Историята на едно STEM пътуване или как се създава STEM общност в училище

Тази статия е създадена съвместно със Снежанка Лишкова, учител в Иновативно Средно училище „Иван Вазов“, гр. Плевен.

Настоящата практика представя вдъхновяващ пример за създаване на успешна STEM общност в началното училище. 

Всичко започва през февруари 2022 г., след като екип от ученици във втори клас на Иновативно Средно училище „Иван Вазов“, с класен ръководител г-жа Снежанка Лишкова, участват в Националния Конкурс “Търси се SUPER STEM в твоето училище” с авторски продукт –  арт инсталация на тема „Заедно можем да дадем шанс на пчелите“.  Те стават национални победители в категория STEM ART.

“Това ни амбицира и с обявяването на новия конкурс на 2022 г. веднага стартирахме с търсенето на идеи, като си обещахме трети Г клас да бъде разделен на екипи и да подготви нови STEM проекти.”

Г-жа Снежанка Лишкова споделя:

“Размишлявайки върху това ново и амбициозно пътуване, осъзнахме, че изграждането на STEM общност към нашето училище е от първостепенно значение! Потърсихме за помощ нашите родители, свързахме се с външни образователни организации в нашия град, които да ни съдействат при подготовка на стратегията ни и „избистряне“ на нашите идеи.”

Според г-жа Лишкова българското образование трябва да излезе извън класната стая и пределите само на училището, за да бъдат преоткрити и създадени огромен набор от възможности за STEM обучение.

Визитка на практиката:

За кого е подходяща: ученици от начален образователен етап

Продължителност: продължителността зависи от избраната дейност; 

Цели на практиката:

  • изграждане на значими междуличностни връзки и създаване на общност
  • подобряване на уменията за успешна комуникация
  • провокиране на креативността и приключенския дух
  • решаване на проблеми 
  • развитие на уменията за критично мислене
  • прилагане на наученото в реалния живот
  • поемане на инициатива и любопитство от страна на учениците
  • изграждане на медийна и технологична грамотност

Как се създава STEM общност в училище?

Споделената практика представлява серия от дейности, реализирани в различни периоди от годината. От Иновативно Средно училище „Иван Вазов“ споделят, че в началото всичко започва с експеримент. 

Арт инсталация “Величието на България”

През март месец учениците засаждат тиквички от сорт „Lunga serpentine di sicilia“ и проучват тяхното развитие. Когато разсадът е готов за засаждане, те го пренасят на село при своите баба и дядо за доотглеждане. Наблюдението продължава и всяка седмица децата получават нова информация за растителния продукт. Крайният резултат е впечатляващ – отглеждат повече от тридесет тиквички като всяка достига дължина от над 2 метра.

Историята на едно STEM пътуване или как се създава STEM общност в училище

“Веднага се роди идеята за един от STEM проектите, който озаглавихме „Величието на България“. Проектът представлява Арт инсталация от надписани и обработени с техниката „декупаж“ дълги тиквички. Изработихме няколко, посветени на: българските царе, Паисий Хилендарски, Васил Левски, Христо Ботев, а последната пресъздава част от описаните „добри обноски“ в „Рибния буквар“.

Роболагер „Мисия Марс – колонизирането“

През юли месец децата са във ваканция. STEM приключенията обаче продължават. Те участват в приключението Роболагер „Мисия Марс – колонизирането“ в с. Рибарица, организиран в сътрудничество с РоботиксЛаб Академи в гр.  Плевен. Там учениците построяват роботи, програмират мисии, преоткриват Марс и красотата на българската природа. 

Проект на тема „Кайлъка – моят, твоят, нашият парк“

Със старта на учебната година STEM приключенията продължават. Учениците имат за цел да подготвят, обобщят и представят изминалите STEM проекти. 

Историята на едно STEM пътуване или как се създава STEM общност в училище

“Подвластни на емоциите от летния лагер, стремглаво подготвихме нов STEM проект „Кайлъка – моят, твоят, нашият парк“ в направление спорт, който бе своеобразно предизвикателство към нашите родители и апел все повече деца да имат достъп до гората и природата. Спортувахме заедно с тях, решавахме математически загадки, бяхме откриватели, изпълнихме различни мисии и предизвикателства, сплотихме се като екип и бяхме много щастливи, че сме заедно с любимите ни учители, родители и съученици.”

STEM посещение на Природен парк „Персина“,  и STEM проектите: „Моят приятел – Господин Пеликан“ и „Древните чудовища на река Дунав

През лятото с помощта на Сугестопедия център – Плевен и съвместно с родители, те организират STEM посещение на Природен парк „Персина“. Посещението представлява един образователен ден сред природата с много танци, игри и забавления. Учениците се запознават с къдроглавия пеликан и есетровите риби. Два екипа от класа дори стават посланици за популяризиране на опазването на тези редки животински видове. 

Историята на едно STEM пътуване или как се създава STEM общност в училище

“Подготвихме STEM проектите: „Моят приятел – Господин Пеликан“ и „Древните чудовища на река Дунав“. Идеите идваха непрестанно, особено ценна се оказа помощта от нашите родители и държавни организации, като Природен парк Персина и РИОСВ – Плевен.

В резултат на проекта, съвместно с РИОСВ Плевен и Природен парк – Персина, подготвят и организират конкурс на тема: „Моят приятел – господин Пеликан“, както и информационна кампания сред учениците от начален етап за необходимостта от опазване на околната среда и къдроглавия пеликан. 

“Получихме над 100 рисунки и много щастливи мигове.”

Историята на едно STEM пътуване или как се създава STEM общност в училище

ЗАЩО ДА ОПИТАТЕ ТАЗИ ПРАКТИКА

Според г-жа Снежанка Лишкова, обучението, базирано на STEM учи децата не само на научни и математически концепции: 

“Независимо от бъдещата кариера на децата, този набор от умения допринася много за подготовката им да бъдат иновативни. За да станат днешните деца иноватори и изобретатели на утрешния ден, задължително се започва с образователни програми STEM. Летните лагери, извънучилищните програми и местата за „създаване“ предоставят чудесни възможности да вземете традиционното обучение и да го насочите в приложим план, за да дадете приоритет на практическия опит и приложението в реалния свят, необходими за развиване на иновативен ум.”

Практиката e селектирана в инициативата „Добрите практики на фокус 2023“, която има за цел да открие, опише и популяризира ефективни, приобщаващи и устойчиви педагогически практики в три категории: благосъстояние на учениците, отговорност и принос на учениците, академичен напредък на учениците.

Имате нужда от още работещи практики? На prepodavame.bg може да намерите още много изпробвани практики за вашата класна стая.

Ако имате практика, която може да бъде полезна на други учители, ще се радваме да се свържете с нас и да ни разкажете за нея!

Още полезни статии:

learning for clever
Комуникативни умения

Ролеви игри

Ролевите игри могат да бъдат използвани в обучението по всеки предмет, както и във всеки урок/тема. Те могат да бъдат по двойки или в групи

Стратегии

Периодичен анализ на напредъка

Учениците заемат на ротационен принцип ролята на отговорници за тракера на класа. Задълженията им включват както редовното попълване на резултатите, така и периодичното анализиране на данните.

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали