STEM лаборатория “Зелени технологии и устойчиво развитие”

STEM проектите, попадащи в категорията “Зелени технологии и устойчиво развитие”, използват естествената среда и екологичните предизвикателства, за да ангажират учениците в опознаване на околната среда и решаване на нейните проблеми и да развият у тях етика на грижа и отговорно стопанисване.

Препоръчително е екологичните STEM проекти да включват следните основни елементи:

  1. Обучение, базирано на място – използване на всички аспекти на местната среда като интегриращи контекст за учене – култура, историческа и социално-политическа ситуация,  природата и застроената среда. Тук се включва също учене чрез гражданска ангажираност и участие в обществени проекти от значение за местната общност.
  2. Триизмерно обучение – интегриране на различни измерения на обучението в един цялостен опит. Такива измерения са основните дисциплинарни идеи, праткики от науката и инженерството, както и междусекторни практики и концепции.
  3. Обучение в общността – разглеждането на проблемите и възможните решения в културен аспект с оглед на факта, че разногласията често се основават на различните вярвания и ценности на хората в обществото. Включването на този елемент в Екологичния STEM подход има за цел да гарантира предвидимост на обществената реакция и съобразяване с обществените нагласи.

Цели на екологичните STEM проекти

Екологичните STEM проекти поставят акцент върху екологичните проблеми и изследването на методи за тяхното ограничаване. Ето някои основни направления:

  • Научаване на основите на енергийната ефективност, включително принципите на обновяема енергия;
  • Запознаване с принципите на устойчивото земеделие;
  • Управление на отпадъците;
  • Разработване и изпълнение на проекти, които решават актуални екологични проблеми в общността, като намаляване на емисиите от парникови газове или подобряване на качеството на местната вода и въздух.

Безплатен бюлетин с ресурси

Запиши се, за да получаваш всяка седмица практични ресурси и идеи

STEM лаборатория “Зелени технологии и устойчиво развитие”

Учебни предмети 

Лабораторията за изследване на “Зелени технологии и устойчиво развитие” предлага условия за провеждане на експерименти по дисциплините: 

  • География;
  • Физика
  • Химия;
  • Геология;
  • Технологии и предприемачество;
  • Човекът и природата.

Какво е нужно за лаборатория “Зелени технологии и устойчиво развитие”?

1. Пространство

Трябва да предвидите работни места за проектиране и изграждане, зони за тестове и демонстрации на прототипи. Както вече посочихме, изследването на някои от параметрите на околната среда изискват и занимания на терен. Предвидете открити пространства за изследвания на слънчева енергия, вятърна енергия и други, както и за тестване на модели на биологично земеделие.

2. Оборудване

STEM лабораторията може да поддържа основната учебна програма чрез включване на научни инструменти и математически манипулации по време на уроците. Ето някои уреди и инструменти, от които може да имате нужда:

  • микроскопи; 
  • лупи; 
  • комплекти за обновяеми енергийни технологии;
  • лабораторна стъклария (епруветки, мерителни чаши и цилиндри, петриеви блюда, пипети, предметни и покривни стъкла);
  • оборудване за измерване на параметри на околната среда (рН метър, термометри, електронна везна, таймер);
  • модели и набори за изучаване на устойчивото земеделие.

3. Дигитални инструменти 

За обработването на данните от експериментите, тяхното съпоставяне, обобщаване и представяне ще имате нужда от компютри и някои специфични софтуерни продукти, извън стандартния офис пакет:

  • Програми за симулация на енергийни системи (OPENSTUDIO, DESIGNBUILDER, RETSCREEN, 7 SOLAR PRO);
  • приложения за следене на околната среда (Greenly, QNOPY, enviroMANAGER QEHS Software);
  • софтуер за анализ на данни (Tableau Public, Google Fusion Tables, Power BI, Sprinkle);
  • софтуер за визуализация (ChemSketch, Nearpod).

4. Подкрепа

При планирането на вашия екологичен STEM проект, помислете за евентуални партньори, които да ви помогнат в разработването и провеждането на учебните дейности. Някои от вашите колеги вероятно ще могат да допринесат със своя опит, умения и време за стартирането на интердисциплинарен проект. Може да имате нужда и от външна подкрепа. В зависимост от темата, избрана за вашата програма, можете да потърсите партньорство с местната власт, горското стопанство, селскостопанските кооперации, организации с нестопанска цел, с местни производители и доставчици на услуги.

Преди да се свържете с потенциални партньори е добре да идентифицирате начините, по които те могат да помогнат в реализирането на проекта.

  • Могат ли да осигурят терен като класна стая на открито?
  • Могат ли да осигурят персонал с технически опит като доброволци съобучители?
  • Могат ли да осигурят необходимата екипировка или оборудване?
  • Могат ли да осигурят транспорт или финансиране?

Примерни големи въпроси за изследване

  • Как да използваме обновяеми енергийни източници, за да подобрим ефективността на нашите домове? 
  • Как да намалим въглеродните емисии на нашето училище/общност? 
  • Как да преобразуваме отпадъците в устойчиви ресурси? 
  • Как да използваме зелени технологии за подобряване на качеството на въздуха или водата в нашия град/регион? 
  • Как да използваме принципите на устойчивото земеделие, за да подобрим продуктивността на локалните ферми?

Примерни идеи за проекти

Проект за енергийна ефективност в домовете:

  • Изследване и инсталация на соларни панели за генериране на електричество;
  • Използване на смарт устройства и системи за управление на енергията в домовете;
  • Проучване и прилагане на енергийно ефективни системи за отопление и охлаждане, като термични помпи и интелигентни термостати;
  • Разработване на системи за събиране и използване на дъждовна вода за поливане и други битови нужди;
  • Изследване и инсталация на устройства за енергийно съхранение, като батерийни банки или системи за водородно горене.

Проект за намаляване на въглеродните емисии в училището/общността:

  • Изграждане на системи за възобновяема енергия като соларни панели или ветрогенератори за захранване на енергийно изискващите училищни сгради и обществени пространства;
  • Промяна на енергийната инфраструктура в училищата като замяна на стари и неефективни системи за отопление и охлаждане с енергийно ефективни алтернативи;
  • Проучване и прилагане на методи за енергийна оптимизация като ефективно изолиране на сгради и използване на LED осветление;
  • Проектиране и изграждане на устойчиви площадки и градини, които да служат като образователни среди за учениците и общността;
  • Провеждане на информационни кампании и образователни инициативи, които да подпомогнат осъзнаването на значението на намаляването на въглеродните емисии и приемането на устойчиви практики в училищата и обществото.

Проект за преобразуване на отпадъци в устойчиви ресурси:

  • Разработване на системи за разделно събиране и рециклиране на отпадъци в училищата и общността;
  • Изследване и прилагане на методи за компостиране на органични отпадъци и производство на висококачествен компост за градинско земеделие;
  • Проучване и използване на методи за рециклиране на електронни отпадъци, пластмаси и други материали;
  • Създаване на иновативни проекти за преработка на отпадъци във високо ценни материали, като например използване на отпадъчни материали за производство на нови продукти;
  • Организиране на информационни кампании и образователни дейности, насочени към повишаване на осъзнатостта за необходимостта от преобразуване на отпадъците в устойчиви ресурси.

Проект за използване на зелени технологии за подобряване на качеството на въздуха или водата в града/региона:

  • Изграждане на филтриращи системи за почистване на въздуха в градските райони или на филтриращи системи за пречистване на водата от замърсяващи вещества;
  • Изследване и използване на устойчиви методи за оптимизация на транспортната инфраструктура и намаляване на въглеродните емисии и парниковия ефект;
  • Разработване и прилагане на системи за мониторинг и анализ на качеството на въздуха или водата, които да помогнат за бързо откриване на замърсявания и предприемане на съответни мерки;
  • Създаване на образователни кампании и инициативи, насочени към подобряване на осведомеността и отговорното поведение във връзка със защитата на въздуха и водата в града/региона;
  • Изследване и използване на зелени и екологично устойчиви технологии за очистване на пречиствателни станции и други промишлени инсталации, които могат да имат отрицателно въздействие върху качеството на въздуха или водата.

Проект за използване на принципите на устойчивото земеделие, за да подобрим продуктивността на местните земеделци:

  • Изследване и прилагане на методи за органично земеделие, които използват естествени техники за подхранване на почвата и контрол на вредителите;
  • Проектиране и изграждане на системи за пермакултура или вертикално земеделие, които могат да повишат продуктивността на малките и ограничени земеделски площи;
  • Изследване и прилагане на методи за възобновяемо земеделие, като например използване на слънчеви или вятърни системи за генериране на енергия за фермата;
  • Разработване и прилагане на иновативни технологии за оптимизация на поливната система и управление на водните ресурси в земеделието;
  • Организиране на образователни програми и обучения, които да насърчат земеделците да приемат устойчиви практики и да разберат важността на устойчивото земеделие за продуктивността и биоразнообразието.

 

За статията са използвани следните ресурси, които са допълнени с личния опит на автора:

Greening STEM Projects | The National Environmental Education Foundation (NEEF) (neefusa.org)

Laboratory-Green Tech – Национален STEM център (mon.bg)

Green STEM Guidebook (nwf.org)

Free Chemical Drawing Software for Students | ChemSketch | ACD/Labs (acdlabs.com)

Tinkercad | From mind to design in minutes

Top 10 Back to School STEM Tools! — Vivify STEM

Още полезни статии:

Игрови подход и игровизация

Да организираме лов на… Математика!

За много ученици математиката може да изглежда като нещо абстрактно, но всъщност тя съществува във физическия свят навсякъде около нас. Помогнете на вашите ученици да

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.