Как да интегрираме компютърното моделиране и предприемачеството в уроците си?

Цели по умения и предметно знание:

Учениците:

  • развиват умения за компютърно моделиране и програмиране;
  • прилагат технологични умения в създаването на проекти.

Учениците:

  • усъвършенстват уменията си за сътрудничество и работа в екип;
  • развиват креативно и логическо мислене;
  • изграждат предприемаческо мислене;
  • подобряват презентационните си умения.

Необходими материали:

  • формат А4 хартия, лист;
  • чертожни инструменти, графитен молив;
  • дървесина, пластилин, батерии, силикон, пластмаса, картон и др. според избор на децата за изделията, които изработват (голяма част от материалите са за рециклиране).

Инженер и учител по компютърно моделиране и предприемачество, Милиодора Христова от 143 ОУ “Георги Бенковски”, София, стъпва в предизвикателния свят на образованието с желание да преобрази учебния процес. Мечтата ѝ е да улесни учениците в съчетаването на компютърното моделиране и предприемачеството, предоставяйки им уникални възможности за креативност и развитие, и подкрепяйки екипната работа между учениците. Интересът към иновативните уроци се отразява в радостта на учениците, а постигнатите резултати се излагат във фоайето на училището, представяйки богатия свят на техните творения.

„Една от причините да тръгна в тази посока е липсата на комуникация при децата и невъзможността им да се сработят с останалите. Това е важно не само в училище, а и във всяка друга среда, където от хората се очаква да могат да работят с други хора за обща цел. От друга страна, когато учениците работят с познати деца, те се отпускат и мотивират, и у тях остават по-трайни знания, както и радост, че и други хора ще видят техните творения.“ – отбелязва инж. Христова.

КАК ДА ПРИЛОЖИМ?

Стъпка 1: Формиране на екипи

  • Започнете с ново знание: След като се представи новото знание от урока за чертежи по Технологии и предприемачество, учителят въвлича своите ученици в света на практиката.
  • Разпределение: Учениците се разделят в екипи от 2-3 човека. „Те са малки още и за да не се стресират, аз им давам възможност да се разпределят сами. Условието е да не бъдат повече от три деца в група, за да останат мотивирани и концентрирани върху работата си“ – уточнява избора си инж. Христова.
  • Задача за проектиране: Учителката им поставя за задача да изберат идея за изделие (може да бъде всеки един предмет от сграда до кубче Рубик), което да проектират в 3D формат, интегрирайки компютърно моделиране и предприемачество.

Стъпка 2: Изследване и анализ на материали (проучване)

  • Учителката предоставя различни ресурси (тематична литература или примерни изделия), за да могат петокласниците да направят подробно проучване на материалите за своето изделие.

Стъпка 3: Скициране и изготвяне на чертеж

  • След успешното проучване, учениците трябва да съставят скици на своето изделие. Тук е важно да обърнат внимание върху дизайна на проекта, за да могат максимално точно да пресъздадат избраното изделие.
  • Учителят може да насочи вниманието им към някои детайли, ако има нужда от корекция.
  • За домашна работа учениците имат за задача да направят чертеж с използване на подходящи чертожни инструменти като линии, окръжности и др., за да представят точната концепция на изделието.

Стъпка 4: Изработване на 3D модел на изделието и декорация

  • Учениците трябва да започнат процеса на изработка на 3D модел на своето изделие, използвайки подходящите материали, които са избрали в предишните стъпки.
  • Учителят насърчава дискусията в групите, където децата обсъждат идеи, дават предложения или имат нужда от съвети относно предизвикателствата, които срещат по време на работата си по проекта.
  • Този етап се изпълнява в голяма част от времето вкъщи, като учениците имат възможност да приложат уменията си в реалния живот и да развиват креативността си.

Стъпка 5: Презентация на проекта и рефлексия

  • Учениците трябва да представят своя проект пред класа, като включат всички стъпки на процеса – от изследването и анализа на материалите до изработката на 3D модела и декорацията.
  • Учителката формира оценките, взимайки предвид всички етапи на процеса, а учениците трябва да аргументират изборите си на всяка стъпка.
  • След презентацията, се провежда сесия на рефлексия, където учениците споделят какво ги е затруднило, какво им е харесало и дават предложения за бъдещи проекти.

3p1 Prepodvame.bg in blog visuals

За целите на проекта, инж. Милиодора Христова изготвя онлайн упражнение посредством уеб платформата LearningApps. Учениците представят познанията си за изделията чрез онлайн упражнението, отговаряйки на въпроси и използвайки интерактивен дисплей

Учителката смята, че проектната дейност, по която са работили учениците ѝ, развива в тях ценни качества като креативност, творчески умения, пространствено разположение на всеки детайл, прецизност, екипна работа, умения за презентиране, точно изпълнение при спазване на определен срок – комплексни качества, необходими за израстването и развитието на учениците.

3p2 Prepodvame.bg in blog visuals

ЗАЩО ДА ОПИТАМЕ?

Всеки от учениците участва в проектирането и изработката на 3D модел на собствено изделие. Резултатите включват индивидуални проекти, които съчетават технически умения и творчество. Процесът на самостоятелно избиране на идеи и материали подпомага развитието на техните креативни способности. Сесиите на рефлексия след презентациите на проектите предоставят ценна обратна връзка относно затрудненията, предпочитанията и интересите на учениците. Този процес подпомага по-дългосрочното усвояване на знанията, а съчетаването на компютърно моделиране с предприемачество предоставя възможност за интердисциплинарно обучение, което подпомага разностранното развитие на учениците.

„Иновативността на практиката се изразява в това, че децата са активни участници в целия процес – от планирането и изследването до изработката и презентацията. Приобщаващият характер е видим в участието на хора с различни специфики, които се интегрират успешно в екипа. Това създава обстановка на взаимно приемане. Изготвянето на онлайн упражнение чрез уеб платформата LearningApps  добавя ИКТ елемент в учебния процес, правейки го по-интерактивен и близък до ежедневието на децата.“ – допълва инж. Христова.

Сподели статията с колеги

Най-новите ни ресурси по имейл

За автора на практиката

Милиодора Христова
143. ОУ "Георги Бенковски", гр. София
Инж. Милиодора Христова е учител от 10 години по компютърно моделиране и информационни технологии и технологии и предприемачество в 143. ОУ "Георги Бенковски", гр. София. Преподава в прогимназиален етап. Тя има стремеж към непрекъснато учене и усъвършенстване, старае се да прилага нови практики и да променя подхода си в зависимост от учениците, с които работи.

Още полезни статии:

Проектно базирано обучение

Пролетни празници и обичаи – как да ангажирате учениците и техните родители

“Една от най-големите трудности при нас е задържането на учениците от ромски произход в образователната система. Много от учениците отпадат от училище поради социални и

Проектно базирано обучение

“Никой не е по-голям от хляба” – предизвикателство за учениците от начален етап в с. Орешак

От къде идва хлябът? Какво символизира той? Защо присъства толкова силно в българските традиции? Това са част от въпросите, които изследват учениците на г-жа Елена

Проектно базирано обучение

Иновативни методи за обучение в математика

Учителката Вероника Василева от СУ “Емилиян Станев”, гр. Велико Търново се изправя пред предизвикателството да преодолее отрицателното отношение на учениците към геометричните фигури и тела

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.