Раждат се нови приятелства.

Г-жа Георгиева споделя още: “Ние, учителите, също учим в тази дейност. Преживяването е много силно и зареждащо”.

ЗА КАКВО ДА ВНИМАВАМЕ

Предварителната подготовка за дейността е много важна. Освен набавяне на семена и луковици, тя включва спазване на сезонния принцип и подбор на подходящ тор.

Важно е да се избере подходящ терен – защитено място близо до училището. Ако разстоянието е прекалено голямо, придвижването би отегчило и уморило децата, а и ще им е трудно да носят вода от чешмите. Хубаво е в близост да има водоизточник.

Безплатен бюлетин с ресурси

Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи

Как една училищна зеленчукова градина в Пловдив учи ученици от 1. и 4. клас на грижа и любов към природата 

Практиката е селектирана в инициативата „Добрите практики на фокус“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Още полезни статии:

Lamp on black board
Кариерно ориентиране и личностно развитие

Познай кой

Учениците се разделят на два отбора. Теглят името на конкретна личност (литературен герой, историческа личност, популярна личност). Представителите на отборите се редуват да описват личността,

Разделяне на групи чрез пръчици
Работа в екип

Разделяне на групи чрез пръчици

Учителят предварително определя броя на групите и надписва имената на учениците на клечки от сладолед или картонени листчета. По време на часа, в началото на

Дневник за рефлексия
Умения за учене

Дневник за рефлексия

Следваща стъпка при реализирането на целта учениците сами да организират и провеждат рефлексия е въвеждането на дневник за записване на рефлексията. Дневникът може да съдържа

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.